Nekromanti Intresse för en musik- och eller bokklubb?

Übereil

Swashbuckler
Ett annat alternativ är att ha någon slags delmålsmetodik där man efter första veckan ska ha läst en fjärdedel av boken eller nåt. Då kan man glatt diskutera det som hänt och vad man tror om framtiden utan att egentligen spoila.

Übereil

God45

#PrayersForBahakan
Übereil said:
Ett annat alternativ är att ha någon slags delmålsmetodik där man efter första veckan ska ha läst en fjärdedel av boken eller nåt. Då kan man glatt diskutera det som hänt och vad man tror om framtiden utan att egentligen spoila.

Übereil
Det är en ide men det är inte så jag läser böcker. Jag brukar sätta mig ner och slakta dem på ett par timmar. Så jag kommer antingen inte ha börjat eller så kommer jag få sitta och räkna på vilken vecka det är och hur långt folk kommit.

Sedan bygger det på att vi alla läser samma bok också och att uppläget inte blir att folk läser olika saker.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45 said:
Det är en ide men det är inte så jag läser böcker. Jag brukar sätta mig ner och slakta dem på ett par timmar. Så jag kommer antingen inte ha börjat eller så kommer jag få sitta och räkna på vilken vecka det är och hur långt folk kommit.
Det här är nackdelen med en bokklubb: Alla läser olika. Jag läser till exempel medan jag går till/från jobbet. Om det är en regnig vecka tar jag vanligen pendeltåget istället, och då blir det inget läsande. Ibland behöver jag tänka på något projekt istället, och då skriver jag saker i Evernote istället. Så ibland tar det två dagar att bli klar med en bok, ibland tar det flera månader.

Zorbeltuss

Hero
God45 said:
Bok klubb låter skitkul laugh

En hel månad låter lite långt... Då blir det nog som i skrivarcirkel tråden där det bara är aktivitet precis i början och slutet av månaden. 2 veckor kanske är bättre?
Übereil said:

Übereil
Jag tror nog mer på 2 veckor än att bryta upp det, bryter jag upp det så måste jag hejda mig så jag inte läser för långt vilket mer känns kontraproduktivt.
Alternativt har man en dropin tråd utan tidsbegränsning.

/Zorbeltuss

krank

Zorbeltuss said:
Jag tror nog mer på 2 veckor än att bryta upp det, bryter jag upp det så måste jag hejda mig så jag inte läser för långt vilket mer känns kontraproduktivt.

/Zorbeltuss
Jag tänker såhär:

Tråd varannan eller t.om varje vecka. De som inte hinner bli klara med en bok på två veckor skriver i varannan tråd, eller var tredje. och det är OK. Om man vill kan man skriva någon rad om vad man läser och, inom spoilertaggar, vad som händer i boken typ nu. Så får man ur sig något, iaf. Om man känner sig tvungen.

Zorbeltuss

Hero
God45 said:
Übereil said:

Übereil

Sedan bygger det på att vi alla läser samma bok också och att uppläget inte blir att folk läser olika saker.
Jag slaktar ofta böcker på några timmar men ibland tar det uppåt två veckor, om det ska vara en tidsbegränsning så tycker jag inte man ska ha en antal böcker begränsning, för folk läser olika snabbt det är faktum.

/Zorbeltuss

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
Zorbeltuss said:

/Zorbeltuss
Jag tänker såhär:

Tråd varannan eller t.om varje vecka. De som inte hinner bli klara med en bok på två veckor skriver i varannan tråd, eller var tredje. och det är OK. Om man vill kan man skriva någon rad om vad man läser och, inom spoilertaggar, vad som händer i boken typ nu. Så får man ur sig något, iaf. Om man känner sig tvungen.
Det här låter som ett bra upplägg tycker jag. Det är ju ingen press att läsa något varje vecka. Har jag mycket skola eller annat så läser jag inte alls. Och ibland läser jag tre böcker på en vecka, det blir som det blir liksom :gremsmile:

EDIT: Det är inget kvalité krav på böckerna va? För jag läser mest skit. Just nu är jag inne på Pathfinder tales böckerna och Warhammer fantasy böckerna. Detta är antagligen den lägsta formen av litteratur som inte faktiskt innehåller bilder men det är vad jag gillar att läsa just nu. Så jag behöver inte plocka fram Kafka från lägst bokhyllan bara för att passa in va? :gremwink:

Übereil

Swashbuckler
God45 said:
EDIT: Det är inget kvalité krav på böckerna va? För jag läser mest skit. Just nu är jag inne på Pathfinder tales böckerna och Warhammer fantasy böckerna. Detta är antagligen den lägsta formen av litteratur som inte faktiskt innehåller bilder men det är vad jag gillar att läsa just nu. Så jag behöver inte plocka fram Kafka från lägst bokhyllan bara för att passa in va? :gremwink:
Så länge du kan stå ut med att folk ser ner på dig/mobbar dig så är det givetvis inget krav på att försöka passa in genom att läsa riktiga böcker. :gremwink:

Übereil, som av filmtråden att döma tror man kan komma undan med hur dålig smak som helst här på forumet

krank

God45 said:
Jag funderar mest på om t.ex. graphic novels skulle kunna funka =)

/krank, lågkultur schlågkultur

Übereil

Swashbuckler
krank said:
Funkar DET någon annanstans än ett grafisk novellforum/serieforum så är det väl här.

Übereil, vem har inte läst Watchmen

Zorbeltuss

Hero
krank said:
God45 said:

/krank, lågkultur schlågkultur
Jag har en plan om att läsa såkallat tantsnusk i framtiden, jag har även warhammer böcker hemma, så frågan du bör ställa dig är vill du att hela internet ska veta det, för jag tror inte det kommer några pikar från forumet särskilt.

/Zorbeltuss