Nekromanti Intelligenskvotsberäkning

Marukusu

Hero
Kan man beräkna en rollpersons IQ genom att ta PSY gånger 10 (Exempelvis 12*10=120)? Enligt mina beräkningar så borde det stämma ganska bra då en normal människa bör ha IQ 100, jämfört med PSY: 10 i Eon.

Aber, jag är ju inte mer än mänsklig och kan mycket väl ha totalt fel, som så ofta tidigare.

Rygar

Veteran
Inträdeskravet är att man ska tillhöra de 2 % av befolkningen som har högsta IQ-resultaten. Det innebär 131 eller mer på IQ-skalan (med medelvärde 100 och standardavvikelse 15)
-mensa.se

Alltså, det är 2% chans att ha en iq över 130.. alltså skulle det om din metod stämde vara 2% chans att slå över 13, vilket det inte är... det finns 6^3=216 möjliga utfall med 3t6 tärningar..sannolikheten för att få 18 är alltså 1/216, ungefär 0.46%...

17 är 3/216 ungefär 1.3%

16 är 6/216, ungefär 2.7%

du hajjar principen? sen bör man kanske lägga till lite för att vissa blir extraordinärt intelligenta med värden på 19-20.. men det här visar iaf att man, om man söker realism, inte bör göra som du föreslår...

V.S.B. :gremtongue:

/Rygar, som skulle ha 18 i psyke..

Är PSY verkligen = IQ?

Kan man beräkna en rollpersons IQ genom att ta PSY gånger 10 (Exempelvis 12*10=120)?
För det första undrar jag av vilken anledning du vill göra det? I komparativt syfte med vår världs termer eller av någon annan anledning? Är det verkligen nödvändigt liksom?

För det andra så tycker jag att jämförelsen går kritisera på så vis att iallafall jag tolkar PSY som så mycket mer än intelligenskvot (själslig styrka/medvetenhet exempelvis). En ren jämförelse ter sig därför problematiskt.

Ljusetsriddare - som av erfarenhet vet att saker o ting alltid tenderar att bli problematiska när man försöker att översätta vår världs egenskaper eller begrepp rakt av i rollspelstekniska termer

Ymir

Liten kantbaron
Nej, jag tror inte på, respekterar inte och använder definitivt inte IQ som intelligensmått, varken IRL eller i rollspel.

- Ymir, föredrar INT

Rygar

Veteran
Göra en rp med sina egna värden

skulle vara ganska tufft.. om man t ex bestämde att sty sätts av hur mycket man tar i bänkpress, tål hur fort man springer(tar sig fram :gremtongue:) 10 km, osv osv.. bara för sakens skull liksom, det är vad jag tror han ska ha jämförelsen till

därför är det oxå omöjligt att räkna in allt som styrka innefattar när man ska räkna ut det, för det skulle innebära för mycket jobb för lata eonspelare ^ ^

Muggas

Hero
Re: Göra en rp med sina egna värden

om man t ex bestämde att sty sätts av hur mycket man tar i bänkpress

Eftersom jag har tränat styrkelyft i några år så tycker jag att man isf snarare skulle basera STY främst på vad man klarar i marklyft och knäböj, eftersom muskler i rygg och ben upptar mkt mer volym än någon annan del av kroppen. "Vad tar du i bänkpress" är en standardfras bland folk på gym som vill jämföra sig i just denna "prestigeövning". Bättre vore i så fall att gå åt andra hållet: man utgår från STY- värdet istället och fastställer olika formler för att avgöra vad man klarar av i olika styrkemoment (om man tycker det är kul och motiverat att bli så detaljistisk).

Big Marco

Läskig
IQ är ett bra värde som berättar hur duktig/talangfull man är på att lösa ett IQ-test.

Vad visar ett IQ-test då? Det beror lite på vem du frågar/tror på. Själv tror jag att det kan visa på viss generell logisk förmåga, viss förmåga att se logiska samband, och ett visst mått av matematisk läggning.

Jippie, liksom. Det är ju jättebra...

Sankt Creigh

Warrior
Men den här 2%:arn vi pratar om är väl för Sverige?

// Creigh – På tok för lågt IQ
/ Vars nya superkaraktär precis gått och dött, Igen... \

Simon

Swashbuckler
IQ är ett bra värde som berättar hur duktig/talangfull man är på att lösa ett IQ-test

... och inte mycket annat!

Vilket för övrigt de som proffesionellt arbetar med att utforma IQ-test är de första att instämma i.

Mycket missuppfattningar kring vad dylika tester påstår sig visa, out there.

/S

Simon

Swashbuckler

Om ni är intresserade av sådant, så kolla upp det gamla rollspelet Time Lords, om ni lyckas hitta ett ex! Det bygger precis på det. De har ett lagom avancerat, och ändå genomförbart, system för att hitta sina egna värden.

/S

LutherHex

Veteran
Så länge man använder den ordinära skalan för attribut som neogames förespråkar, så går det alldeles utmärkt.

Ha det bra.

Den Upplyste Stormästaren på rollspel,
han som nådigt uppfyller universum.

LutherHex

Veteran
Jag håller med dig. IQ är ett mycket svagt mått på intelligens. Det utelämnar många saker som är tecken på intelligens. Såsom Induktiv slutledningsförmåga, kreativitet, intuition, empati, inlevelseförmåga, konstnärlighet, musikalisk begåvning mm.

Tyvärr är det dock fortfarande den förhärskande metoden att mäta intelligens på. Hoppas du gör som jag: upplys alla de känner om alla sidor du känner till om vad som kännetecknar intelligens och propagera för detta vid varje tillfälle du får. Kanske forskarna får huvudet ur arslet och lyssnar en dag, kanske inte. Tillsvidare får vi väl flumma om "IQ".

Ha det gott.

LutherHex

Veteran
Re: Är PSY verkligen = IQ?

Förövrigt borde man skilja på magisk talang, som borde ingå i psykisk styrka och intelligens.

Man kan vara intelligent som få utan att vara särdeles envis till exempel. Det motsatta är rätt vanligt.

Ha det bra.

Berfa

Veteran
Re: Intelligenskvotsberäkning [OT]

stämmer det verkligen med att bara 2% har över 130 i IQ?

Känns väldigt lite?

Såg också att det stod på mensas sida men hur har dom då kommit fram till det?

/Berfa

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Vad visar ett IQ-test då? Det beror lite på vem du frågar/tror på. Själv tror jag att det kan visa på viss generell logisk förmåga, viss förmåga att se logiska samband, och ett visst mått av matematisk läggning. "

Där alla de förmågor som du räknar upp, kan tränas. Matematiker tenderar att skriva bra på IQ-test inte för att alla matematiker är 'smarta', utan snarare för att det är exakt den typen av problem och uppgifter de tampas med dagarna i ända. De har lärt sig och vant sig vid att hantera den typen av problem. Alltså mäter inte IQ-test egentligen någon slags inneboende, medfödd, oföränderlig intelligens. Utan snarare ditt kunnande inom olika ämnen.

/Naug, ogillar konceptet 'intelligens' i allmänhet och IQ-test i synnerhet

lijat

Swordsman

Eftersom defenitionen på inteligens säger att den kan tränas så är ju inte det pär aoutomatik ett skäl till att IQ inte mäter inteligens.

Lijat -Som trots åvanstående inte tror på IQ test.

Simon

Swashbuckler

Såg också att det stod på mensas sida men hur har dom då kommit fram till det?

Det är inte nånting man har "kommit fram till" som i "upptäckt", utan man har definierat det så, baserat på en matematisk normalfördelningskurva. Det är alltså ett artificiellt mått som man har skapat för att man har tyckt att det kunde vara användbart, och som man fortfarande använder för att man fortfarande tycker att det kan vara användbart i vissa sammanhang. Ingen som seriöst arbetar med IQ-test tror att det är ett verkligt mått på vad man brukar mena med "intelligens".

/S

Simon

Swashbuckler
Det är inte ett "svagt" eller dåligt sätt att mäta intelligens på, eftersom det inte är det som testerna mäter, eller påstår sig mäta. Det är en missuppfattning bland kloka människor som inte råkar veta vad IQ-tester görs för.

Som jag säger här och här, så är testerna en helt artificiell metod, som egentligen bara mäter hur bra man är på att göra just IQ-tester, men som folk tycker är intressanta ändå.

/S

Rygar

Veteran

hmn.. vi kan försöka jaga det

till alla som klagar på iq så är det ju så att man måste kunna låtsas mäta psy på något sätt, och om man säger att man går efter iq-test så är det bara ett förslag, intelligens är omöjligt att mäta som jag ser det, även om jag tycker om iqtest då de mäter just sånt jag är bra på :gremtongue:..

likaså kommer det vara svårt att hitta definitioner på allt(möjligtvis undantaget syn och hör) men ändå, bara för exprimentets skull måste man ju försöka :gremsmile:

alla förslag är välkomna

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Eftersom defenitionen på inteligens säger att den kan tränas så är ju inte det pär aoutomatik ett skäl till att IQ inte mäter inteligens."

Vilket skär sig med en hel del rollspel som anser att Intelligens inte går att att träna (Eon och Neotech bland annat). Dessutom anser de att intelligens är någonting medfött och inte någonting förvärvat (eftersom man valt att lägga intelligensen bland grundegenskaperna snarare bland färdigheterna).

Inte för att jag gillar dessa rollspelsmakares syn på intelligens. Men inställningen finns fortfarande ganska djupt rotad, "Intelligens är ärftlig och oföränderligt"

/Naug, som ändrar inlägget för andra gången