Vet inte om det blir några direkta spoilers, men om Anchorman, Cissi, Iskaral eller Robban läser det här: sluta läs det här!
Så, jag spelar Skype-rollspel på söndagkvällarna (så ofta folk kan iaf) nu för tiden. Mellan klockan 20 och 22. Ett rätt kort pass eftersom min familjesituation med småbarn etc ser ut som den gör (dvs det är så här mycket tid jag är beredd att offra i nuläget) och övriga är vad det verkar med på noterna om att det här är lagom längd.
"Hjältarna" är poliser inom E12 som är Europols enhet (de har bara 11 officiellt) för övernaturliga brott (hej X-files, även om jag inte kan påstå att jag plockar inspiration därifrån direkt) och det är alltså detektivscenarion vi spelar.
Vad handlar tråden om då? Vi ska se om jag kan bena ut det.
1) Min första tanke var att spela klart ett scenario på en kväll, men det har snarare lutat åt två spelpass, dvs 2+2 timmar. Har ni erfarenheter av så här korta spelpass? Saker jag bör tänka på? Nu senast kände jag lite att jag kanske borde skyndat på dem men då känns det bara stressat och då får det hellre bli två spelpass. Hur skriver jag ett scenario som funkar på kort tid (utan att det blir helt totalt uppenbara ledtrådar förstås)?
2) Om ni missat alla de tillfällen där jag påpekar hur lite rollspel jag faktiskt spelat i modern tid så kommer det igen här: jag har i princip inte spelat bordsrollspel på 8 år och fett ringrostig. Det har hänt några gånger att jag t.ex. råkar gestalta en SLP som vänlig/hjälpsam och sen läser min anteckningar och se att helvete, han skulle ju uppträda misstänksamt och betrakta agenterna som hot. Det här är väl en övningssak gissar jag, att jag blir bättre när vi hunnit spela lite mer, men... äh, jag vet inte vad frågan blir här riktigt. Gestaltningstips? Tydliggörande i egna anteckningar av vad jag förväntar mig att agenterna ska få ut av ett förhör?
3) När spelarna helt missar hintar/ledtrådar, vad gör man då? Förutom att hinta vidare vid nästa tillfälle... Återigen är väl övning ett tips, ju mer jag improviserar ju bättre blir jag på att improvisera in nåt bra och passande. Har snackat efteråt nån gång om att "jag trodde att grej A skulle leda er till plats B" och spelarna ba "aaaaah ja, det skulle vi tänkt på". Tips på hur man bygger upp en "foolproof path"?
4) Allmäna tips på hur man skriver bra detektivscenarion?
5) Nu senaste försökte jag mig på lite mer fisktank där jag planterade lite folk och kopplingar mellan dessa snarare än rena ledtrådar. Det gick väl inte sådär superduper (vi har lirat 2h och ska lira klart nästa söndag). Ett problem tror jag är att spelarna förväntade sig mer/tydligare ledtrådar, och det andra problemet är att jag är för noobig för att veta vad som funkar och har jobbat för lite på scenariot.
Överlag skriver jag väldigt basic-scenarion och oftast går det väldigt bra att hitta på allt eftersom. (Jag behövde nog mest skriva av mig lite...)
Så, jag spelar Skype-rollspel på söndagkvällarna (så ofta folk kan iaf) nu för tiden. Mellan klockan 20 och 22. Ett rätt kort pass eftersom min familjesituation med småbarn etc ser ut som den gör (dvs det är så här mycket tid jag är beredd att offra i nuläget) och övriga är vad det verkar med på noterna om att det här är lagom längd.
"Hjältarna" är poliser inom E12 som är Europols enhet (de har bara 11 officiellt) för övernaturliga brott (hej X-files, även om jag inte kan påstå att jag plockar inspiration därifrån direkt) och det är alltså detektivscenarion vi spelar.
Vad handlar tråden om då? Vi ska se om jag kan bena ut det.
1) Min första tanke var att spela klart ett scenario på en kväll, men det har snarare lutat åt två spelpass, dvs 2+2 timmar. Har ni erfarenheter av så här korta spelpass? Saker jag bör tänka på? Nu senast kände jag lite att jag kanske borde skyndat på dem men då känns det bara stressat och då får det hellre bli två spelpass. Hur skriver jag ett scenario som funkar på kort tid (utan att det blir helt totalt uppenbara ledtrådar förstås)?
2) Om ni missat alla de tillfällen där jag påpekar hur lite rollspel jag faktiskt spelat i modern tid så kommer det igen här: jag har i princip inte spelat bordsrollspel på 8 år och fett ringrostig. Det har hänt några gånger att jag t.ex. råkar gestalta en SLP som vänlig/hjälpsam och sen läser min anteckningar och se att helvete, han skulle ju uppträda misstänksamt och betrakta agenterna som hot. Det här är väl en övningssak gissar jag, att jag blir bättre när vi hunnit spela lite mer, men... äh, jag vet inte vad frågan blir här riktigt. Gestaltningstips? Tydliggörande i egna anteckningar av vad jag förväntar mig att agenterna ska få ut av ett förhör?
3) När spelarna helt missar hintar/ledtrådar, vad gör man då? Förutom att hinta vidare vid nästa tillfälle... Återigen är väl övning ett tips, ju mer jag improviserar ju bättre blir jag på att improvisera in nåt bra och passande. Har snackat efteråt nån gång om att "jag trodde att grej A skulle leda er till plats B" och spelarna ba "aaaaah ja, det skulle vi tänkt på". Tips på hur man bygger upp en "foolproof path"?
4) Allmäna tips på hur man skriver bra detektivscenarion?
5) Nu senaste försökte jag mig på lite mer fisktank där jag planterade lite folk och kopplingar mellan dessa snarare än rena ledtrådar. Det gick väl inte sådär superduper (vi har lirat 2h och ska lira klart nästa söndag). Ett problem tror jag är att spelarna förväntade sig mer/tydligare ledtrådar, och det andra problemet är att jag är för noobig för att veta vad som funkar och har jobbat för lite på scenariot.
Överlag skriver jag väldigt basic-scenarion och oftast går det väldigt bra att hitta på allt eftersom. (Jag behövde nog mest skriva av mig lite...)