Nekromanti Intervju med Dante

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Intervju med Dante
Mouja: 1) Vem är just du?
Dante: En medelålders gamer, tvåbarnsfar och grafisk formgivare. Eller nåt.

Mouja: 2) Vilket är det bästa rollspelet, enligt dig?
Dante: Hmm ... klurigt. Det bästa spel jag läst (men troligen aldrig kommer att spela för att det är så bra att det är ospelbart) är The Dying Earth RPG, baserat på Jack Vance böcker om den Döende jorden.

Mouja: 3) Om du fick cirka 0,26 miljoner kronor - vad skulle du göra med dem?
Dante: Cirka 0,26? Det var en väldigt exakt unge... (4471 fler tecken)

Gå till artikeln

EchonCique

Hero
Nordpolen = Gdansk. Trevligt att få reda på det, har aaaaalltid undrat vart Nordpolen EGENTLIGEN låg :gremtongue:

Foggmock

Myrmidon
Re: Intervju med Dante [Kalenderspoiler]

Fan. Jag drog samma grej i MIN intervju. Nu kommer jag framstå som värsta posern.

Minimoni

Homelander
Gdansk ligger i norra Polen, ja. I närheten av Gdynia. Det trodde jag alla visste.
Och att platsen hette Danzig. Man bytte dock namn på platsen då man inte ville förknippas med koncentrationslägret Danzig...

Tzimisce visar bevis på ännu mer onödig kunskap.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Inte riktigt hela sanningen ...

»Man bytte dock namn på platsen då man inte ville förknippas med koncentrationslägret Danzig.«

Nja, det är faktiskt så enkelt att staden heter Gdansk på polska och Danzig på tyska.

Officiellt blev Gdansk Danzig först efter Polens delning 1793 då staden tillföll Preussen. Polackerna fortsatte dock kalla staden Gdansk.

När staden återgick till Polen efter andra världskrigets slut blev förstås det polska namnet officiellt igen. Men i tyskspråkiga länder säger man fortfarande Danzig.