Nekromanti Intervju om Coriolis

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Intervju om Coriolis
Järningens senaste och mycket omtalade spel Coriolis är närmare än någonsin. För att förbereda er på den senaste svenska science fiction-upplevelsen högg jag tag i Mattias Lilja och Joakim Bergström på förlaget för att få svar på några frågor. I intervjun nedan får vi bland annat svar på varför Coriolis pris är så pass högt relativt andra svenska rollspel och vad som kommer hända med förlagets andra spel – Mutant.

Vad är Coriolis?

Mattias: Stor fråga. Coriolis är ett science fiction-konce... (10403 fler tecken)

Gå till artikeln

Johan K

Gammal & dryg
Well, trevlig intervju får jag säga. Kommer som sagt att köpa Coriolis.
Sedan så känns det extra skönt at höra lite mer om M:UA åxå, det känsn bra att det spelet puttrar på i sin gilla gång.

Andy

Vila i frid
Intressant. Men som jag känner så kommer Mutants utgivning att avta markant och till slut upphöra. Men jag tycker inte att det är fel. Det finns allt man behöver till spelet, och det är en hel del. De har ju gett ut mängder med moduler, gratismaterial och sånt så med det som finns till Mutant idag tycker jag är tillräckligt. En annan sak angående detta, innan jag fortsätter med Coriolis, är att Mutant är ju från början inte deras eget spel. Jag är övertygad om att de älskar det men något som man har skapat själv står än närmare.

Jag tror och hoppas på att de satsar stenhårt på Coriolis nu och släpper Mutant. Mutant är färdigt och Coriolis har precis vaknat!

soda_UBBT

Warrior
Buhu. Hade gärna fått höra mer om innehållet i de 232 sidorna. Hur mycket är regler, hur mycket är bilder och fluff, framför allt, hur många sidor behandlar färdigheter...

Arfert

Facit
Jag tror nog Mutant har så stor målgrupp att det vore vansinne att sluta ge ut material til den... Och de har säkert betydligt bättre marginaler på Mutant också.

...Tycker Coriolis verkar bli ett läckert spel, men sen är det ju en annan sak om det blir samma kommersiella succé som Mutant. Fast å andra sidan kanske de är som jag.. pengarna är inte det viktiga, utan att göra det man gillar mest.

Zire

Swashbuckler
Ja, jag hade gärna fått veta hur mycket världsbeskrivningar det kommer att vara i regelboken? Bilder i all ära, men de ersätter inte text när det kommer till att beskriva en värld.

soda_UBBT

Warrior
vafan när nu grabbarna fläskar på med 4färgtryck rakt genom vill man väl veta hur mycket picks man får. Text kan de lägga upp på hemsidan eller som pdf juh! :gremwink:

Flurtis

Hero
Dom är väll rätt så många delägare i järnring (sju?) så dom kan nog inte bli så feta på rollspelsförsäljning med tanke på hur många som måste måste dela på dom Astronomiska summor som rollspelsbranschen rör sig med. Fast å andra sidan slipper dom ju punga ut lika mycket i tryckkostnad.

//Flurtis, filosoferar

Zire

Swashbuckler
Förvisso sant, men det hade varit bra att veta om man bör vänta på någon världsmodul eller om det går att köra direkt med informationen i boken (om man misstänker att man inte är så insatt i settingen). (DoD6, Götterdämmerung och Eon tycker jag lider lite av det problemet medan Gemini och Skymningshem hade mer värld i sina regelböcker.)

Andy

Vila i frid
Nej, jag står fast vid att Mutant är inne på sista versen. Kanske inte hos fansen men att Järnringen skulle kunna lägga deras superbra Mutantspel på hyllan efter Ulvriket-modulerna för att satsa helt och hållet på deras egna Coriolis.

En annan tanke är att de reviderar Mutants regler till Coriolis regelsystem, men där kanske det finns lite rättighetsgrejer som sätter käppar i hjulen?

Jag älskar Mutant men tycker att Järnringen har lyckats muta in de saker som behövs att spela i och utanför Pyrisamfundet i de moduler som de har släppts. Fler moduler skulle bara kännas som WotC supplement.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Bilder beskriver världen

Det hade iofs varit rätt fint med ett spel där hela världsavsnittet bara är fyrfärgs helsidor med bilder, utan någon förklarande text alls. Men då skall man nog ha rätt bra bilder för att det skall bli bra.

De förhandstittar ni har gett på Coriolis har lett till idel hyllningar, är det nervöst eller lugnande?

Mattias: Nervöst, utan tvekan. Risken är ju att någon tror att Coriolis – Regelboken kommer att ge en komplett och färdig spelvärld. Då finns såklart en risk att man blir besviken. Regelboken är, ska man komma ihåg, vägen in i den tredje horisonten och tanken är att ge en så bra bild av spelvärlden att du som spelar vill fortsätta utforska den tillsammans med oss. Vid en jämförelse med vårt andra spel, Mutant, hade vi ju faktiskt en komplett värld, flera äventyr och kampanjer med oss i ryggsäcken när vi startade. Något som självfallet underlättade för alla att komma in i det spelet
Det står ju i intervjun att spelvärlden på inget sätt är komplett iom grundreglerna. Det verkar som många tycks ha missat det.

ro83rt

Swordsman
Det står ju i intervjun att spelvärlden på inget sätt är komplett iom grundreglerna
Det innebär iofs inte att det inte går att börja spela. Jag misstänker att det blir fokus på själva rymdstationen i grundboken och att det är där som det är tänkt att man ska börja.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Trådflytt

Jag bröt ut deltråden om kompletta spelvärldar eftersom den inte längre hade något med Coriolisintervjun att göra.

/tobias