Nekromanti Intresserad av att testspela ett pass roll20

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Hej!
Jag är en gammal rollspelare som efter 10 års uppehåll (skaffat jobb, fru och två barn) försöker hitta tillbaka till hobbyn. Alla i min spelgrupp har dock flytt Umeå och det verkar vara svårt att hitta en spelgrupp som är villiga att hålla mitt lågintensiva schema på ett pass varannan/var tredje vecka.

Tänkte därför försöka samla gänget via roll20.net eller liknande, som jag har noll erfarenhet av. För att slippa tekniskt strul och lära sig lite tips och tricks innan jag pitchar idén så tänkte jag skaffa lite erfarenhet först. Undrar därför om det finns någon spelgrupp som har lite koll och kan tänka sig hålla ett kort pass där jag kan få testa att spela lite via roll20.net.

Feuflux

omjonasson.se
Om du inte har varit inne någonting i roll20 så skaffa ett konto (gratis), starta ett spel och klicka runt och se vad som finns. Som ett första steg.

Jag och min dåvaranda online-grupp testade för 5(?) år sedan, men vi hamnade på skype istället.
Skäl1: trassel med ljudkvalitén (tror inte ens vi försökte att alla skulle använda video)
Skäl2: vi kände inte att vi behövde de olika hjälpmedel som finns inbyggda (man kan skicka en länk i skype-chatten om man måste visa en karta, etc)
Skäl2.1: folk kan rulla sina egna tärningar och gruppen litar på att man inte ljuger när man säger vad man rullade istället för att använda en tärningsfunktion där alla ser vad som händer

Nu spelade vi inget spel där det var superviktigt hur alla stod relativt fiender i olika strider, där vi behövde titta på olika planlösningar ofta, eller där bakgrundsmusik var önskvärt. Så det blev aldrig någon djupdykning i programmets möjligheter. Jag tycker du ska börja med att spana runt vad som finns och fundera vad du vill använda i faktiskt spel.

Lycka till med allt!