Nekromanti Internationella rollspelscommunities

ripperdoc

Myrmidon
Om man kanske skulle ta och vidga sina vyer lite. Vilka internationella forum/communities/etc skulle ni säga är de bästa? Med bästa menar åtminstone jag god stämning, internationell prägel, vettiga diskussioner, inte för mycket skräp/spam/flamewar, o.s.v.

Själv har jag ringa erfarenhet av sådana hemsidor, vilket just är anledningen till att jag frågar.

/RipperDoc :gremsuck:

Johan Granberg

Swordsman
Jo för fanken...

Folk som har läst mina inlägg lär redan ha listat ut detta, men mitt favoritforum är The Forge. Det är framförallt en community som behandlar indierollspel (möjligen med en lite annan definition än vår, kriteriet för att ett rollspel skall definieras som indie skall det vara ägt helt och hållet av skaparen.) Det är därifrån jag har fått allt GNS-trams som jag tjatar så mycket om hela tiden :gremsmile:

Hursomhelst finns det framförallt två anledningar till att jag tycker så mycket om The Forge:

1. Tack vare alla teorier och analyser jag läst där har jag fått kunskaper som har hjälpt mig att ha otrooooligt mycket roligare på spelsessionerna än tidigare. Detta på grund av att jag har förstått mer om vad jag vill ha av rollspel, vilka speciella spel som är lämpliga för dessa ändamål och vilka tekniker man kan använda för att uppnå det.

2. Stämningen är väldigt mogen och seriös, utan att bli trist. Det är fortfarande en community med folk som är polare och kan snacka ledigt med varandra, men det är väldigt uppenbart att den finns till för att folk ska kunna bolla idéer, sprida sina koncept och få hjälp med saker. Det finns inga omogna "jag skriver det här bara för att klanka ner på folk som inte spelar som jag/spelar andra spel än mig"-inlägg. Mycket av den goda stämningen tror jag beror på GNS-modellens utbredning och att folk där helt enkelt vet att det inte finns någon form av rollspel som är bättre än någon annan.

Sedan har jag fått upp ögonen för massor med häftiga spel också. Actual Play-forumet är en guldgruva om man vill hitta nya, balla grejer. Problemet är att jag nu har fler spel jag bara måste få köra än någonsin tidigare.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Några stycken

www.enworld.org - fokuserar mest på D&D och d20, men har bra stämning och engagerade användare

www.rpg.net - rollspelsvärldens bad boys. Hård, rå men ofta hjärtlig stämning. Diskuterar allt som har med rollspel att göra, ser ned på The Forge.

M.

Bombu

Hero
dndadventure.com

Är ett trevligt forum jag brukar frekventera.

Lite blandade diskussioner, mest DnD förstås men även ett general forum.

Samt många onlineforum, en del rikitgt bra.

Mysig stämning

Bombu

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Några stycken

www.rpg.net har även en fullkomligt oumbärlig recensionsdatabas, vilket kan vara bra att veta om man funderar på att köpa lite mer udda spel.

/Dimfrost

Ulfgeir

Swashbuckler
Ett ställe som fins är ju http://www.forums.rpghost.com/ vilket består av diverse mindre forum.

Jag brukar framför allt häng på forumet "Gamers, Ethics and Religion" som ligger under delen Webrpg Forums, där det brukar diskuteras allt möjligt i form av politik, religion och annat, dock inte så mycket spel. Är mest amerikaner på forumet. Visst, det blir en hel del flamsande emellanåt, då folk ju har diskuterat saker med varandra under flera års tid. Var beredd på att folk ofta kräver länkar till källor som kan backa upp dina påståenden, och kommer man med ett kontroversiellt påstående så lär det kunna hetta till, även om riktiga flames undviks. Se det istället som att de mer erfarna debattörerna där kommer dissekera ens påståenden med motorsåg (om än med en kirurgs skicklighet) om man inte har stöd för vad man säger. Och vissa ämnen är ganska uttjatade.

Under Webrpg-gruppen finns även forum för olika rollspel även om trafiken där tyvärr inte är så hög.

/Ulfgeir