Nekromanti Internetkultur

seinet

Swashbuckler
Idag fyller en välbekant teckensekvens 25 år. Det var nämligen idag för 25 år sedan som Scott E Fahlman kom med sitt förslag:
19-Sep-82 11:44 Scott E Fahlman :)
From: Scott E Fahlman <Fahlman at Cmu-20c>
I propose that the following character sequence for joke markers:
:)
Read it sideways. Actually, it is probably more economical to mark
things that are NOT jokes, given current trends. For this, use
:-(
Detta efter att bristerna med skämt av enbart textbaserat innehåll ofta kunde misstolkas för allvar i blandade diskussioner. Idag har utvecklingen gått frammåt (eller kanske bakåt) till bildbaserade smileys (eller graemlins som våra heter) och även animerade (vilka jag inte är ett stort fan av).

http://www.idg.se/2.1085/1.121188

/Seinet Wintermute - Länge leve smileyn, hip hip hurra! :)

krank

Går ondskans ärenden
dag har utvecklingen gått frammåt (eller kanske bakåt)
...eller bara käpprätt åt helvete.

Teckenbaserade smilies stör inte lösningen av texten. Att det helt plötsligt dyker upp en färgglad jävla gubba mitt i en text stör läsandet enormt. Fyfan. Det var bättre förr.

=)

Big Marco

Läskig
Mina har alltid haft en vacker, enorm, Risingsk näsa :^)

Mina har alltid varit enögda. Förutom den allmänna "glad", som är =) just för att den är så himla glad. Inom Entropia-communityt är min "trademark smiley" ,-) känd, imiterad, hånad och ironiserad. Men alltid associerad till mig.

Gordeg

Hero
Jag tycker att smileys alltför ofta används som brasklappar numera.
Det vill säga att folk skriver något som egentligen inte är ett skämt (alternativt ett oerhört tråkigt skämt) men de är rädda att trampa någon på tårna och därför läggs en smiley till i slutet... för då kan man slingra sig bort från eventuella upprörda svar med "hallå, det var ju bara ett skämt".

Gordeg

Big Marco

Läskig
för då kan man slingra sig bort från eventuella upprörda svar med "hallå, det var ju bara ett skämt".

Mao, precis som i verkligheten...

seinet

Swashbuckler
Kan erkänna själv att jag är mycket stor missbrukare av smileys på MSN i mina konversationer. När det varit som värst har det blivit en smiley i varje meddelande.

Men nu måste jag skutta iväg och jobba (nackdelen när man forum-surfar på arbetstid).

/Seinet Wintermute - Lyckas dock hålla sig borta från smileys på Rollspel.nu (för det mesta)

Foggmock

Myrmidon
=) är en bra smiley som jag körde med när jag var tokchattande fjortonåring (observera: Inte fjortis. Jag har -aldrig- varit enfjortis.) enbart för att det var så lätt att hålla in shift och trycka på två knappar som sitter bredvid varandra.

Efterhand tyckte jag dock att den började vara ful (i de flesta teckensnitt), och gick över till att knarka :D. Nuförtiden blir det mest :), ;), :p eller ;P. with the occasional :D.

Här på Rollspel.nu brukar jag mest :grina:. :)

Fogge - smilar

Troberg

Sinister eater
Och nu till den viktiga frågan, när uppkom den populära smiliesen "den upphetsade kocken med dubbelhaka, cyklopöga och två näsor"?

<pre><font class="small">code:</font><hr>C=O=)) --:</pre><hr>

Rickard

Urverk speldesign
Precis efter den kvinnliga kocken.

C=0=)8

/Han som tänkte skämta om att smileyn 8 stod för kvinna, men kunde inte få in det på något snyggt sätt

Troberg

Sinister eater
Precis efter den kvinnliga kocken.

C=0=)8
Din okulturella tölp, det där är "den kvinnliga kocken med cyklopöga och två näsor". Dagens ungdom, ingen allmänbildning...

Bombu

Hero
citat från rising
Kul. Teckenbaserade smilies for teh win.

Mina har alltid haft en vacker, enorm, Risingsk näsa :^)

Jag har sett dem och alltid undrat.... ser rising ut så i verkligheten?

för jag har insett att man inte kan lite helt på det som finns i personers profil.....

en del personer narras när det kommer till bostadsort... så varför inte när det gäller utseende?

själv tycker jag smileys är ganska kul, men jag är rätt lättroad.

En liten slutfråga vad betyder det egentligen när man skriver :zeppelinare:

är man cool då, eller är det nått annat?

bombu försöker :zeppelinare:

seinet

Swashbuckler
Eller också trollsmileyn (eller smiley med stor näsa)

:c)

/Seinet Wintermute - Jobb = Tråkigt

Troberg

Sinister eater
...eller

:)8O< om den upphetsade kocken med dubbelhaka, cyklopöga och två näsor träffat henne och satt en bulle i ugnen.

Ymir

Liten kantbaron
Vore det inte läge att typ placera den här Scott E. Fahlman på Harts lista över historiens mest inflytelserika personer? Han hade kunnat ersätta Gutenberg på åttonde plats (Gutenberg är ändå extremt överskattad), efter Cai Lun.

- Ymir, föreslår

Gordeg

Hero
Mao, precis som i verkligheten...
Frågan är vad som motsvarar en smileybrasklapp i verkligheten? Kanske att avsluta varje mening med ett miniskratt "haha".
"Vi i kristdemokraterna yrkar på en sänkning av fastighetsskatten, haha!"

IRL-versionen av den upphetsade kocken med dubbelhaka, cyklopöga och två näsor blir att man avslutar varje mening med att gapflabba tills lungorna trillar ur.

Gordeg

Feuflux

omjonasson.se
"Vi i kristdemokraterna yrkar på en sänkning av fastighetsskatten, haha!"

Fan vad sugen jag blev på att kolla partiledardebatt nu. :gremlaugh:

Rising

Vila i frid
Långt troligare ansiktsuttryck, gester, röstläge och mängden kroppskontakt.

Skriftspråket har sin egen mycket bestämda torftighet.
App app! Nu kommer forumspolisen!

Vad du gjorde nu, det var att bara läsa inlägget och sedan svarade du på det, helt utan att se till sammanhanget.

För det framstår tydligt i ditt svar att du ger exempel på naturliga uttryck för skämtsamhet, precis som om du trodde att Gordeg frågade "hur visar man att man skämtar i verkligheten?"

Men då har du missat hela den här deltråden, för vad Gordeg inledde med var ju att han menade att smilies ofta bara användes som brasklapp, att genom att inflika dem här och där så var man garderad mot kritik eftersom man kunde peka på smiliesarna och säga "nä, kolla, jag skämtade bara". Det var därför han angav någon så mekaniskt och tillgjort som exempel på hur det skulle kunna göras i verkligheten.

Så du får tusen minuspoäng, för personer som inte sätter sig in i sammanhangen utan bara låter sina snabba avtryckarfingrar peppra på "svara"-knapparna är något av det värsta jag vet. Du suger. Skäms.