Nekromanti Introducera 11-åring till Magic?

Björn den gode

Swashbuckler
Jag har kommit fram till att det är lite av mitt ansvar som nördig morbror att introducera mitt syskonbarn till Magic. Eftersom jag själv mest spelat draft/sealed eller lånat väldigt kompetetiva lekar för turneringar så har jag inte så bra koll på hur jag ska göra. Är de där duel decksen bra? Ska jag bara bygga ett par 'lätta' lekar av min hög med kort hemma? Och vad i så fall är lagom lätt, lämpligt att inte ha med några instants tillexempel?

Hur har ni som har barn gjort?

Jocke

Man med skägg
Efter som jag lärde mig spela helt vanlig magic nånstans i den åldern så tror jag inte att komplexiteten är för mycket att hantera.
Jag tror mer på att börja med ganska få keywords och inte så många kort med mycket text och regler på, i fall du ska bygga egna lekar.

Dual decks har fördelen att de är bra viktade mot varandra, så den som är bäst på magic kommer att vinna oftare. De är i regel bra och kul, men kolla reviews på den du köper, för då och då råkar de släppa ett trist par.

Intro decks har nackdelen att de är lite enklare och tråkigare lekar, men har fördelen att man får med ett booster i varje lek.
Så kan du först lära kidsen spela och sen när ni är lite varma i kläderna så kan ni öppna boostern och kolla om lekarna går att göra bättre. Då kan du också ta med dig några boosters varje gång ni ses, så ni kan stärka era kortpooler.