Nekromanti InterZone Alfa

Mogger

Hipsteranka
Jag har skrivit ihop några sidor. Ni får gärna läsa och kommentera:

InterZone Alfaversion (Google Doc)

Jag kommer att uppdatera texten löpande, men det här är ett bra sätt för mig att få klart den. Ni är min deadline. :gremsmile:

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Nice, jag gillar!

Jag hade några förslag på förändringar av texten, men jag kan inte kommentera av någon anledning?

Ram

Skev
Det ser skitbra ut. Något av det bästa jag sett på länge. Hur tar en spelsession normalt sett slut?

(Jag tyckte inte det passade in i doc-et så jag tog det här i stället).

Mogger

Hipsteranka
Ram said:
Det ser skitbra ut. Något av det bästa jag sett på länge. Hur tar en spelsession normalt sett slut?

(Jag tyckte inte det passade in i doc-et så jag tog det här i stället).
Det är otestat. Mekaniken består av delar av Revolver och lite annat så det är trygg mark för mig, men i den här formen har jag aldrig spelat det. Än.

Kul att du gillar det! Det gör jag med! :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Granska InterZone

Ok, spelet börjar bli färdigt, så om ni vill hårdgranska texten är det dags nu. Det jag ffa vill veta är om ni förstår hur spelet spelas, och om inte, vad det är som saknas. I andra hand är jag intresserad av språkliga fel.

InterZone (Google Docs)

Ram

Skev
Re: Granska InterZone

Måns said:
Ok, spelet börjar bli färdigt, så om ni vill hårdgranska texten är det dags nu. Det jag ffa vill veta är om ni förstår hur spelet spelas, och om inte, vad det är som saknas. I andra hand är jag intresserad av språkliga fel.

InterZone (Google Docs)
Rörande förståelse för hur spelet spelas så skulle jag mycket gärna vilja se lite exempel i spelet. Det är bra och jag kan nog riva loss och spela det, men det är ändå lite tunt.

Mogger

Hipsteranka

Ram said:
Rörande förståelse för hur spelet spelas så skulle jag mycket gärna vilja se lite exempel i spelet. Det är bra och jag kan nog riva loss och spela det, men det är ändå lite tunt.
Jo, men jag vill gärna lämna även det lite öppet. Om ingen har några fler synpunkter så tänker jag nog betrakta spelet som färdigt. Det som ska till nu är snygga rollformulär (med regelsammanfattning) och layout. Jag lär lägga till fler minnen att välja mellan med.

Mogger

Hipsteranka

Nu lade jag till lite ändå. Sedan får layouten avgöra om det är för mycket text eller om det går att pressa in lite mer, isf kan jag nog utöka en del stycken en aning.

Jag vill ju ha en karta med, Typ den här:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Måns said:
Ram said:
Rörande förståelse för hur spelet spelas så skulle jag mycket gärna
vilja se lite exempel i spelet. Det är bra och jag kan nog riva loss och
spela det, men det är ändå lite tunt.
Jo, men jag vill gärna lämna även det lite öppet. Om ingen har några
fler synpunkter så tänker jag nog betrakta spelet som färdigt. Det som
ska till nu är snygga rollformulär (med regelsammanfattning) och
layout.

Okej... Jag måste erkänna att jag i dagsläget inte har den blekaste
aning om hur jag rent konkret skulle göra för att spelleda InterZone...
Kanske tillhör jag bara inte rätt sorts spelledare.

Jag skulle nog vilja ha ett spelexempel. Just nu är det i mina ögon inte så mycket "öppet" som "ofärdigt"... Men som sagt, det kan bero på att jag inte tillhör målgruppen. Premissen är ascool, men just nu känner jag inte att jag har verktygen som krävs för att göra den konkret.

Mogger

Hipsteranka

krank said:
Okej... Jag måste erkänna att jag i dagsläget inte har den blekaste
aning om hur jag rent konkret skulle göra för att spelleda InterZone...
Kanske tillhör jag bara inte rätt sorts spelledare.

Jag skulle nog vilja ha ett spelexempel. Just nu är det i mina ögon inte så mycket "öppet" som "ofärdigt"... Men som sagt, det kan bero på att jag inte tillhör målgruppen. Premissen är ascool, men just nu känner jag inte att jag har verktygen som krävs för att göra den konkret.
Jo, från vad du berättat om ditt spelledande, så är det möjligtvis så att du inte är målgruppen. Här har du ingen kontroll alls. Du vet inget om något. Allt ska byggas i spel. Det går inte att läsa sig till det, eller förbereda sig. Det är bara att släppa tyglarna och spela, se vad som händer.

krank

Måns said:
Jo, från vad du berättat om ditt spelledande, så är det möjligtvis så att du inte är målgruppen. Här har du ingen kontroll alls. Du vet inget om något. Allt ska byggas i spel. Det går inte att läsa sig till det, eller förbereda sig. Det är bara att släppa tyglarna och spela, se vad som händer.
Problemet med "se vad som händer" är väl att det måste finnas saker som händer... Eller jag vet inte, jag kanske är fyrkantig. Spelet är helt tydligt inte ute efter att träna ovana improvisatörer, utan mer tjäna som ett nytt ramverk för de som redan kan, är vana vid, och är bekväma i.

Medan jag mer; "jamen hur gör man då?"

Mogger

Hipsteranka

krank said:
Medan jag mer; "jamen hur gör man då?"
Det är just det som grejen. Du släpper kontrollen, och spelar spelet som det är. Ni är ju en hel bunt människor runt bordet, och alla vill ha kul. Det är inte ditt ansvar som SL att veta allt på förhand. Det du ska göra är att lita på spelet och spelarna. Spelets två första scener är beskrivna, på 4 spelare blir det 8 scener, varav 4 av dem kommer att innehålla minst en av de andra karaktärerna. Det kommer i sin tur leda till nya scener när karaktärerna försöker lista ut vad fan det är som händer.

krank

Måns said:
Det är just det som grejen. Du släpper kontrollen, och spelar spelet som det är. Ni är ju en hel bunt människor runt bordet, och alla vill ha kul. Det är inte ditt ansvar som SL att veta allt på förhand. Det du ska göra är att lita på spelet och spelarna. Spelets två första scener är beskrivna, på 4 spelare blir det 8 scener, varav 4 av dem kommer att innehålla minst en av de andra karaktärerna. Det kommer i sin tur leda till nya scener när karaktärerna försöker lista ut vad fan det är som händer.
Jag får helt enkelt hoppas på en actual play-rapport eller en podcast eller nåt så jag fattar typ hur det är tänkt att funka senare =)

Jag fattar mer nu när du sammanfattat det sådär fint, men jag känner nog att jag skulle behöva ha mer material att hämta mins improvisationer från. Fler krokar, så att säga. Saker att plocka fram och sätta ihop när man inte kommer på nånting.

Jag vet att en del känner lite likadant inför EB. Saknar man de kulturella referensramarna; känner man sig inte bekväm i subgrenren tillräckligt för att på stående fot kunna hitta på saker som faktiskt funkar, så kan det bli en stoppkloss. Har man aldrig sett Ghost in the Shell eller läst dystopisk scifi har man svårt att improvisera i EB... Jag kanske bara behöver fördjupa mig mer i inspirationsmaterialet.

Christoffer

It's all pig.

Varför sådan respekt för vad Måns haft i bakhuvudet när han skrivit det där? Varför inte bara göra det till ditt eget?

krank

Poppe said:
Varför sådan respekt för vad Måns haft i bakhuvudet när han skrivit det där? Varför inte bara göra det till ditt eget?
Jag har inga byggstenar, är vad jag försöker säga. Göra det till något eget - jag har liksom ingenstans att börja.

Och ja, jag inser att det antagligen är mig det är fel på snarare än spelet. Det är gjort för folk med en helt annan verktygslåda än min. Jag blir bara frustrerad över att jag VILL spela i den miljö och den typ av berättelser Måns målet upp, men för att JAG ska kunna tillgodogöra mig spelet och spelleda det så behöver jag... mer.

Jag får göra ett neotrad-hack och bygga mina egna verktyg =)

Ram

Skev

Jag är nyfiken på vad du tycker saknas? Vad skulle du vilja ha för att göra spelet mer komplett?

krank

Ram said:
Jag är nyfiken på vad du tycker saknas? Vad skulle du vilja ha för att göra spelet mer komplett?
Organisationer, miljöer, personer. Sånt man kan plocka upp och bygga saker av, improvisera utifrån. Tips om hur man (där "man" både är SL och spelare) kommer in i stämningen. Vilken sorts språk kan man använda sig av när man beskriver grejer, till exempel?

(Allt ovanstående är såklart inte "måsten", men se det som att de är skrivna i prioriteringsordning, eller nåt).

Skulle jag sätta mig med spelet idag - jag skulle inte veta hur jag skulle beskriva miljön i den första scenen (varken som SL eller spelare). jag har ingen bild alls av hur de där "paramilitära support"- snubbarna ser ut. Som spelare skulle jag känna att jag hade noll koll på vilken typ av ställen jag skulle kunna börja leta, för att börja nysta i nånting. Som SL skulle jag inte kunna improvisera varken rum eller byggnader, för jag vet inte hur det funkar eller så.

Jag säger inte att jag behöver någon Eonlik behemoth till detaljerad spelvärld, men just nu känner jag att jag inte har något mer än enskilda lösryckta ord och koncept, som jag inte kan sätta ihop. Jag vet inte ens var jag skulle börja.