Nekromanti Intressant inlägg på annat forum

Balderk

Swashbuckler
Jag måste bara säga att de här två senaste inläggen (det jag svarar och det av dig innan det) är nog de bästa och klokaste jag har läst av dig! Jag skulle inte ha kunnat förklara det så bra och jag håller fullkomligt med dig!

Författarna har mer makt än vissa verkar tro, och du förklarar det på ett väldigt bra sätt!
Bra jobbat!

/Herr Balderk :gremwink:

Staffan

Myrmidon
Jag tycker författaren är viktig - det är ju trots allt han (eller i undantagsfall hon) som skriver boken! Om boken sedan inte handlar om något jag är intresserad av så köper jag den nog i alla fall inte även om det är en författare jag gillar, men i valet mellan två produkter med intressant ämnesområde så tittar jag gärna på författarna.
Som exempel skulle jag kanske inte köpa en generell magiexpansion hur som helst, för då har man ingen koll på om innehållet är balanserat eller inte eller bra på andra sätt. Ser jag i stället "Book of Eldritch Might", en magiexpansion av Monte Cook, så tänker jag "Ja, Monte har ju rätt bra koll på d20-systemet eftersom han var med och skrev det, och jag gillar de saker han skrivit innan, så BOEM är nog bra den också." När jag senare ser "Requiem for a God" av Monte Cook så tänker jag kanske "Tja, Monte skriver ju förvisso bra prylar, men jag har inga planer på att avliva några gudar inom en förutsägbar framtid i min kampanj så jag skippar nog den."

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Så här gör WotC

I alla fall när de vill ha äventyr till Dungeon eller artiklar till Dragon.

Dungeon submissions: http://www.wizards.com/default.asp?x=dungeon/submissions

Dragon submissions: http://www.wizards.com/default.asp?x=dragon/submissions

Ibland kan det hända att de kontaktar en skribent och ber honom eller henne att skriva "en bok om krigare", eller "ett äventyr som passar de här fina bilderna som vi köpte in från tecknare X", eller "en bok om drakar", fast då ska man vara bra etablerad.

Det klassiska är att vi skribenter skickar in idéer en masse, och sen väljer de de bästa av de idéerna. Eller att de arbetar med fasta frilansare, som bevisar vad de kan genom att skriva i Dungeon och Dragon. För just WotC är det vanligare att de arbetar med fasta frilansare eller anställda skribenter. För d20-gänget är det vanligare med att folk helt enkelt skickar in det de tycker är coolt och sen kanske det blir publicerat.

Magnus

DanielSchenström

Swashbuckler
"För att de inte har samma kreativa frihet att göra vad de vill? Om din favoritrollspelsskapare byter till det spelsystem du verkligen inte kan klara av, fortsätter du då köpa dennes produkter? Det skulle i alla fall inte jag göra."

Den kreativa friheten i rollspelsvärlden varierar precis som i serievärlden. Du ska bara veta hur många "editorial" eller "creative" differencies som får folk att sluta på tidningar.

Om en favoritskribent byter system till ett jag inte har eller gillar så beror det på om jag köper det eller inte. Vad det beror på är ofta vad exakt det är. Om det är mer regler så skaffar jag det inte. Om det är en världsmodul, eller ett äventyr så finns chansen att jag köper det.

Men som sagt så blandar jag ofta, så jag följer både märkesnamnet/spellinjen likväl som konstruktörer.