A: Börja med att göra en karta:
A.A: Skriv in baroniets/godsets gränser. Markera vilka som regerar grannbaronierna.
A.B: Dela upp det egna godset i gårdar, med tillhörande naturresurser. På det här stadiet är byar del av gårdarna, så oroa dig inte för dem. Med ett baroni, så skulle jag rekommendera 10+1d20 gårdar i varierande storlek. När alla är ifyllda skall baroniet vara täckt.
A.B.A: Nummerera Gårdarna, från 1 --> N.
A.B.B: Slå på tabellen nedan för godsägare, vid varje gård, och anteckna under lämpligt nummer.
1: Privatman. Gården ägs av en individ eller familj som bor i baroniet, och som använder gården som residens.
2: Kommun. Gården drivs kollektivt av ett samfund som bor på gården, och använder den som residens. Det kan röra sig om ett bondesamfund, ett gäng arvlösa riddare, eller ett kloster.
3: Sidoegendom. Gården ägs av en individ som inte bor i baroniet, men som driver gården som jordbruksfastighet. Denna individ är mäktig, förmodligen i greveklass, eller motsvarande. Praktiskt sett administreras gården av en förvaltare. Slag om gårdens ägare rör i fortsättningen förvaltaren.
4: Gården tillhör Baroniets ägare, men administreras genom en förvaltare.
5: Gården tillhör en potentiell fiende. Detta kan röra sig om en alienerad kusin, grannbaronen, eller en allt för landhungrig riddare.
6: Gården tillhör en stadsbo, eller en korporation baserad i en stad eller hos ett större kloster. Båda har för det mesta extraterritorialrätt, vilket innebär att brottslingar från gården inte kan dömas på vanligt sätt. Detta orsakar problem. Gården administreras av en förvaltare tillhörig ägargruppen.
C Vid varje gård, slå 1d6 på varje fråga nedan, där högt är "bra":
1. Gårdsägarens rang: Hur adlig/betitlad är gårdsägaren. En sexa innebär att gårdsägaren har samma formella rang som rp, eller kanske till och med formellt högre.
2. Gårdsägarens börd: Hur gammal/fin är gårdsägarens familj? En sexa innebär att gårdsägarens familj är bättre än baronens. Det kan röra sig om kungliga oäktingar, en bondefamilj med tvåtusen år av jordbruk på den plats där de fortfarande äger jord, eller en urgammal, men fattig adelssläkt (eller helt enkelt bördiga flyktingar). Oavsett är gårdsägaren förnämare än RP. Ett resultat på ett å andra sidan innebär att gårdsägaren är en tidigare kriminell, eller tillhör ett minoritetsfolk.
3. Gårdsägarens kvalitet och ambitionsnivå: Hur makthungrig och (eller) kompetent är gårdsägaren? Hur engagerad i byggden, och hur respekterad i de egna leden? Med en sexa så har du en potentiell högra hand eller fredsdomare/sheriff (landsbyggdspolis+domare i ett); alternativt en person som vill åt baronens titel. Med ett värde på fem, eller kanske till och med fyra, så har du en kompetent och (eller) ambitiös individ,som är begränsad av någon yttre omständighet. Ett resultat på ett innebär att baronen borde vara orolig, eftersom den herren kommer att driva gården i fanders, vilket är farligt för alla i baroniet.
4. Gårdens försvar: Hur militariserad är gården? Ett resultat på tre innebär att det är en gård med en fyra-fem huskarlar (milis), medan en sexa indikerar en fullödig riddarborg, med en besättning om OB4d6 knektar, varav ca 1/10 är riddare (avrunda uppåt - 11 knektar innebär två riddare); dessutom har en sådan gård vallgravar, ett skyttebatteri, vakttorn och bastioner på lämpliga ställen bland gårdens marker. En gård med värde 1 å andra sidan, kan knappt hålla vilddjur borta, eftersom den helt saknar pallisad, och bara har en gärsgård att inhägna eventuella hagar med.
5. Gårdens bonnitet: Hur bra ekonomiskt resultat gör gården varje år? En sexa innebär att gården är blomstrande, förmodligen högteknologisk, och definitivt rik nog att låta sina ägare leva på samma nivå som baronen själv. En etta innebär att gården knappt går ihop, att den inte klarar några större ersättningskostnader, och bara försörjer den egna besättningen, utan något större överskott.
6. Gårdens rikedom: Hur mycket pengar/skatter/resurser är knutna till gården? En sexa innebär en gård med en skattkammare. Detta sätter sin prägel på både ägare och gårdens struktur. Förvänta dig att du hittar ebhronitiskt siden och porslin på en sådan gård, och troligen också moderiktigt thalaskiska kläder. Observera dock att detta inte är pengar som nödvändigtvis förnyar sig, eller i alla fall inte är lätta att omvandla i avyttringsbara resultat. Ett exempel på resurser som faller inom kategorin skulle kunna vara ett större antal arrendatorer, delägarskap i ett handelshus, eller hus i de närmaste städerna. Räntorna tillfaller gården som sådan, och skall användas för dess förbättring, vilket innebär att gårdsägaren bara har rätt att bruka frukten av rikedomen, inte rikedomen själv.
Ett värde på ett å andra sidan innebär att gården förmodligen är nybyggd, och ännu inte har särskilt mycket resurser.
7. Gårdens hov/besättning: Hur mycket folk är knutna till gården? Ett resultat på 6 innebär att ett antal hantverkare och kanske en handfull kulturpersoner är knutna till gården. Mitt förslag är OB3d6 hantverkare (kvalitet 1d6, 6=en av grevskapets bästa), och OB1d6 intellektuella eller kulturpersonligheter (jurister, präster, poeter, filosofer, atleter, lyxprostituerade... kvalitet som ovan). För ett resultat på fem, halvera kvantiterna ovan. För ett resultat på fyra, använd 25% av de framslagna kvantiterna, avrundat nedåt.
En besättning på ett innebär att gården egentligen inte har nog med folk att hantera de uppgifter som dess bruk kräver. Det här kan exempelvis innebära att man behöver hyra in folk när skörden skall bärgas, eller för vinterbestyren med gårdens eventuella skogsmark.
Det framtagna värdet handlar egentligen om hur signifikant gården är som social arena. Ett högt värde på detta kommer, ceteris paribus, att innebära att rollpersonerna förmodligen kommer att besöka gården för att använda några av hantverkarna.
8. Gårdens kulturella centralitet: Hur viktig är gården i baroniets samhällsliv? Är den byggd på en gammal kultplats, där man fortfarande möts för rättegångar? Ligger baroniets stora kyrka/tempel på gårdens marker? Finns här det stora värdshuset, den lokala orkestern, eller någon annan samfällighetsfunktion? Är gårdens huvudbyggnad daterad från det Coloniska imperiets dagar, och fylld av små stenreliefer? Om tärningsresultatet är sex så är förmmodligen minst hälften av ovan sanna, eller också finns det andra anledningar till att gården är ett lokalt riktmärke. Dessa gårdars ägare har ett enormt socialt försprång. De kan i princip påverka ett av de få propagandamedlen i barnoniet, eftersom de kontroller lokaliteten.
9. Gårdens förbindelser: Hur många allierade har gården utanför baroniet, eller bland andra signifikanta faktioner? Ett resultat på 6 innebär att gårdsägaren äter middag med hertigen någon gång per år, och har vaggat den kommande hertigen till sömns, eller att hen delar säng med den lokala representanten för handelshuset Temiranz, eller motsvarande. Det kan också röra sig om en figur som i princip styr baroniets folkmassor, och som kan bända vilket rum personen än kommer in i till sin vilja genom ett enkelt leende. Oavsett vad är ett högt resultat här en individ som har inflytande - kanske inte makt (förmåga att tvinga), men definitivt inflytande (rättighet att komma till tals, och lyssnas på med båda öronen). Ett värde på 1 innebär istället att gårdens ägare är en enstöring, eller att gårdens folk har en tradition av isolationism.
10. Gårdens sidoverksamheter: Har gården en kvarn? En ansluten postverksstation? Ett badhus? En bordell? En mindre industri av karaktär färgare, eller kanske sidenväverier? Räkna i princip varje tärningsöga som en sidoverksamhet och slå två slag på varje: 1d6 var för kvalitet, respektive framgång, där en 6:a innebär att folk reser till baroniet för att uppleva gårdens produktion. Notera att ett resultat på ett eller två förmodligen rör sig om mindre arbets- och kampitalintensiva verksamheter, såsom träsnidande, honongsproduktion, eller körsnärsverksamhet; slå dock fortfarande kvalitet och framgång.
C.A: Summera värdena på de tio frågorna. Om du kommer upp i trettio eller mer, addera en by (addera därefter en för varje sextal). Kommer du upp i femtio eller mer, addera en köping, utöver byarna. Kommer du upp i 60, antag att köpingen är en mindre stad, dock utan stadsprivilegier. Om så är fallet, är mitt förslag att du helt enkelt använder wikipedia, och hittar någon gammal småstad i frankrike, spanien, rumänien eller södra tyskland, och använder denna för referens; utöver de informationer du redan har genom sätesgården till staden.
C.B: Slå ob1d6 för varje gård, och addera detta antal detaljer. Det kan röra sig om småbäckar eller källor, eklundar, vägnät, ruiner eller motsvarande. Det kan också handla om kul individer, arkitektioniska kännetecken, eller lokala ritualer. Kanske en magus lärde alla på gård #5 att alstra lindra smärta, och fiatflamma, eller kanske finns det ett urgammalt bibliotek skött av en enstörig exilthalaskier under gård #8:s vingård. Rita ut alla intressanta saker på kartan. Poängen är att göra varje gård unik och intressant.
C.C: titta på vad du ritat på kartan, och på vad du har antecknat. Rita därefter in skogspartier, berg, gruvor, floder, sjöar och vägar, samt någon enstaka bro, så att det passar dina generella beskrivningar. Kom ihåg att åtminstone alla byar förmodas ha en väg till sockenkyrkan (det kan finnas flera heliga platser, men om inte annat finns minst en, på godset med högst kulturvärde). Baronens högsäte har förmodligen någon väg till den närmaste handelsstaden, alternativt en mindre hamn på floden som rinner ut i den närmaste stora forsen.
D: Anteckna alla gårdsfurstarna, med vad du vet om gårdarna. Mitt förslag är att du förser varje gård med en vapensköld, eftersom hjärnan oftast har lättare att minnas bilder. Tillskriv skölden egenskaperna.
D.A: Titta på vilka gårdar som varje gårdsfurstes gård gränsar till: dessa har gårdsfursten förmodligen väldigt tydliga relationer till. Titta också på varje gårdsfurstes relationer till ägarna till gårdar med mer än 40totalpoäng: Dessa måste gårdsfursten relatera till.
D.B: Titta därefter en gång till på gårdskartan - och fundera i tur och ordning för varje gårdsfurste på
1: Vilka behov har gården? - Importerar man någonting från den närmaste staden, och hur förs det i så fall till gården? Hur tar man sig till kyran, resptektive till baronen? Vem kontrollerar vägarna dit, och vilka krav ställer de för att låta gårdsfursten använda vägen?
2. Vilka inkomstmöjligheter ger terrängen? Har gården något monopol, eller kontrollerar man den enda stora vattenkällan? Kanske den enda bron på vägen mot staden? Hur kan gården använda detta för sitt eget bästa?
3. Hur har upplevelsen av att leva på just den här gården, med just de här grannarna, påverkat gårdsägarens självbild? En lågadlig riddare med bondegrannar ser sig förmodligen som den lokala konungen; om grannarna istället är en abbot, förvaltaren ÅT kungen, och en representant för familjen Dieste, vilka kontrollerar (och sedan urminnes tider har kontrollerat) stora delar av det tidigare Coloniska imperiet, tja, då är samma riddare förmodligen något spakare. Är gården den rikaste i baroniet, eller en av de fattigaste? Har gården några särskillda företräden, och hur påverkar dessa gårdsägarens självbild?
E: Det näst sista steget. Slå två uppmuppningstärningar för varje gård, förslagsvis en vit och en röd. Den vita representerar något udda, som dock är rätt bra (som vanligt är sex ett extremt bra resultat, medan ett är oerhört kraftlöst). På motsvarande sätt är den röda specifika omständigheter som otvivelaktigt är negativa.
En vit 6:a skulle kunna innebära att det finns förmodade arv i framtiden, eller att en nära släkting har nått stora framgångar på något sätt. Det kan också innebära att det finns en hemlig silvergruva på gården, vilken brukas i all försiktighet. Ett resultat på ett skulle istället kunna innebära att familjens yngsta barn är tvåäggstvillingar, där den ena är baronens bastard, medan den andra är avlad av en skuggvarelse, som dessutom lovat att se till att ungen utvecklas till att bli en (relativt) mäktig individ.
En röd 6:a skulle kunna innebära att man har stråtrövare som slagit sig ned i utkanten av gårdens marker, eller att en av de lokala drängarna har huggit sig spånt (tändstickor) ur en bärande bjälke i den nedre källaren, vilket innebär att huset nu är instabilt. Alternativt så kan det röra sig om en svavelkälla i området, vilken visserligen ger en god handelsvara, men vilken också bottnar i en vulkanisk spricka - som någon gång ibland får utbrott, och då ödelägger väldigt mycket - risk 1d1000/år. En röd 1:a skulle istället vara ett yngre syskon som menar sig ha rätt till gården, eller en partners otrohetsaffär med granngården - vilken möjligtvis kan övergå i mord om saker går riktigt illa.
Genomför manövrarna på samtliga gårdar. Nu har du ett rougesgallery, och förmodligen en rätt bra bild av vilka resurser de har, och vilka ambitioner de besitter. Intrigerna blir därför en baggis - låt bara alla de framtagna individerna (gårdsägare, riddare, knektar, hantverkare, kulturpersonligheter, eventuella familjemedlemmar av signifikans, samt byarnas två-tre viktigaste personer) agera enligt sina egna intressen, coh med de personligheter du känner att de passar som.
Om inspirationen tryter, så är mitt förslag att du tar fram OCEAN-värden på samtliga, ger dem en Mayersbriggsprofil (exempelvis genom metoden nedan), och därefter väljer ett par beteenden från de senaste fem tv-serierna du såg åt dem.
OCEAN är de bestående personlighetsdragen, vilka behagligt nog mäts på en skala av 1-100. De är inte sammanlänkade, vilket innebär att de logiskt kan slås fram med den d100 för fiktionella karaktärer.
O står för Openness - viljan till nya upplevelser, kreativitet, och möjlighet att ta till sig nya ideer. En inidivd med högt O måste ha ny info, annars blir hen uttråkad, vilket är ett öde värre än döden.
C står för Concienciousness -noggrannhet. Ett högt c är en naturligt plikttrogen individ som gör saker färdigt, är noga med grammatiken, och som ser till att alla pappershögar på skrivbordet är indexerade, och i pärm.
E står för Extraversion - behovet av andra människors närvaro för att må bra. Också benägenheten att uppsöka sällskap. Det är inte karisma eller charm, men kan ofta kompensera för brister på området.
A står för Agreeableness - behovet av att bli omtyckt, och benägenheten att göra vad som hälst för att bli det. Ett högt värde innebär en vilja att göra alla glada, och förtjusta i en. Ett lågt värde innebär en svårighet för auktoriteter, och en motvilja inför att "göra sig till" för att få folk att tycka bättre om en.
N står för neurotecism, vilket kan översättas i karaktärsdragen aggression och amor. Höga värden innebär att personen känner starkare, och har en större benägenhet att leva ut sina känslor. Låga värden innebär självkontroll, eller känslokyla.
Det underbara med OCEAN-värden är att de, om personen inte råkar psykiskt riktigt jvla illa ut, är stabila från treårsåldern. Tjugo poäng upp eller ner, men aldrig riktigt mer än så.
OCEAN är en personlighet. Meyers-briggs är en arkityp. Här har du fyra binärvärden för beteende: extrovert-introvert, intuitiv-sinnesintryckande, tänkande-kännande, och bedömande-upplevande.
Slå en d6 för varje dikotomi: värden på fyra eller mer innebär att det är det senare beteendet. Det finns massa bra information om hur varje enskilld bokstavskombination beter sig.
Nominellt sett skall det finnas ett överlapp mellan OCEANS Extrovert, och Extrovert-introvert, samt mellan O och Intiutiv, men detta överlapp existerar egentligen bara på pappret och kan utan realismförlust ignoreras helt. OCEAN mäter psykiska attityder, Meyers-briggs vardagliga beteendemönster.
Puh, detta vart både långt och sent. Jag hoppas att det blir läsbart - skriv annars vad som känns otydligt, så förklarar jag gärna närmare. Men som sagt, pröva att helt enkelt göra kartövningarna för att få en bra bild av förläningen. De fungerar.