Nekromanti Intresse för oktalomvandlare...

Klon

Hero
När jag spelar dvärg så har jag alltid tänkt på det där med deras oktala talsystem... men det var lite jobbigt att räkna om talen i huvudet binärt kan man ju klara av i de flesta fall, hexadecimalt blir hyfsat enkelt det med... så länge man har tillgång till papper...
hur som helst, jag har gjort en liten oktalomvandlare för ändamålet, så man slipper siotta och räkna själv.
Fungerar bara åt ena hållet för tillfället, tyvärr.
Men ni kan ju testa den och säga vad ni tycker.
(OBS, skriv bara in giltiga tal, det är ingen hög felsäkerhet!!)

Klon

Hero
sista meddelandet stämmer inte

hittade ett fel själv nu, det går bara konvertera ett tal i taget, så det där sista som står stämmer inte

Krille

Super Moderator
En annan variant...

• Starta Calculator (Miniräknaren).
  • Välj View-Scientific (eller vad det nu heter på svenska).
  • Klicka i Dec om det inte är gjort.
  • Skriv in ett decimaltal.
  • Klicka i Oct.
  • Läs av dvärgatalet.

Knubbhövding

Veteran
"... men det var lite jobbigt att räkna om talen i huvudet binärt kan man ju klara av i de flesta fall, hexadecimalt blir hyfsat enkelt det med"

Kan du räkna enkelt till binärt samt hexadecimalt är oktalt ingen svårighet. Förvandla decimalt till binärt, dela upp i 3-bitars segment, omvandla varje segment till siffra (3 bitar, hogsta nuffra 7, %111), ex:

97 = 01100001 = 01 100 001 = 0141

Enkelt va? :gremwink: Samma princip som att räkna till hex genom att gå via binärt, dela upp i nibbles, omvandla varje nibble till mostvarande hex-siffra.

Om man nu inte har problem med omvandlingar binär -> decimal menar jag :gremlaugh:

Krille

Super Moderator
Oktala dvärgar

"Varför har dvärgar i Eon ett oktalt talsystem?"

Det finns två sätt att besvara den där frågan.

Den djupa är helt enkelt, varför hade maya-indianerna ett talsystem med 20-bas? Varför hade babylonier 60-bas? Varför hade inte romarna någon bas alls, utan hade sina konstiga bokstäver istället? Vi vet helt enkelt inte. Alla dessa talsystem har kommit till av hysteriska skäl (hackerism för "historiska skäl som någon glömt bort eller ingen orkar dra just nu"). Respektive kultur tyckte helt enkelt att det var praktiskt att ha en viss talbas.

Den mindre djupa är ännu enklare. Konstruktören tyckte det var ball. :gremwink:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Talet 8 [spoiler]

Talet 8 återkommer i deras religiösa skrift Vohn-norn (stavning korrekt?) om och om igen. Det är troligtvis därför.
Tydligen så finns det massa märkliga dvärgiska talteoretiker (eller talmystiker om man så önskar) som försöker se mönster i boken och lyckas få ut massa hemlig inkodad info från den. Mer finns att läsa i hemlighetskapitlet till Dvärgarboken.

/Naug

Klon

Hero
Den möjligheten slog mig faktiskt aldrig...
att man kallar bitarna för nibbles hade jag inte hört förut heller, vart kommer det ifrån?

DAKRilla

Hero
Nibble [OT]

Var ordet Nibble kommer ifrån kan jag inte säga, men för att klara upp saker så kan jag dock säga att en nibble inte är samma som en bit, utan oftast fyra bits (alltså en halv byte eller en hexadecimal siffra). Jag har hört talas om något filsystem där man sade att en nibble motsvarade tre bits, fast generellt sett då man talar om nibbles så är de fyra bitar som gäller.

Klon

Hero
Re: Nibble [OT]

hmmm... det där lät underligt...
men det är något jag ska kolla upp lite nogrannare...
hur lång blir då en nibble, låt säga att den är fyra bitar.
jag hade för mig att jag kunde få upp till 15 på en bit...
1111 (binärt) eller håller jag bara på att förvirra mig själv nu
var ett tag sen jag läste in detta

DAKRilla

Hero
Re: Nibble [OT]

"jag hade för mig att jag kunde få upp till 15 på en bit..."

Nja. Först och främst; en bit = 0 eller 1. Således kan en ensam bit som mest ge värdet 1. Däremot så kan ett hexadecimalt tal komma upp till decimalt 15, nämligen F som är det hösta siffran i det hexadecimala talsystemet. Hexadecimalt F och decimalt 15 består båda av fyra bitar, varav alla fyra har värdet 1, med andra ord: 1111. Fyra bitar är även samma sak som en Nibble. Alltså motsvarar ett hexadecimalt tal en Nibble, eller fyra bitar.

Ett hexadecimalt tal = En Nibble = Fyra bitar = En halv byte

Exempel: Det hexadecimala talet 7 är även 7 decimalt. Binärt är det 111, och kan således vara en nibble som motsvarar både tre eller fyra bits (ska en Nibble vara på fyra bitar så är det ju bara att skriva 111 som 0111, vilket inte ändrar dess värde). Hexadecimalt C är 12 decimalt. Binärt är det 1100, alltså fyra bitar, vilket motsvarar en Nibble. Hexadecimalt 4A är 74 decimalt, 0100 1010 binärt och består således av två stycken Nibbles som var och en motsvarar fyra bitar.

Klon

Hero
Nu klarnar det...

Hur det ligger till med hexadecimalt och binärt gente decimalt är jag helt på det klara med

och nu begriper jag till fullo vad din nibble syftade på.
vet dock att det finns något system där man använder sånna här nibbles, men under en annan benämning. Det var någonstans där jag blandade ihop det med bitar.

Men nu stämmer allt igen :gremsmile: