Mogger
Hipsteranka
Jag har lite lösa tankar som vägrar att formas till något solidare. Därför slänger jag ut dem här.
Jag har längre tyckt att det är märkligt att det finns så många simulationistiska rester i många story nu-spel. I så gott som alla spel så bottar interaktionsmomenten från spelarens sida i in-gameföreteelser, hos antingen karaktären eller settingen. Man måste alltså gå (om?)vägen via spelet för att påverka fiktionen. Är det någon som har provat det omvända? Att alltså genom rena storymekanismer påverka karaktären och settingen? istället för att kolla på Traits, Skills, Keys eller vad det kan vara utgår man från spelarens storypool (eller vad det kan vara) och låter karaktären reagera på det, eller setting, situation etc.
Är jag begriplig?
Jag har längre tyckt att det är märkligt att det finns så många simulationistiska rester i många story nu-spel. I så gott som alla spel så bottar interaktionsmomenten från spelarens sida i in-gameföreteelser, hos antingen karaktären eller settingen. Man måste alltså gå (om?)vägen via spelet för att påverka fiktionen. Är det någon som har provat det omvända? Att alltså genom rena storymekanismer påverka karaktären och settingen? istället för att kolla på Traits, Skills, Keys eller vad det kan vara utgår man från spelarens storypool (eller vad det kan vara) och låter karaktären reagera på det, eller setting, situation etc.
Är jag begriplig?