Nekromanti Intrigregler?

Svarte Faraonen

ром и смерть
För att hitta inspiration till det system jag skriver på skulle jag gärna läsa regler för intriger. Nackdelen är förstås att jag inte direkt vet något spel som har sådana. Det jag letar efter är inte regler för direkt social interaktion (där har jag till exempel Exalted, Burning Wheel och Noir som exempel), inte heller regler för "management" (där har jag Reign, Pendragon, Exalteds "Mandate of the Heavens", med flera). Det jag letar efter är regler för politiskt manövrerande på individnivå, men mer abstrakt och över större tidsrymder än den typiska sociala konflikten. Finns det något spel med regler för detta, eller kommer jag vara tvungen att skriva dem på helt egen hand?

Storuggla

Champion
Jag har verkligen ingen aning om vad du vill ha, men Green Ronin ger ju ut A Song Of Ice And Fire RPG snart och snabbstarten har ett slags sociopolitiska konfliktregler med majonäs och räkor.
Ta en flukt på snabbstarten och se om det är något.

Storuggla, du kan nog lista ut urlen

Svarte Faraonen

ром и смерть
Snabbstarten har jag redan, och även om reglerna där heter "Intrigue" så verkar de enbart vara ett socialt konfliktsystem för övertalning och liknande.

Vad jag är ute efter kanske var otydligt. De regler jag vill ha skulle, på de stora dragens nivå, täcka situationer i stil med "Jag vill spendera sommaren med att vinna furstens förtroende", eller "Jag använder mitt politiska inflytande för att skydda mig mot lönnmord, samtidigt som jag försöker få grevinnans son omplacerad till krigstjänst mot barbarerna". Detta utan att man i detalj måste rollspela varenda social interaktion. Situationer jag redan har regler för är sådant som kan täckas i en enda scen (de flesta övertalningssituationer) och sådant som rör styre och administration (typ Companies i Reign).

Kanske kan man säga att de regler jag är ute efter skulle förhålla sig till normala sociala konflikter på samma vis som fältslagsregler förhåller sig till vanliga stridsregler?

Dimfrost

Special Circumstances
Coolt! Det skulle jag också vara intresserad av att se, men det är inget jag har sett någonstans. Jag har funderat lite smått kring hur man skulle spela hovdrama, och då känns det som om något i den stilen vore motiverat att ha. Om man inte vill gå helt ocruhchigt och köra PTA finns det inte mycket stöd för sånt i något system jag känner till.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Försök hitta Dynasties&Demagogues från Atlas Games. Den tror jag du kan finna intressant.

/M

Svarte Faraonen

ром и смерть
Då är åtminstone någon annan intresserad, så jag får väl ta och skriva de där reglerna. Det huvudsakliga kruxet är att få dem att fungera så att man bara behöver hålla koll på rollpersonerna, och inte på de mängder med SLP som en social kampanj av rang samlar på sig. Den lösning jag funderar på nu är ett abstrakt konsekvenssystem, där risken för negativa följder ökar för varje handling man utför under en årstid.

Det bästa tror jag nog är att låta det abstrakta systemet sköta den sociala interaktionen i stort, men att spela ut kupper, mordförsök och liknande i detalj.

Big Marco

Läskig
För inspiration skulle jag rekommendera dataspelet Medieval II: Total War. Då främst hur ens generaler och guvernörer utvecklas över tiden (spelet tar upp tiden 1080 till 1520 så det hinner passera flera generationer, med underliga blodsband, ingiften och personliga utvecklingsspår som känns kaosartat realtistiska - som att sonen till en alkoholist-farsa drar på sig egenskapen "Abhors alcohol"). Man är inte direkt intrigmakande men man får en stämning av intrigmakeri i bakgrunden under spel som iaf jag fick mycket inspiration av.

ripperdoc

Myrmidon
Och även Crusader Kings från Paradox Games har samma, om inte mer utbyggda, mekanismer.