God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,489
D&D har ofta ett väldigt klassiskt medeltida europeiskt uppläg när det kommer till politiska och sociala strukturer. Man har en Kung, man har adeln och man har kyrkan som de tre mäktiga samhälls institutionerna. Sedan har man bönder och borgare som har betydligt mindre makt. Könsroller är antingen baserade på klassiska patriarkala mönster vilka annses vara "realistiska" eller så rör man inte ens ämnet och gör sitt bästa för att inte nämna könsroller.
Men det finns ingen anledning till att det ska se ut så i D&D magi i sig borde helt och hållet förändra vem som styr. Eller det faktum att vissa individer talar direkt med gudarna och får magi av dem. Eller att man kan göra ett test för att se om någon är ond eller god.
Så vad har ni gjor för sorts märkliga samhällsstrukturer för era settings i D&D? En sak jag gillar från en fantay setting var biten där män inte red hästar i Reign så jag har nu snott det till alla mina D&D settings.
Här är ett kastsystem baserat på karaktärsklasser som jag skrev upp till ett D&D spel som jag inte körde särskilt länge:
Kastsystem D&D Torn
Brahim: Magiker kastet, Wizard, sorcerer, warlock, psions och alla andra primära magiker eller psioniska klasser. Mäns namn börjar med Sal- och kvinnors namn börjar med Sel-. Kastet styr samhället och är politiker, extremt höga administaratörer och i vissa fall högt rankade officerare. Det finns inga skillnader mellan könen i det här kastet.
Gelim: Präst kastet. Cleriks och andra primärt divine magi klasser såsom favored soul eller invoker. Medlemmar av kastet har Gel- innan sina namn. Medlemmar av kastet är ansvariga för att sköta religösa cermonier, slavhandeln och för skolor. Medlemmar av kastet fungerar också ibland som officerare i krig mot odöda och demoner eller som assistenter och rådgivare till Brahim kastet i liknande situationer.
Kehlim: Officerar kastet, består av Fighters, Paladins, Avengers, Hexblades och andra klasser som är fokuserade på stridsförmåga. Medlemmar av kastet leder armer och utgör medlemar av specialstyrkor och livvakter för högt rankade medlemar av Brahim och Gelim kasten. Kehlim kastet är också rådgivare till ledarena i krigstid och om landet någonsin befinner sig i en situation där det kan erövras så utses en medlem av Kehlim kastet till diktator tills krisen är över. På grund av att medlemar av kastet är aktiva innom politik och behöver bevara sina annsenden så hanterar medlemmar av kastet sällan eller aldrig aktiviteter som lönmord direkt utan delegerar detta till medlemar av Helim kastet. Skillnaden mellan könen i kastet kommer från tron att män blir sterial om de rider gränsle på hästar vilket har lett till den uppdelning där kvinnliga medlemar av kastet leder kavaleriet medan manliga medlemar leder infanteriet. Män har Kal- innan sina namn medan kvinnor har Keh-.
Helim: Helim kastet består av skickliga och utbildade arbetare så som smeder, urmakare, skräddare, läkare, låssmeder och yrkessoldater. Kastet är inte orörbart eller orent men det är ett distinkt steg ner från Kehlim kastet till Helim kastet. Både män och kvinnor har Hel- innan sina namn. Kvinnor från kastet utgör den stora massan av kavaleriet och män utgör den stora massan av infanteriet på grnd av samma anledning som Kehlim kastet. Medlemar av kastet används också innom militären som lönmördare och för bakhåll vilket annses vara under Kehlim kastet, detta gör att kastet innehåller en hel del rouges.
Selim: Selim är det lägsta kastet i samhället, de annses vara orena och inget kast förutom Helim kastet använder deras namn när de tilltalas. Selim kastet utgörs av oskickliga och outbildade arbetare, många är livegna bönder eller arbetare. Medlemmar av kastet används ibland som chocktrupper av armen.
Kastlösa: Kastlössa är bland annat slavar, föräldralösa med okända föräldrar, prostituerade, de som har att göra med döda kroppar och de som slakatar hästar. Inget kast förutom Selim kastet har någonsin med de kastlösa att göra officielt och de kastlösa är inte erkända som människor enligt lagen vilket gör att de kan mördas utan bestraffning av medlemamr av andra kast.
Men det finns ingen anledning till att det ska se ut så i D&D magi i sig borde helt och hållet förändra vem som styr. Eller det faktum att vissa individer talar direkt med gudarna och får magi av dem. Eller att man kan göra ett test för att se om någon är ond eller god.
Så vad har ni gjor för sorts märkliga samhällsstrukturer för era settings i D&D? En sak jag gillar från en fantay setting var biten där män inte red hästar i Reign så jag har nu snott det till alla mina D&D settings.
Här är ett kastsystem baserat på karaktärsklasser som jag skrev upp till ett D&D spel som jag inte körde särskilt länge:
Kastsystem D&D Torn
Brahim: Magiker kastet, Wizard, sorcerer, warlock, psions och alla andra primära magiker eller psioniska klasser. Mäns namn börjar med Sal- och kvinnors namn börjar med Sel-. Kastet styr samhället och är politiker, extremt höga administaratörer och i vissa fall högt rankade officerare. Det finns inga skillnader mellan könen i det här kastet.
Gelim: Präst kastet. Cleriks och andra primärt divine magi klasser såsom favored soul eller invoker. Medlemmar av kastet har Gel- innan sina namn. Medlemmar av kastet är ansvariga för att sköta religösa cermonier, slavhandeln och för skolor. Medlemmar av kastet fungerar också ibland som officerare i krig mot odöda och demoner eller som assistenter och rådgivare till Brahim kastet i liknande situationer.
Kehlim: Officerar kastet, består av Fighters, Paladins, Avengers, Hexblades och andra klasser som är fokuserade på stridsförmåga. Medlemmar av kastet leder armer och utgör medlemar av specialstyrkor och livvakter för högt rankade medlemar av Brahim och Gelim kasten. Kehlim kastet är också rådgivare till ledarena i krigstid och om landet någonsin befinner sig i en situation där det kan erövras så utses en medlem av Kehlim kastet till diktator tills krisen är över. På grund av att medlemar av kastet är aktiva innom politik och behöver bevara sina annsenden så hanterar medlemmar av kastet sällan eller aldrig aktiviteter som lönmord direkt utan delegerar detta till medlemar av Helim kastet. Skillnaden mellan könen i kastet kommer från tron att män blir sterial om de rider gränsle på hästar vilket har lett till den uppdelning där kvinnliga medlemar av kastet leder kavaleriet medan manliga medlemar leder infanteriet. Män har Kal- innan sina namn medan kvinnor har Keh-.
Helim: Helim kastet består av skickliga och utbildade arbetare så som smeder, urmakare, skräddare, läkare, låssmeder och yrkessoldater. Kastet är inte orörbart eller orent men det är ett distinkt steg ner från Kehlim kastet till Helim kastet. Både män och kvinnor har Hel- innan sina namn. Kvinnor från kastet utgör den stora massan av kavaleriet och män utgör den stora massan av infanteriet på grnd av samma anledning som Kehlim kastet. Medlemar av kastet används också innom militären som lönmördare och för bakhåll vilket annses vara under Kehlim kastet, detta gör att kastet innehåller en hel del rouges.
Selim: Selim är det lägsta kastet i samhället, de annses vara orena och inget kast förutom Helim kastet använder deras namn när de tilltalas. Selim kastet utgörs av oskickliga och outbildade arbetare, många är livegna bönder eller arbetare. Medlemmar av kastet används ibland som chocktrupper av armen.
Kastlösa: Kastlössa är bland annat slavar, föräldralösa med okända föräldrar, prostituerade, de som har att göra med döda kroppar och de som slakatar hästar. Inget kast förutom Selim kastet har någonsin med de kastlösa att göra officielt och de kastlösa är inte erkända som människor enligt lagen vilket gör att de kan mördas utan bestraffning av medlemamr av andra kast.