Ett skämt och ett svar (långt utlägg)
Det sarkastiska svaret (inte sant) : Så du är en av dem, eh ?
Seriöst svar : Naturligtvis har du en eller flera poänger i det du säger. Allting beror ju iochförsig på individen. Det finns säkert många dårar som blir mördare av datorspel. (eller tja --- inte AV datorspel, utan med hjälp av datorspel). Fast egentligen tar jag tillbaks det där. Du förstår, det beror ju på indived totalt. Några killar (eller tjejer, vad vet jag) som knarkar, är satanister och spelar Vampire - The Masquerade, som har ihjäl några typer - jag menar, det ska ju inte skyllas på rollspelshobbyn över huvudtaget. Själv har jag en kompis som inte får spela rollspel pga detta. Om man spelar en diabolisk karaktär i ett rollspel, så blir man kanske lite "ondare", eller mer "sadistisk och empatilös". Folk som inte tål att spela rollspel bör inte göra det heller. Men när vi nämner alla dessa tråkigheter så glömmer vi ju vad som är så poistivt med rollspel. Man har KUL. Och inte bara det - man lär sig faktiskt något också. Att spela rollspel och sätta sig in i en roll ÄR ju faktiskt teater ! Själv går jag i teater i hopp om att bli så bra som möjligt på rollspel. Och detta gör en dessutom vanare vid att spela rollspel. Jag menar - om man spelar samma pjäs gång på gång på gång med en ond karaktär -det är inte bättre än att spela en ond karaktär i ett rollspel. Och att vara van vid att spela teater gör en ju bättre på rollspel. Jag påverkas INTE av mina roller.
--------------------------------------------------------
Angående datorspel :
Nog för att jag drar mig för att spela Quake (för tråkigt, helt enkelt), så förstår jag faktiskt inte riktigt vad som e så hemskt med att såga sönder folk med motorsåg PÅ EN DATORSKÄRM. Visst blir jag också lite äcklad av att barn på dagis (eller fritids eller vad det nu var) säger att de sågar sönder folk med motorsåg, just av den anledningen att de är yttepyttelite för SMÅ* för att skilja verkligheten från de dem ser på skärmen. Och det är det som är "the heart of the matter". Att kunna njuta av en fantasivärld (även om den inte är din) utan att sugas in i den. "Den där filmen är för äcklig, du får inte se den", måste vara en av de dummaste sakerna man kan säga. En annan person kan inte bestämma vad DU tycker är äckligt, det är du som skall göra det. Om du tycker att eb film verkar för äcklig, ska du inte se den. Naturligtvis kan man ju inte alltid veta. Lär känna dig själv, är då mitt råd till alla små barn. Du borde veta -efter fyrtiotionde skräckfilmen- om du är känslig eller inte. Man kan även lyssna till RÅD**. En film, en dator, ett rollspel - ja allt i din omgivning påverkar dig faktiskt mer eller mindre. Det borde vara DU som bestämmer.
* = Fast det var ju lite dumt sagt, eftersom det inte handlar om ålder, utan personlighet. Det finns säkert många sex åringer som tål Quake riktigt bra.
** = Men INTE bestämmelser över en. Se ovan.
---------------------------------
That was about it.
-"Det här måste vara den sjukaste
signaturen hitils."