Jag måste ställa frågan ändå. Varför inte beta av den också då vi håller på att beta av världar som bäst?
Vilken funktion har introäventyret? Jag nämner själv att ett introäventyr visar hur spelet är tänkt att spelas. Från början trodde jag nog mer det var en liten bonus man fick med ett spel men det verkar mer vara det förstnämnda vilket plötsligt gör det till en viktig del av spelet.
Eller gör det? Spel med bra världsstruktur, tydliga spelexempel och en regelmekanik som kommunicerar spelets natur så är väl meningen med ett introäventyr som jag fattat det redan avklarat?
Världen, inklusive yrken, bakgrunder, arketyper mm, beskriver mycket av spelets natur: Du kan välja magiker, riddare och tjuv. OK här ska det trollas, slåss och stjälas. Action that is. Släng på en bra skriven värld (och ibland behövs inte ens det, DoD gjorde det så bra med ett soloäventyr som förmedlade lite va hur de makarna tänkte sig sin värld och Nisse Gulliaksson ritade och det räckte så bra för mig) där man får massa äventyrskrokar så är man en bra bit på väg. Till sist mycket talande exempel:
"Niklas drämmer konfliktkortet i bordet och vrålar: 'PANG jag lägger en roundhouse i huvudet på den där satans giaken!' Marcus svarar med sitt kort som trumfar Niklas och svarar: "Du träffar men garden är uppe, den här killen har varit med förr och front kickar dig rakt genom bardisken".
OK! Nu ser vi hur makaren tänkt att det ska låta och kännas vid spelbordet.
Vad fyller nu introäventyret för roll förutom att möjligen visa hur äventyr ser ut vilket kan förklaras istället.
/Niklas som dels ställer frågan för att krångla sig ur ett arbetsmoment men dels av genuint intresse.
Vilken funktion har introäventyret? Jag nämner själv att ett introäventyr visar hur spelet är tänkt att spelas. Från början trodde jag nog mer det var en liten bonus man fick med ett spel men det verkar mer vara det förstnämnda vilket plötsligt gör det till en viktig del av spelet.
Eller gör det? Spel med bra världsstruktur, tydliga spelexempel och en regelmekanik som kommunicerar spelets natur så är väl meningen med ett introäventyr som jag fattat det redan avklarat?
Världen, inklusive yrken, bakgrunder, arketyper mm, beskriver mycket av spelets natur: Du kan välja magiker, riddare och tjuv. OK här ska det trollas, slåss och stjälas. Action that is. Släng på en bra skriven värld (och ibland behövs inte ens det, DoD gjorde det så bra med ett soloäventyr som förmedlade lite va hur de makarna tänkte sig sin värld och Nisse Gulliaksson ritade och det räckte så bra för mig) där man får massa äventyrskrokar så är man en bra bit på väg. Till sist mycket talande exempel:
"Niklas drämmer konfliktkortet i bordet och vrålar: 'PANG jag lägger en roundhouse i huvudet på den där satans giaken!' Marcus svarar med sitt kort som trumfar Niklas och svarar: "Du träffar men garden är uppe, den här killen har varit med förr och front kickar dig rakt genom bardisken".
OK! Nu ser vi hur makaren tänkt att det ska låta och kännas vid spelbordet.
Vad fyller nu introäventyret för roll förutom att möjligen visa hur äventyr ser ut vilket kan förklaras istället.
/Niklas som dels ställer frågan för att krångla sig ur ett arbetsmoment men dels av genuint intresse.