Re: Rättigheter och skyldigheter
Är det en demokratisk rättighet att få se våldsfilm?<(i>
Det finns inga demokratiska rättigheter. Inga som helst, det är en befängd idé att det ens kan finnas någon sådan. Den enda rättighet är den som är inbakad i själva demokratibergreppet, att majoriteten ska bestämma. Och vill majoriteten ha mer censur, så visst, då ska vi ha det.
Själv tycker jag inte det, och jag tycker dessutom att vissa av dina argument är lite konstiga.
Som att man har en skyldighet att se till alla som inte "klarade av" att spela våldsspel. Som någon skrev nedan skulle det innebära att vi måste se till alla som inte klarar av att äta nyttigt osv osv.
Ska vi dessutom förbjuda allt som kan vara skadligt för några enskilda personer skulle vi inte kunna ha alkohol, tobak, bilar, kylskåp, mobilnät, parfym, musik och till och med utbildning.
Jag hoppas du förstår hur ohållbara dina argument är. Man kan inte förbjuda eller censurera något för att några enskilda personer blir negativt påverkade, våldsamma, blir sjuka eller dör av.
Samhällsklimatet utanför fönstret beror på att folk har olika etik och olika moral. Så enkelt är det faktiskt.
Slutligen vill jag säga att alla vuxna människor (alla över 18 här i sverige) själva är ansvariga för sina handlingar. Varenda en av dem. Oavsett vad du har varit med om i livet, om du blivit sett på våldsfilm eller varit med om andra hemska saker i sitt liv (jag tror att livet utanför datorn kan vara minst lika våldsframkallande), så är du ansvarig för varenda rörelse du gör. Du kan inte skylla på något, du kan inte skylla på något, utom dig själv. För alla under 18 är det föräldrarna som är ansvariga. Det stora problemet tror jag är att många föräldrar idag inte tar det asvaret på allvar. Det är ett enormt ansvar som man inte kan strunta i. Jag tror att det är denna brist på ansvarstagande som orsakar det samhällsklimat du ser utanför ditt fönster.