Nekromanti Intuition

G

Guest

Guest
Jag håller på och småsnickrar lite med mitt regelsystem och kom igår på att jag ska ha en grundegenskap eller färdighet som heter intuition (inte så orginellt men ändå). Först och främst undrar jag vad ni tycker att det passar som. Grundegenskap eller färdighet... Det ska fungera som en slags upptäcka fara, finna dolda ting och sådant i ett paket... Sedan tänkte jag att "myten" om den kvinnliga intuitionen ( ok.. hoppa inte på mig nu någon... jag menar inget dumt med det hela ) skulle ha en viss inverkan genom + på intuitionen för kvinnliga rollpersoner... En trevlig spelkrydda tycker jag... Tankar och kritik välkomnas!

Mörker

Warrior
Intuition går som bekant under många namn, Uppmärksamhet och Sjätte sinne är några utav dem.
Personligen är jag nog inte för någotdera, gör det hellre till ett värde för sig då det blir enklare att konsultera när det behövs och inte förväxlas med andra färdigheter/egenskaper då det av naturen skiljer sig ganska mycket...
Men du har självklart sista ordet!

Johan K

Gammal & dryg
Skulle gjärna se intuition som en färdighet faktiskt, känns som det passar bäst som det...
Tycker att det verjar vara en smidig färdighet faktsikt.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
I rymden kan ingen ana dig skrika

Jag har intuiton som GE. Dessväre döpte jag den till INT och intelligens till INE något som som störde mina speltestare en aning. Det finns tom lite regler för hur man använder intuition. Jag tycker det är en bra egenskap och bör vara en GE.

DragonLord

Warrior
Jag tycker själv att Intuition är en väldigt vettig grundegenskap, särskilt om man (som jag) tycker att det är på gränsen till banalt med färdigheten Upptäcka Fara. I Grå Tider har jag dessutom bestämt mig för att förknippa intuitionen med magi, eftersom jag tycker att den där "nackhårskänslan" har med just magi att göra. Dessutom så har en klantig magiker ändå rätt bra intuition, det är i alla fall så jag uppfattar Rincewind (även om det i hans fall mest handlar om vilket håll han ska springa). :gremsmile:

/Pontus

Pom

Swashbuckler
Rincewind intuitiv? [OT]

Dessutom så har en klantig magiker ändå rätt bra intuition, det är i alla fall så jag uppfattar Rincewind (även om det i hans fall mest handlar om vilket håll han ska springa).
Hm. Mitt intryck av en typisk rincewindbok är snarare att den är en enda lång radda av knipor som den gode trollkarlen hamnar i som ett resultat av sin livsfilosofi: det viktiga är att springa - det spelar ingen roll vart.

DragonLord

Warrior
Re: Rincewind intuitiv? [OT]

Men han har ändå en rätt bra känsla för saker och ting, så att säga. Men visst, du sätter huvudet på spiken där, även om jag fortfarande hävdar att det beror lite på "en trollkarls intuition".

/Pontus

Danohrq

Veteran
Overkligt eller verkligt.

Min intution säger mig att det inte finns någon intuition.

Allvarligt talat så känns iintutionsgrjjen rätt slapp. Man bakar in en massa olika saker i samma begrepp för att man inte orkar dissikera. Men eftersom det är så man gör för alla andra grundegenskaper så tycker jag inte att det är så mycket att hänga upp sig på.

Intution känns som vakenhet, syn, hörsel, snabbtänkt osv - allt i ett
Ungefär som smidighet brukar få beteckna vighet och koordination eller fysik brukar få beteckna immunförsvar, benstomme, uthållighet och en massa andra grejjer.
.
Allt beror på hur många grundegenskaper man vill ha med i spelet.

Ju fler grundegenskaper ju mer kan man variera rp:s vilket ofta leder till att rp:s blir mindre stereotypa. Samtidigt blir det komplicerat och mycket att hålla reda på, vilket gör att själva rollspelandet kan komma i kläm och därför förhindrar att man spelar ut sin karaktär.

Jag är kluven. Allting handlar om hur verklighetskopplade reglerna skall vara. Är rollspel spontanteater, spel eller en verklighetssimulator? Nånstans mitt i triangeln skulle väl de flesta svara och var på skalan man VILL hamna är nog helt personligt för varje person.

Frågan dig om overklighetsgraden med intution är hyffsat i nivå med resten av reglerna. Det brukar vara en bra måttstock.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Min a två cent är nog att den är lämplig som grundegenskap. Och plus för kvinnor? Tufft. :gremgrin: