Jo för fanken...
Folk som har läst mina inlägg lär redan ha listat ut detta, men mitt favoritforum är
The Forge. Det är framförallt en community som behandlar indierollspel (möjligen med en lite annan definition än vår, kriteriet för att ett rollspel skall definieras som indie skall det vara ägt helt och hållet av skaparen.) Det är därifrån jag har fått allt GNS-trams som jag tjatar så mycket om hela tiden
Hursomhelst finns det framförallt två anledningar till att jag tycker så mycket om The Forge:
1. Tack vare alla teorier och analyser jag läst där har jag fått kunskaper som har hjälpt mig att ha otrooooligt mycket roligare på spelsessionerna än tidigare. Detta på grund av att jag har förstått mer om vad jag vill ha av rollspel, vilka speciella spel som är lämpliga för dessa ändamål och vilka tekniker man kan använda för att uppnå det.
2. Stämningen är väldigt mogen och seriös, utan att bli trist. Det är fortfarande en community med folk som är polare och kan snacka ledigt med varandra, men det är väldigt uppenbart att den finns till för att folk ska kunna bolla idéer, sprida sina koncept och få hjälp med saker. Det finns inga omogna "jag skriver det här bara för att klanka ner på folk som inte spelar som jag/spelar andra spel än mig"-inlägg. Mycket av den goda stämningen tror jag beror på GNS-modellens utbredning och att folk där helt enkelt vet att det inte finns någon form av rollspel som är bättre än någon annan.
Sedan har jag fått upp ögonen för massor med häftiga spel också. Actual Play-forumet är en guldgruva om man vill hitta nya, balla grejer. Problemet är att jag nu har fler spel jag bara
måste få köra än någonsin tidigare.