Som några av er vet håller ju jag på och snickrar på ett taktiskt rollspel vid namn INVASION. Tanken är att använda ett väldigt traddigt regelsystem i kombination med intressanta encounters för att skapa en taktiskt givande upplevelse. Storyn i spelet är att jorden invaderas av utomjordingar, och rollpersonerna spelar Special Forces-soldater som utkämpar ett gerillakrig mot de invaderande styrkorna i och utanför Seattle. Ni som sett Battle: Los Angeles kan tänka er ganska precis vad jag tänkt.
En av de grejer jag funderat på är det här med forskning. Det finns inte med så jättemycket i filmen, men jag gillar att de genom att utföra obduktion räknar ut hur man dödar fienderna, och så. Och så älskar jag verkligen de gamla X-comspelen (UFO och TFTD framför allt, men de nya UFO:Aftermath etc är helt OK de också).
Så: Forskning. Jag har tänkt mig att man har ett "forskningsträd" som är dolt för spelarna. De vet bara vad de redan har, typ. Genom att utföra vissa uppdrag, ha med sig forskningsutrustning och mätinstrument, eller bara döda och ta med sig en viss sorts fiende, så kan de få forskningen att röra sig snabbare.
Jag har börjat leka med en fast tidslinje. Eller snarare, en tidslinje över vad som händer om rollpersonerna inte gör något. Sedan kan de påverka olika händelser, bland annat "forskarna kommer på X", genom att agera, lyckas olika bra och så.
Så... är det här en kul idé? Tanken jag har är alltså att rollpersonerna släpar hem en pryl av typen X, vilket gör att forskarna vill att de ska ut och hämta en utomjording av typ Y för att man ska kunna se hur de hänger ihop, och lyckas de så kan de efter några dagar få testa en fulprototyp av en Z...
Jag borde också börja fundera över vilka saker man kan tänkas komma på via forskning. Jag vill nog dels ha, som i X-COM, flera olika sorters utomjordingar och nåtslags command structure man kan räkna ut eller forska fram (Styltkryparna saknar egna hjärnor utan styrs helt av Slemkrypen, som i sin tur tar order från de svävande Hjärnorna. Fast med mindre töntiga steg, då). Så ett forskningsområdet blir Hierarki. Ett annat Biologi, som lär en var utomjordingarnas viktiga organ sitter, bra sätt att döda dem, etc. Teknologi, som innefattar svävarteknologi, disintegrationsvapen, cybernetik av olika slag, och sånt. Taktik, kanske.
Finns det andra områden?
En av de grejer jag funderat på är det här med forskning. Det finns inte med så jättemycket i filmen, men jag gillar att de genom att utföra obduktion räknar ut hur man dödar fienderna, och så. Och så älskar jag verkligen de gamla X-comspelen (UFO och TFTD framför allt, men de nya UFO:Aftermath etc är helt OK de också).
Så: Forskning. Jag har tänkt mig att man har ett "forskningsträd" som är dolt för spelarna. De vet bara vad de redan har, typ. Genom att utföra vissa uppdrag, ha med sig forskningsutrustning och mätinstrument, eller bara döda och ta med sig en viss sorts fiende, så kan de få forskningen att röra sig snabbare.
Jag har börjat leka med en fast tidslinje. Eller snarare, en tidslinje över vad som händer om rollpersonerna inte gör något. Sedan kan de påverka olika händelser, bland annat "forskarna kommer på X", genom att agera, lyckas olika bra och så.
Så... är det här en kul idé? Tanken jag har är alltså att rollpersonerna släpar hem en pryl av typen X, vilket gör att forskarna vill att de ska ut och hämta en utomjording av typ Y för att man ska kunna se hur de hänger ihop, och lyckas de så kan de efter några dagar få testa en fulprototyp av en Z...
Jag borde också börja fundera över vilka saker man kan tänkas komma på via forskning. Jag vill nog dels ha, som i X-COM, flera olika sorters utomjordingar och nåtslags command structure man kan räkna ut eller forska fram (Styltkryparna saknar egna hjärnor utan styrs helt av Slemkrypen, som i sin tur tar order från de svävande Hjärnorna. Fast med mindre töntiga steg, då). Så ett forskningsområdet blir Hierarki. Ett annat Biologi, som lär en var utomjordingarnas viktiga organ sitter, bra sätt att döda dem, etc. Teknologi, som innefattar svävarteknologi, disintegrationsvapen, cybernetik av olika slag, och sånt. Taktik, kanske.
Finns det andra områden?