Intresse för äventyrsmaterial kring Folktro?

Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
Inspirerad av tråden "Monster - underanvända & egna idéer" så började jag fundera på om jag skulle skriva ihop en längre artikel/häfte/dylikt om äventyrsförslag kring folktro, och främst dess väsen.

Folktro är någonting som ligger mig varmt om hjärtat och jag har läst en hel del om det (utan att för den skull vara någon expert på området). Samtidigt så är just äventyrsidéer något som jag gillar. Så det vore ett intressant projekt.

Finns det redan något sådant? I så fall är det inte mödan värt.

Finns det intresse för det?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,093
Location
Helsingborg
Du borde kunna skriva det till Nordiska väsen, annars?


...eller Askhem:


Jag minns att jag verkligen gillade dina "X som Gud glömde"-artiklar.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
Ok, då har någon redan lagt ner mycket mer arbete än vad jag skulle gjort. Inte värt att göra om samma sak men sämre.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
Blev nyfiken på Nordiska Väsen och såg att den finns på biblioteket. La in en reservation (det var kö på den) så att jag kan ta och läsa den.

Ser ut att ha en mysig stämning. Och jag gillar Egerkrans illustrationer så det ska bli ett nöje att ta sig an.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,270
Location
Örebro
Blev nyfiken på Nordiska Väsen och såg att den finns på biblioteket. La in en reservation (det var kö på den) så att jag kan ta och läsa den.

Ser ut att ha en mysig stämning. Och jag gillar Egerkrans illustrationer så det ska bli ett nöje att ta sig an.
Rekommenderar även boken under samma namn som inte är rollspel. Används flitigt av svensk lärarna på skolan när de jobbar med sagor, myter och legender.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
Rekommenderar även boken under samma namn som inte är rollspel. Används flitigt av svensk lärarna på skolan när de jobbar med sagor, myter och legender.
Jag har läst den. Gillade illustrationerna, men innehållet i övrigt är för tunt för mig (innehöll inget nytt för mig). Det är ingen kritik mot boken, den är utmärkt, men jag tillhör inte målgruppen.
 
Top