Nekromanti Intressant iakttagelse från SF-bokhandeln …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
På Järnringens blogg hittade jag följande lilla iakttagelse från SF-bokhandeln:

[…] rollspelen hade ett riktigt skitår - och tappade en hel del i försäljning över hela spelsegmentet - innan D&D 4 släpptes. Efter 4:an har dock försäljningen hämtat sig mycket bra och är nu tillbaka på tidigare nivåer. Och då pratar vi inte bara D&D utan rollspel i allmänhet.
(Jag – som ju brukar hävda att D&D ger nödvändig draghjälp åt alla andra rollspel – är förstås inte överraskad.)

Eksem

Champion
Dels tror jag att DnD är draghjälp åt andra när DnD tuffar på, men DnD är också broms när DnD saktar ned, t.ex. inför en ny version. Jag tror att många satt på pengarna och väntade på att se hur 4E skulle bli. Hur såg det ut innan 3E?

Arfert

Facit
Eksem said:
Dels tror jag att DnD är draghjälp åt andra när DnD tuffar på, men DnD är också broms när DnD saktar ned, t.ex. inför en ny version. Jag tror att många satt på pengarna och väntade på att se hur 4E skulle bli. Hur såg det ut innan 3E?
Ja det är intressant.. man väntar på att gå och shoppa tills tills det nya kommer... och då shoppar man även annat också.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Eksem said:
Hur såg det ut innan 3E?
Ujujuj, det var deppiga tider ska du veta. Utan att ha några exakta siffror tippar jag att rollspelen då upplevde en all-time low (åtminstone i Sverige).

2000 var ett fantastiskt rollspelsår, med nya versioner av D&D, DoD och Mutant. Där började bordsrollspelens silverålder (som nu åter avtagit i och med M:UA:s insomnande, Riotminds paus och D&D:s versionsbyte).

Bjorn

Hero
Altså jag är i och för sig inte förvånad av att/om D&D ger draghjälp åt resten av rollspelsmarknaden.

Men för den skull vill jag inte utesluta andra "common cause" mekanismer och sådant.

T.ex. gjorde åtminstonde butiken i stockholm en uppstädning plus rea inför släppet av nya D&D.

Har länge tyckt att det sätt som SF-bokhandeln valde att "displaya" sina rollspelsvaror var ganska uselt och extremt oinspirerande till impulsköp. Vet inte hur många gånger jag varit där och aktivt varit sugen på att impulsköpa något och ändå bara gått därifrån med nya Fenix. Nu är de i alla fall uppe på banan i det här avseendet tycker jag, även om charm och merförsäljningsfaktorn fortfarande är ganska så låg.

Sedan kan man väl anta att Wizards gjort någon slags smart analys och släpper nya utgåvan vid en tidpunkt då rollspelare i gemen har spenderbyxorna på.

/Bjorn

Legion

Warrior
Jag håller med helt och fullt. Efter ett förhållandevis trögt år så måste jag säga att julhandeln faktiskt ter sig riktigt hyffsad. Håller precis på att packa ihop Missleböckerna för att skickas ut till alla beställare, och det är rekordmånga som förbeställt den här gången.
Det kan ju iofs bero på flera faktorer (länge sedan vi släppte något nytt, extra efterlängtad bok, minskad utgivning från de andra svenska bolagen osv.) men jag ser ändå med tillförsikt på rollspelsmarknadens framtid. Det skulle väl vara fasen annars, i och med att vi har 4 nya produkter som ska släppas inom kort;D