Nekromanti Intervju med Mindless Gaming

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Intervju med Mindless Gaming
Vi här på www.rollspel.nu fick reda på att en nyutgåva var på gång av det gamla svenska rollspelet ”En Gardé!” och tog därför chansen att intervjua personerna bakom det.

Berätta lite mer om er själva, vad har ni för bakgrund och vilka rollspel har ni tidigare spelat?

Mindless gaming består för tillfället av huvudansvarige Daniel Olsson, Håkan Sundelius, Kajsa Gustavsson anställd illustratör samt projektansvarig för En Garde! Toni Engström.

Daniel och Toni är dagens intervjuoffer.

D:... (10352 fler tecken)

Gå till artikeln

walium

Ganska töntig, faktiskt
Berätta gärna mer om Illdrok och ert andra massiva rollspel som var på engelska.

kängtrollson

Veteran
Tja, båda spelen är Science Fantasy, fast de är väldigt olika. Ildrok började med en ide som jag fick när jag var 8 år och läste en Science Fiction faktabok om rymden, jag hade många dagdrömmar om rymdraketer och ufon när jag var liten och tänkte mycket på hur olika varelser kunde se ut.

Runt 2002 började jag fundera på hur man skulle kunna göra ett anorlunda spel av hela grejen. Blev klar med en beta för två år sedan och kopierade upp några ex. Spelet handlar i princip om ett folk som kallar sig själva Ildor, det är humanoider med tre fingrar och markerad benstruktur. För övrigt ser de nästan ut som Halvorker i DoD, med undantaget att de har en extra led på sina ben, deras fötter sitter där en människas tår sitter och hälen blir ett extra bakvänt knä. Detta för att de skall kunna landa mjukare efter långa språng då planetens låga gravitation möjliggör detta. De är långa och smala (Runt 250 cm) Men seniga. av samma anledning. Ildor har en teknologisk nivå som ligger runt jordens bronsålder och är väldigt styrda av sina shamaner och andebesvärjare.

Allt kunde varit frid och fröjd om det inte vore för det faktum att ett Främmande kolonisationsskepp kraschlandade på planeten och sedan dess har det inte varit sig likt. Kolonisatörerna är inte sympatiska och har sedan de insett att de inte kommer därifrån börjat att utnyttja urbefolkningen (Känns det igen =) ). Anyway. Kolonisatörerna är en ras som kallar sig själva Galyner. Innan de blev strandsatta på planeten så hade de anfallit en planet befolkad av människor och tagit många slavar där. Många av dessa slavar har rymt och slagit sig ihop med Ildrok, medans andra har valt att tjäna Galynerna.

Det är en blanning av stenålder och magi, steampunk och space opera. Spelets regelmotor år väldigt enkel och baserar sig på ett t20 slag mot aktivt eller passivt motstånd. Det finns inte Hitpoint eller liknande utan alla skador räknas ut på en tabell och jämförs med vad Rollfiguren tål. Vill du ha ett beta ex?

Det engelska spelet är jag är en väl bevarad hemlighet, vi talar inte om det förrän det blir nödvändigt. Det enda jag kan säga är att det är extremt detaljerat, det tar ett tag att lära sig alla regler, men väl i spel är det extremt snabbspelat. Strider och liknande går i en hastighet som sällan skådats och är fulla av action./Danne

Johan K

Gammal & dryg
Först & främst så får man ju tacka för spelandet på HalmiCon hörrni !
Sedna till min lilla undring, hur går det för er ? Får vi se En Garde ute i affärerna snart ??
Blev ju lite sugen på att köpa det hela när jag hade testat det hela !

Johan K

Gammal & dryg
Oohh !
Trevligt, är ju inte allt för långt kvar då juh. Har man ju 2 spel att se ifram imot att köpa när man har fått lön. Dels erat & Saga.

Det var kul att spela med dig förresten!
Desamma !