Nekromanti interner sci-fi spel

glittersnus

Veteran
tjena! alla här känner väl till planetside...
ja funderar på att göra nått liknande fast som ett vanligt websidebaserat spel... så här funkar det..

det finns 3 lag... aööa tre lagen har en fet bas med jävlit bra försvar. runt om i världen finns olika fabrikar mm som man kan ta över.. om lag ett äger en fordonsfabrik kan de bygga fordon... men nu e d så att lag ett äger alla 3 fordonsfabriker (det finns en till varje lag förstoss).. men lag ett äger alla.. då måste lag 2 eller 3 storma en fabrik och ta över den för att kunna bygga fordon.. detta e bara ett exempel på en sorts fabrik å d finns naturligt vis en jävla massa andra.. hela skiten går ut på att förstöra dom andras bas (naturligtvis)... man spelar som en squadledare... när man ska anfalla en bas kan kanske 10 squadledare bestämma ett datum tills man ska anfalla och tills dess bygger man fordon å gubbar som faan =)... det finns många sånna fpel på internet... men skillnaden e att dom oftast bara e i text å fjuttiga bilder och har 10 reklambanners som blinkar i blå, röd å grön. d ska ja inte ha på detta spelet... ska ha snygga bilder å snygga menyer etc. låter d fett? nån som vill va me? msn: glittersnus@hotmail.com OBS! behöver en programerare :flina:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Lugn, lugn

tjena! alla här känner väl till planetside...
Nej, borde vi det?

Gör så här; ta några djupa andetag, och lugna ned dig. Sedan läser du igenom ditt eget inlägg och funderar på hur du skulle kunna förtydliga det du har skrivit, så att vi andra också förstår vad du menar. För som det ser ut nu så förtår jag inte ett jota av det du skriver (förutom att man är en "squadledare" och att "hela skiten går ut på att förstöra dom andras bas ")

Kan du inte i lugn och sansad ton (gärna med lite färre svordomar och stavfel) beskriva vad det är du vill göra och vad du vill ha hjälp med?

/Vulf - som fick magknip och stressymptom av att läsa glittersnus inlägg

glittersnus

Veteran
OKEJ SÅ HÄR E D =)

okej jag va väl lite för snabb =)... det hela är ett comunity där du skapar en person (squadledare) för ett av de tre lagen som finns i världen. det gäller sen att göra ett så stort squadteam som möjligt genom att köpa soldater och fordon. det finns olika byggnader runt om i världen, alla tre lagen har en huvudbas som de andra laget ska mosa. runt om i världen finns även en massa olika fabriker som de olika lagen kan ta över för att kunna förbättra sina fordon och soldater. om laget äver tex. "osynlighetsfabriken" kan de lagets squadledare bygga osynliga gubbar / fordon som har typ hälften så stor risk att dö i anfall =) osv.

squadledaren befinner sig i en byggnad. oftast huvudbasen men om man tagit över nån fabrik kan man även kukkilura där. för att ett annat lag ska kunna ta över den fabriken måste de anfalla och döda alla som finns i fabriken (rymmer typ 10 squads).

när man anfaller går man in i på anfall å klickar i vilken byggnad man vill anfalla / ta över. anfallet sket EN VECKA efter det. vill man anfalla en byggnad som redan ska anfallas av någon går man med i attacken... dvs nisse kommer in på måndan och ingen planerar att attakera fabrik 1. han kllickar i att han vill atakera den och ett datum kommer upp då anfallet utförs (en vecka senare)... alfons kommer in på torsdan och hade åsså tänkt anfalla fabrik 1. han ser att attacken sker på månda och klickar att han å hans squad vill va me i attacken. på måndan attakerar alla squadsen som klickat in sig samtidigt den byggnaden =D... huvudbaser tad 2 eller 3 veckor innan attacken utförs.

vad me behövs tillläggas? jo jag behöver en programerare!... nån som kan programera kontakta mig på msn glittersnus@hotmail.com

Genesis

Ni dés ni maître
ROLLSPELsmakande [ant]

OK, rätta mig om jag har fel, men det där låter väl knappast som ett rollspel? Strategispel, snarare. Eller hade du tänkt att man ska kunna intrigera, samarbeta, förråda sitt lag, osv? Då blir det helt plötsligt passande för det här forumet.

glittersnus

Veteran
Re: ROLLSPELsmakande [ant]

" intrigera, samarbeta, förråda sitt lag, osv "

skulle kunna va en bra ide... en ide som ja kom på i natt e att squadledarens soldater å fordon e ute å sloss å skaffar "statpoints" till squadledaren som han använder till att bli större... sen kan man anfalla me honnom me =).

detta gör ju att gubben blir mer viktig och spelet handlar inte bara om krigarna.

jag skulle behöva lite hjälp nu. jjag måste komma på olika fabriker! =S.. /jens

Rising

Vila i frid
Någon moderator skulle nog behöva flytta över det här till vanliga Spelforumet...

Nå, jag har bara spelat ett sådant här spel, men jag har sett en bibba och de verkar typ alla fungera på ungefär ett och samma sätt. Det jag har lite problem med, det är att man liksom inte kan göra så mycket. Jag spelade ett spel där man var fantasyvarelser och byggde upp samhällen osv, och jag provade en massa olika sorters varelser men blev hela tiden chuckamördad av stora feta ärkeklaner som hade spelat hur länge som helst och som var helt oslagbara.

Det var en sak som var lite halvbra med det spelet, och det var att alla raser var ganska dåliga på egen hand. De som kunde slåss bra, de var usla på att smida vapen och rustningar, typ, och de som kunde det också (som dvärgar, till exempel) de levde i underjorden och hade problem med att skaffa fram mat och scouter, typ. Jag spelade som gnomer en gång (när det gick som bäst) och vi hade hur djävla mycket mat och stålar som helst, men var usla på allt annat. Då fick man alltså en väldigt god anledning att ta kontakt med folk och erbjuda dem sin hjälp. Jag hade ett väldigt gott samarbete med ett gäng kobolder som alla spelade som minotaurer och orcher och sån't, så jag försåg dem med krubb medan de gav mig lite krigare.

Men alltså, problemet var att det inte fanns någon anledning för stora duktiga spelare att inte bara stampa in och döda oss och ta allt vi hade. De stora gick ihop i allt större och större klaner, medan vi som var nya dog och fick börja om hela tiden, och så var vi alltså helt ensamma större delen av tiden tills de kom och bara klämde sönder oss som ingenting. Om det hade varit ett bra spel så hade det ju snarare varit så att man får det allt svårare och svårare att samarbeta ju större och större man blir. Då hade det ju blivit så att man hade haft enskilda superraser som slagits mot massor av småspelare som skulle gå ihop och hjälpa varandra.

Typ, det blir ingen bra balans. De som de börjar gå bra för bara fortsätter det att gå bättre och bättre för, tills det inte blir något roligt att spela alls.

Jag hade dille på att skapa ett eget sådant här spel för ett par år sedan; och hade massor av olika skisser på de mest fantasifulla koncept (det jag gillade mest hade en sorts dualitet mellan Ängelspelare och Djävulspelare, där man var tvungen att välja en tvillingsjäl på den andra sidan som det skulle behöva gå bra för för att man själv skulle kunna utvecklas), men jag lade ner hela tanken på ett sådant spel för att det helt enkelt skulle vara för svårt att göra det spelmessigt vettigt.

Det blir för svårt att göra bra resp. dåliga drag, och det blir lätt så att allt bara kretsar kring de stora killarna och att det blir astråkigt att börja spela som nybörjare då man inte kan påverka slaget i någon egentlig riktning.

Om jag skulle göra ett sådant här spel så är det det jag skulle arbeta hårdast med: Hur gör man ett spel där man vill få en allt större och bättre armé, men där även nybörjare kan få något rejält häftigt att bita i? Det borde ju på något sätt handla om att nybörjarna får göra en viss sorts saker, medan man får göra en helt annan sorts saker när man blir större, så att inte de stora arméerna riktigt har något intresse av att utmana nybörjarna på envig.

På något sätt borde man se till att spelet liksom ändrar karaktär medan man spelar det, så att det inte blir orättvisa konflikter mellan nybörjarna mot de erfarna storspelarna.

Å så gäller det att försöka få fram rent spelmässiga kvaliteter. Så att man kan verkligen kan få fundera över vad man ska göra för drag å så att det inte blir för uppenbart att man som dvärg ska bygga smedjor, smedjor, smedjor, bla bla bla, anfalla de som är mindre än en själv, bla bla bla, så att det bara blir tråkigt.

/Rising

glittersnus

Veteran
här ska inte mosas nåra nybörjare! =)... efterson varje enskilld person kämpar e ett fett rike (lag) där det både finns nybörjare och fede-as-nördar-som-inte-gör-nått-annat-än-att-spela-den-skiter-dygnet-runt snubbar =)... en squad kan heller inte anfalla stackars bertill som nyss ble medlem utan kan bara anfalla huvudbasen / de fabriker som motståndarna äger. nybörjare kan lungt fega inne i basen innan de skickar ut trupper runt om i världen. altså det är spelaren som bestämmer när han vill börja spela på riktigt. man kan inte dö själv i spelet om inte fienden anfaller och förstör huvudbasen. då dör alla i laget och spelet börjar om. spelet börjar altså om när ett lag fallit. dom bästa (den squaden me flest poäng kommer då upp på en toplista)... låter bra?

Rising

Vila i frid
"man kan inte dö själv i spelet om inte fienden anfaller och förstör huvudbasen. då dör alla i laget och spelet börjar om. spelet börjar altså om när ett lag fallit. dom bästa (den squaden me flest poäng kommer då upp på en toplista)... låter bra?"

Ja, det låter jättebra.

Jag kan tyvärr inte komma på så många idéer med fabriker, dock. Liksom, försvar och anfallsenheter, scoutplan, spionage, sabotage, radar, cloaking, dödsstjärnor, hmmm... Vad mer skulle man kunna skapa?

Det är mycket enklare om man istället anfaller olika byar (istället för planeter, alltså) och att man kan skapa olika sorters fantasyenheter. Eller, tja, det är enklare för mig att tänka så, iaf, då hade det varit enkelt att skilja på ett citadell där man kan installera en nekromantiker för att animera liken av ens stupade legionärer, förhäxa motståndarnas betesmarker och frammana demoner, och en alvträdgård där man kan odla enters, hela sårade kämpar och tillverka långbågar, m.m.

Liksom, det är enklare för mig att tänka så.

Men... du skulle ju kunna ha det så också, att en viss planet tillhörde ett slugt insektsfolk som är idealiska som arbetskraft, men som lever på en karg och ogästvänlig planet som inte duger något till. Men flytta dem till den mysiga plantageplaneten där de odugliga kaliforniaklonerna lever så kan de få ta över de monotona sysslorna för att skaffa mat åt din armé. Typ.

/Rising