Nekromanti Introäventyr

Blasphemy

Swashbuckler
Vad bör ett riktigt bra introäventyr (dvs ett sådant som följer med regelboken och skall introducera spelarna till världen och reglerna) innehålla?

Och... har ni några favoriter.

Personligen så gillar jag skarpt introäventyret till Legend of the Five Rings där rollpersonerna under äventyret får sin Samuraititel och man får en introduktion av klanerna och samhället samt får testa en mängd olika regelsituationer.

Rickard

Urverk speldesign
Ett introäventyr exemplifierar principen i hur man ska skriva ett äventyr till spelet.

Jag kräver inte mer än så, men få spel klarar det.

/Han som har sett introäventyr som klarar kravet i Unknown Armies (Atlas Games) och Feng Shui (Atlas Games)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Du har sett den här tråden, right?

Det här tycker jag - introäventyr ska:
- Konkret visa upp vilken sorts äventyr man är tänkt att spela i rollspelet.
- Konkret visa upp vilka rollpersonerna är tänkta att vara.
- Ge en grund att ta avstamp från in i resten av kampanjen (jag utgår från att det är tänkt att man ska köra längre kampanjer, för andra rollspel tycker jag sällan är värda besväret).
- Vara välplanerat.

Sedan räknar jag med att det är ganska rälsat och skriver lite på näsan, men det är OK - inte för att jag behöver det, men det blir lättare för nybörjare då. JAG fattar ju att man inte måste rälsa. Fast jag blir lite impad om introäventyret är genomtänkt utan att vara rälsat. Det duger dock absolut inte med bara en fattig "situation" eller så. Jag spelar inte rollspel för att uppleva "situationer", jag spelar rollspel för att lösa mysterier och problem, och få uppleva schyssta berättelser.

Det är inget måste att alla regler etc kommer i spel. Regler är ändå nåt jag inte tycker är så viktigt överlag.

Det finns nästan inga introäventyr jag tycker är sådär jättebra. Det till Mutant City Blues funkade hyfsat, även om det var lite för linjärt för att riktigt visa hur det spelet är tänkt att spelas. Jag gillade Ghazalis Sista Färd, eftersom det äntligen visade hur man skulle spela Coriolis. Även om det tekniskt sett inte riktigt räknas eftersom det inte var en del av grundboken.

Sopbil

Veteran
Äventyret bör visa upp världen för spelarna och se till att olika färdigheter och förmågor som kan tänkas vara unika för spelet kommer till användning.

Favoriten är Uppdrag i Mos Mosel till Mutant, lagom långt, suveräna kartor, grym stämning och ett namn som inte går att glömma!