DanielSchenström
Swashbuckler
Jag har en jättedålig idé...
När Advanced Dungeons & Dragons kom var det en mer avancerad version av vanliga "original"-Dungeons & Dragons men det hade fortfarande en del abstraktioner. Minutlånga stridsrundor som antog en massa strid där ens antal attacker var hur många tillfällen man hade att verkligen få in en bra träff, Hit Points som stod för tålighet, stridsvana, kroppens fysik, gudarnas välvilja, tur osv.
Jag tror ni anar vad det här barkar hän...
Jag håller på att göra mig en egen version av en teoretisk AD&D 3rd edition och av någon anledning började hjärnan fundera på om man skulle göra sig av med abstraktionerna.
Hit Points skulle vid första graden vara ren fysisk tålighet, därefter skulle nya Hit Points delas upp mellan smärtträning, gudarnas välvilja, tur, stridsvana och liknande. När man blir träffad är det ett samarbete mellan SL och spelarna om vad som händer och man stryker från den potten. Det kan också bli inspiration till hur man beskriver det. Hur man fördelar poängen när man slår fram nya skulle vara efter nån mall. Präster kan sätta allt i gudarnas välvilja-potten om de följt sin tro, ateister blir alltid av med nån del för att de gör gudarna gramse...
Resten av spelet behöver egentligen inga nya regler från min sida, det är bara att plocka de mest avancerade stridsreglerna från nån extrabok, och tja, ta alla de mest detaljerade optionerna från alla extraböcker förstås för bästa resultat.
Den här idén är så dålig att jag hoppas kunna fälttesta den nån gång i år i ett engångsäventyr.
Ska man sätta det på pränt och lägga upp det som en pdf nånstans?
När Advanced Dungeons & Dragons kom var det en mer avancerad version av vanliga "original"-Dungeons & Dragons men det hade fortfarande en del abstraktioner. Minutlånga stridsrundor som antog en massa strid där ens antal attacker var hur många tillfällen man hade att verkligen få in en bra träff, Hit Points som stod för tålighet, stridsvana, kroppens fysik, gudarnas välvilja, tur osv.
Jag tror ni anar vad det här barkar hän...
Jag håller på att göra mig en egen version av en teoretisk AD&D 3rd edition och av någon anledning började hjärnan fundera på om man skulle göra sig av med abstraktionerna.
Hit Points skulle vid första graden vara ren fysisk tålighet, därefter skulle nya Hit Points delas upp mellan smärtträning, gudarnas välvilja, tur, stridsvana och liknande. När man blir träffad är det ett samarbete mellan SL och spelarna om vad som händer och man stryker från den potten. Det kan också bli inspiration till hur man beskriver det. Hur man fördelar poängen när man slår fram nya skulle vara efter nån mall. Präster kan sätta allt i gudarnas välvilja-potten om de följt sin tro, ateister blir alltid av med nån del för att de gör gudarna gramse...
Resten av spelet behöver egentligen inga nya regler från min sida, det är bara att plocka de mest avancerade stridsreglerna från nån extrabok, och tja, ta alla de mest detaljerade optionerna från alla extraböcker förstås för bästa resultat.
Den här idén är så dålig att jag hoppas kunna fälttesta den nån gång i år i ett engångsäventyr.
Ska man sätta det på pränt och lägga upp det som en pdf nånstans?