Nekromanti Intressant inlägg på annat forum

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hello!

Andy Collins postade detta på Monte Cooks bräde:

Qualifications I'm not Sean or Monte, but I'll answer anyway.

Short Answer: Yes, I believe so.

Long Answer: The current RPG design and editing staff of Wizards of the Coast includes the following individuals:

Bill Slavicsek (Star Wars RPG, D20 Modern, other credits too many to list)

Ed Stark, D&D Design Manager (and thus involved in every D&D product of the last 3 years, including the 3rd edition core rulebooks)

Chris Perkins, d20 Modern/Star Wars Design Manager (and former editor of Dungeon magazine)

Richard Baker, Managing Developer (a member of the 3rd edition design team, former FR head honcho, and designer of more D&D books than you can shake a stick at)

Bruce Cordell (the most prolific designer of 3rd edition, with credits including Epic Level Handbook, Psionics Handbook, Tome and Blood, Manual of the Planes, Sunless Citadel, Heart of Nightfang Spire, and Bastion of Broken Souls)

James Wyatt (Oriental Adventures, Deities and Demigods, City of the Spider Queen, etc.)

David Noonan (Manual of the Planes, Song & Silence, and editor of Epic Level Handbook, Book of Vile Darkness, etc.)

Andy Collins (Epic Level Handbook, Lord of the Iron Fortress, and editor of Return to the Temple, etc.)

Michele Carter (editor of more RPG books than I care to count)

Charles Ryan (d20 Modern, Wheel of Time, etc.)

Gwendolyn Kestrel (editor of Oriental Adventures, Epic Level Handbook, and many others)

Kim Mohan (the veritable god-emperor of RPG editing himself).

All told, that's over a hundred years of professional RPG industry experience. Almost every single person on this list was involved in the development and testing of 3rd edition, meaning that they have a longer track record with the system than all but about a dozen other people in the world (and the "latecomer," Charles Ryan, just happened to show up with a decade of industry experience under his belt).

On top of that, Wizards R&D still includes Jonathan Tweet, Jennifer Clarke Wilkes, David Eckelberry, Mike Selinker, and Rob Heinsoo (all of whom have significant RPG design experience) as well as plenty of other extraordinarily talented designers, developers, and editors who happen also to be diehard RPG players, including Skaff Elias, Andrew Finch, Mike Donais, Paul Barclay, and others.

Many talented individuals have left this company over the past few years. But the remaining staffers aren't exactly industry lightweights, and we take very seriously the responsibility of providing our customers with high-quality game products which will stand the test of time.

Andy Collins
Wizards of the Coast RPG
Designer, Developer, & Editor since April '98
Så det verkar finnas en hel del duktiga människor kvar på WotC!

Magnus

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det är skönt att höra för det har ju inte varit alltför ljust på den fronten den senaste tiden.

Storuggla

Champion
Jo det var ju en fin lista på namn det där du. Kul värre. Sen att de namnen inte väger tungt för Hasbro det är ju en annan sak... ^_-
Nåja, inte för att kasta träck på Hasbro eller WotC, men det finns ett stort misstag som de gjort hittills. Jag ser inga notiser om att Robin D Laws börjat jobba för dem. Då skulle jag kasta mig över WotC-grejjorna omedelbums!

Storuggla, diggar till och med Hero Wars

Azagthoth

Myrmidon
Vad är detta? Början på idoldyrkan? Köper man en modul baserat på vilka som varit med och skrivit den, eller för att man är intresserad av innehållet?

När jag har valt en produkt har innehållet stått för en kraftig majoritet av mitt val, möjligen är det så att jag har försökt undvika att köpa Neogamesprylar, men det är för att jag inte tycker om de lite långsammare reglerna och obT6, det har ingenting med de som skriver för Neogames att göra.

För övrigt så brukar jag knappt bry mig om vilka det är som har skrivit en rollspelsbok, åtminstone om min användande av den sträcker sig till att spela med den.

Annars ser det ju ut lite som en vanlig industri, "jaha, Eric Gerets har släppt en ny modul, måste nog spana in den. Hans förra var ju kanon" skulle lika gärna kunna vara "jaha, Håkan Hellström* har släppt en ny platta, måste nog spana in den. Hans förra var ju kanon".

Är det så här det fungerar numera?

*Jag valde en artist som ingen kan ha missat och alla kan relatera till. Ledsen Håkan, men jag avskyr allt du gör och har gjort.

chrull

Stockholm Kartell
Har inte författaren med innehållet att göra?

Jag tycker det är hög tid på att vi svenska rollspelare upptäcker författarna till rollspelen! Fram med författarnamnen på framsidorna på även svenska moduler!

Läser du en modul som är bra och uppmärksammar att den är skriven av Xerxes Ypsilon så kanske du kommer tycka nästa modul av Xerxes är bra den också? Det fungerar ännu bättre åt andra hållet. Om du verkligen tyckte Xerxes äventyr du köpte var helt kasst och den där modulen han skrev var också dålig så kanske du inte ska bry dig om att köpa nästa äventyr?

Så här har ju amerikanarna gjort länge. Jag tycker det är bra. Det ska synas vem det är som skrivit boken redan innan du kommer hem och sliter upp plasten. Författaren är ju viktigare än företaget som ger ut härket...

Det är inte frågan om att skapa en Stjärnstatus. I alla fall ser inte jag det som det.

Om du sen går och köper alla moduler som Xerxes har skrivit får du skylla dig själv. Du kanske tycker en modul är bra eftersom den är välskriven och handlar om något intressant, men om du sen köper moduler till spel du inte spelar eller om saker du inte behöver så är det ju bara dumt. Och det är inte riktigt samma sak som att köpa Håkans nya...

chrull

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nä, nu har du missat...

...poängen. WotC har sparkat en del fok det senaste e året. Detta har fått vissa neggo-människor att utropa "det finns inga duktiga rollspelsdesigners kvar på WotC! De kommer att förstöra D&D o!"

Frågan har också dykt upp vem det är som verkligen är kvar, och vad de gjort tidigare. Detta är mer svarte på det än början på en iden idoldyrkan av något slafg. Det finns en massa erfarenhet kvar på WotC, och det finns alltså inte så mycket att orora sig över (tills de fotar de här människorna också :gremgrin:)

Magnus

Azagthoth

Myrmidon
Har inte författaren med innehållet att göra?

I högsta grad. Men inte i närheten av andra områden inom nöjesindustrin. En författare eller ett band har inga estetiska eller regelbaserade gränser de inte får överskrida, detta är synnerligen representerat i alla former av rollspelstillverkning. Således så är det företaget bakom författaren som står för ramarna kring innehållet, vilket leder till en artistisk begränsning i sådan utsträckning att det inte är intressant vem det är som har skrivit en viss modul.

Således så håller jag inte alls med dig i "författaren är ju viktigare än företaget som ger ut härket". Det är företaget som står för grundkonceptet som jag gillar. Enskilda författartalanger kan inte få mig att tycka en modul är bra till ett spel jag tycker är dåligt. Däremot kan en bra författare få mig att gilla en bokgenre jag vanligtvis inte uppskattar.

Azagthoth

Myrmidon
Re: Nä, nu har du missat...

Ah, men samtidigt så har jag ju en annan poäng, som Chrull illustrerar i sitt inlägg...

chrull

Stockholm Kartell
Jag håller inte med dig.

Visst, författarna begränsas av de företag de jobbar på, men olika mycket. Dessutom lär de inte begränsas i språket de använder och hur duktiga de är på att skriva så man förstår och blir inspirerad.

Jag kan till exempel säga att jag är mindre intresserad av James Wyatt och Rich Redmans (defenders of the faith) kommande böcker än vad jag är av David Noonan och John D. Rateliffs (song and silence) kommande.
Varför? jo, för att Song and Silence var roligare och nyttigare.

Jag tvivlar starkt på att Wizards of the coast satt och plockade ut de mest ointressanta och sämsta prestige klasserna till DotF och de bästa till SaS.
Vad kan det då bero på?
Författarna.

Hade modulerna sett likadana ut om det var andra författare som skrev sakerna?
Hade Manual of the planes fortfarande haft betyget 4.85 efter 13 recensioner på ENworld om det varit några andra som skrivit den?

för att lämna d&d.
Hade svavelvinter fortfarande varit svavelvinter om det inte var för Erik Granström?
Hade Enemy Within varit just det utan Phil Gallagher, Jim Bambra och Graeme Davis?

Givetvis har inte författarna till en modul i en modulserie (som Song and Silence) lika mycket att säga till om som författaren till Fantasyserien Z. Men när det gäller äventyr då? eller helt nya spel? Äventyr? eller smådetaljerna i modulerna som faktiskt gör den riktigt jävla bra?

Jag jämför inte Författaren till Hero Builder's Guidebook med Tolkien. Däremot är jag beredd att jämföra Dave Allsop (skaparen av SLA Industries) med George Lucas. Dave vinner dessutom stort.

chrull

chrull

chrull

Stockholm Kartell

jag förstår dock inte var poängen ligger.
Det handlar ju om kvalitét. och visst står bra författare delvis för bra kvalité, även om det gäller rollspel?

chrull

Azagthoth

Myrmidon
Visst, författarna begränsas av de företag de jobbar på, men olika mycket. Dessutom lär de inte begränsas i språket de använder och hur duktiga de är på att skriva så man förstår och blir inspirerad.

Nej, det hoppas jag verkligen inte. Däremot så har jag aldrig upplevt att språket i en rollspelsbok någonsin har varit "vackert", det är heller ingenting att sträva efter då det kan minska funktionaliteten. Skriver man för att så många som möjligt skall förstå så har man inte så många estetiska trick att ta till.

Hade modulerna sett likadana ut om det var andra författare som skrev sakerna?

Nej, men jag tror inte att det hade varit markanta skillnader heller. Eller så har de (företagen) en mycket sämre kontroll på vad som kommer i modulerna än vad jag tror.

Azagthoth

Myrmidon

och visst står bra författare delvis för bra kvalité, även om det gäller rollspel?

Jo, men inte tillräckligt för att kunna lyfta en från början dålig modul, eller för att få dem att ha sitt namn på framsidan.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag föredrar...

...att kalla personer förebilder, istället för idoler. Det kanske är samma sak, det vet jag inte.

Jag har i alla fall några förebilder som innebär att jag hajar till och tittar till lite extra när jag ser att de skrivit något:

Graeme Davis - skrev mycket för WFRP. Trevlig prick, bra spelledare. Skriver lite här och där, och det är oftast coola grejor.

Monte Cook - förebild på så sätt att han har visat på ett sätt att skriva som är skickligt, men inte riktigt i min stil. Men bra är det, ändå.

Jame Wallis - Hogshead-mannen. Intressanta idéer.

Min poäng med detta? Att jag köper deras grejer rakt av, OM de skriver till ett system eller en värld jag valt att satsa på. Till exempel om Graeme Davis skriver nått åt WFRP, då köper jag det direkt (fast å andra sidan köper jag allt jag kan få tag på till WFRP ändå, så det är ju lite missvisande, säg d20 istället. Om han skriver nått till d20 så köper jag det, tex det han skriver för Green Ronin). Dock köper jag inte allt dessa skribenter prånglar ut, även om det får mig att undersöka vad de gjort lite närmare. Tex Graeme Davis har skrivit saker till GURPS, men de köper jag inte, även om jag kollar upp vad det är lite närmare än vad jag normalt gör med GURPS-moduler.

Så jag tror att prioriteringen jag har när jag ska köpa en modul är som följer:

1. System
2. Värld
3. Företag
4. Tecknare och grafisk form
5. Författare
6. Pris

Ja, faktiskt, när jag bedömer nått är tecknarna nummer fyra på listan av prioriteringar. Varför det frågar sig vän av ordning? Teckningarna har ju inte med spelet att göra egentligen? Och på det vill jag svara att det faller sig naturligt för mig att först bedöma teckningarna, eftersom jag kan bedöma dem innan texten och det enligt min erfarenhet finns ett samband mellan kvalitet i grafisk framställning och textens kvalitet (vilket säkert är kontroversiiellt för många, men om det ser bra ut, är det ofta bra skrivet också. Och tvärtom. Självklart finns det undantag, men de är just det, undantag).

Så författarna kommer ganska långt ner, och först när andra saker uppfyllts. Men när det gäller det tre ovan nämnda författarna så byter de plats med tecknare och grafisk form. Alltså är deras text viktigare än hur det ser ut. Men annars är det i stort sett samma prioritering.

Hmmm... jag kanske bara flummar på, men det var lite kul att fundera på det.

Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Haru testat att läsa Nobilis?

Det är ett intressant spel på så sätt att de ville att det skulle både vara ett konstverk, och ett spel. Såvitt jag har hört har de lyckats göra en vacker produkt som även är ett funktionellt spel.

Random thoughts, lite sådär.

Magnus

Azagthoth

Myrmidon
Re: Jag föredrar...

1. System
2. Värld
3. Företag
4. Tecknare och grafisk form
5. Författare
6. Pris

I stort håller jag med dig, fast jag byter plats på fyran och sexan. Som student har man inte råd att köpa rollspelsböcker hur som helst... Bilder är en väldigt liten del av produkten för mig, och så länge jag kan läsa texterna utan att få ont i ögonen/huvudet så får de layouta hur de vill...

Azagthoth

Myrmidon
Re: Haru testat att läsa Nobilis?

Nej det har jag inte, skall försöka lägga en blick på det om jag får tillfälle. Det lät i alla fall intressant.

chrull

Stockholm Kartell
Nej, det hoppas jag verkligen inte. Däremot så har jag aldrig upplevt att språket i en rollspelsbok någonsin har varit "vackert", det är heller ingenting att sträva efter då det kan minska funktionaliteten. Skriver man för att så många som möjligt skall förstå så har man inte så många estetiska trick att ta till.

Men ibland märker jag att texten är både rolig och lättläst, vilket gör boken mer intressant att läsa. Om man dessutom förstår vad som menas hela tiden och slipper läsa om saker fem gånger innan man förstår exempel, regler och beskrivningar är det ju ett plus. Att man dessutom förstår användbarheten i det som besrkivs är ju ännu mera plus.
I andra fall förstår jag ingenting. Jag förstår inte beskrivningen på ett föremål, jag förstår inte vad man ska ha det till. Och dessutom var första kapitlet så tråkigt skrivet att jag inte vill läsa mer i modulen.
Beror det här på utgivaren eller författaren?

Nej, men jag tror inte att det hade varit markanta skillnader heller. Eller så har de (företagen) en mycket sämre kontroll på vad som kommer i modulerna än vad jag tror.

Jag tror alldrig att SLA hade kommit utan Dave. En ganska markant skillnad.
Jag tror inte det hade kommit en serie böcker/äventyr som börjar med svavelvinter och slutar den femte konfluxen (plus trakorien) om det inte varit för Erik.
Frågan är om ens någon av de böckerna skulle kommit.

Dessutom tror jag inte att WotC innan en modul skrivs drar upp så exakta linjer som vilka formler som ska finnas med, vilka prestige klasser, vilka föremål.
I så fall behövs det inte så många författare till en bok. Då är ju 95% av jobbet redan gjort. Det blir som att anlita en illustratör när bilderna redan är klara. eller?

Jag vet inte riktigt hur företagen gör när det gäller äventyr. Men jag är tveksam till tanken på att Företaget frågar en Författare om inte han kan skriva ett äventyr där Skurken finns med och har en Plan och det hela ska utspelas i Staden liggandes i Landet där Personer bor.

chrull

DanielSchenström

Swashbuckler
Så tänker jag i många fall, jag följer exempelvis några tecknare och författare i serievärlden, så varför skulle man inte göra det i rollspelsvärlden?

Det är väl rätt naturligt även om jag tror att de flesta köper ett produktnamn blint.

Man kanske även blandar det, jag köper exempelvis Uncanny X-men slaviskt oavsett vem som gör den, men nog märker man när det är en författare eller tecknare man inte tycker om.

Tur att du valde Håkan istället för exempelvis Krille för din slutkommentar för då kanske folk skulle se det som ett personangrepp.

Azagthoth

Myrmidon
Så tänker jag i många fall, jag följer exempelvis några tecknare och författare i serievärlden, så varför skulle man inte göra det i rollspelsvärlden?

För att de inte har samma kreativa frihet att göra vad de vill? Om din favoritrollspelsskapare byter till det spelsystem du verkligen inte kan klara av, fortsätter du då köpa dennes produkter? Det skulle i alla fall inte jag göra.

Tur att du valde Håkan istället för exempelvis Krille för din slutkommentar för då kanske folk skulle se det som ett personangrepp.

Nu är det ju inte ett personangrepp utan snarare ett angrepp på vad personen i fråga skapar. Som person vet jag att herr Hellström är "go", men det får mig inte att gilla hans musik för det. Jag tycker inte att Krille gör de bästa rollspelen i världen, och har svårt för Västmark, men Krille är också han väldigt go.

Azagthoth

Myrmidon
Men ibland märker jag att texten är både rolig och lättläst, vilket gör boken mer intressant att läsa.

Det är i mina ögon när rollspelsfabriken har lyckats. I andra fall så har rollspelsfabriken fått bakläxa. Det är i slutändan företaget som släpper produkten, det är deras fel om produkten inte håller måttet, för det är bara företaget som kan hindra produkten från att nå marknaden innan den är klar. Uppstår problem, såsom att man måste läsa om vissa textstycken fem gånger, så är produkten inte klar.

Dessutom tror jag inte att WotC innan en modul skrivs drar upp så exakta linjer som vilka formler som ska finnas med, vilka prestige klasser, vilka föremål.

Nej, men jag tror de meddelar skribenten om att de vill ha med A, B, C och D. Sedan räknar jag med att de kontinuerligt har personer som bollar tankar mellan varandra och att de hela tiden har ett vakande öga över produktionen så att den inte spårar ur.

Jag vet inte riktigt hur företagen gör när det gäller äventyr.

Inte jag heller, men där tror jag det är mer frihet än vid modulskapande. Men jag tror ändå att det vakande ögat är med där, och att de kontrollerar produkten regelbundet. Annars måste jag säga att det är riktiga tokstollar som styr skutan...