Alla medel tillåtna!
"Så din värsta (bästa?) skräckupplevlese i rollspel kom sig alltså av en ren reflektion (analys?) förorsakad av spelsystemets konstruktion?"
Jo, faktiskt. Jag hade ingen aning om att Vader var så förbaskat bra, och när det gick upp för mig så kom det som en hickning. Hade jag fått reda på det utan hjälp av spelsystemet? Knappast troligt.
"Det är naturligtvis svårt att uttala sig om kontrafaktiska förhållanden, men hade du blivit mindre rädd om SL hade sagt “Kan jag få sex tärningar till?”?"
Jag är skeptisk. Det var mest det faktum att spelledaren, trots sin hög med tärningar, behövde låna fler tärningar som skrämde.
"Men är jag elitist om jag tycker att det verkar lite torftigt att bygga all skräckstämning på rent systemrelaterade händelser"
Näe, men jag personligen tycker att det är kontraproduktivt (läs: puckat) att överge ett potentiellt praktiskt verktyg för att uppnå sitt mål. Om det kan vara skrämmande att le elakt, le elakt. Om det kan vara skrämmande att vräka ur sig två ton adjektiv, använd två ton adjektiv. Om det kan vara skrämmande att spela i ett mörkt rum med Dracula-musiken i bakgrunden, spela i ett mörkt rum med Dracula-musiken i bakgrunden. Och om man kan öka skräckstämningen med hjälp av regelsystemet, använd regelsystemet. Så enkelt är det med det.
"I krig och kärlek är alla medel tillåtna" - dito i skräckrollspel.
"Utan att direkt klassa mig själv som någon friformare (spelar jag och mitt spelgång friform är det på konvent, aldrig i våra pågående kampanjer) så föredrar jag att spela på stämningar som bygger på att man lever sig in i sin roll, inte distanserar sig från den med hjälp av regeltekniska överlevnadssannolikhetsberäkningar (jag älskar att vi har fri ordbildning i svenskan!)."
Själv skiter jag i om det är rollspel, spelmiljö, stämningsbeskrivningar eller sannolikhetskalkyler som skrämmer. Blir spelarna rädda är jag nöjd, och sedan struntar jag faktiskt i vilken metod som används så länge som de tuggar på naglarna tills det smakar armbåge.