Nekromanti intriger mellan adelsmän

Eagle

Swordsman
Hej!

Hur hanteras följande tvist:

En baron i greveskapet Firinia i Consaber mördas. Baronens bror anklagar greven att ligga bakom mordet (att greven sänt en lönnmördare). Hur hanteras denna tvist? Finns det någon möjlighet för baronens bror att "få rätt" om ord står mot ord... Vad krävs det för bevisbörda? Måste baronens bror gå till herigen av uriens för att få saken prövad? eller kan han vända sig direkt till greven med sin anklagelse?

Om greven blir förklarad skyldig till inblandning i mordet på baronen, vad blir den rättsliga påföljden?

När baronen dör, ärvs baroniet av hans bror/annan familjemedlem - eller tillsätter kungen/hertigen/greven en ny baron?

Ymir

Liten kantbaron
Baronier i Consaber är ärftliga. -Exakt- vilket arvssystem som råder i Consaber har inte definierats (jag snackade lite om arvsystem i det här inlägget). Finns en son går baroniet självklart i arv till honom, dock - annars är baronens yngre bror en trolig kandidat.

De enda adelstitlar i Consaber som inte är ärftliga är markiser och hertigar. (Jag har för mig att hertigdömet Uriens går i arv inom ätten Créten dock).

Det normala förfarandet här vore antagligen att gå till hertigen och klaga. Om hertigen tvår sina händer kan det vara läge att låta ärendet gå vidare till der könig. Annars kan man förstås kräva upprättelse av greven rakt av, men det skulle inte vara helt snyggt om han vore ens länsherre, och man därför är bunden av en trohetsed till honom.

Oddsen att det hela ändå skulle sluta i 'dom genom strid' är tämligen höga; i synnerhet om ord står mot ord. Bråk mellan adelsmän gör i regel det. är bevisen mot greven överväldigande kan han kanske klämmas dit på något sätt, tack vare att Jus Magna råder i Consaber; dvs, alla är underkastade lagen. Även i det fallet lär han dock begära prövning genom strid. Det -kommer- sluta i en fet duell, helt enkelt.

Om greven förlorar, är böter (mansbot) den mest troliga påföljden. Hade han istället lönnmördat -sin- länsherre, antar jag att brottet hade kunnat gå till den Kungliga rätten, och då hade han kunnat dömas till döden.

Har du Consabermodulen? Det står ganska mycket om lag och rätt i Consaber där. Det finns också utdrag ur Jus Magna på den gamla versionen av Rollspelssmedjan.

- Ymir, hänvisar vidare