Nekromanti [Invasion] - kampanjmekaniker

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,440
Location
Rissne
(Spelet i korthet: Utomjordingarna invaderar en massa stora städer. Spelarna är Special Forces-snubbar som hastigt kastas ihop och sätts på att vid sidan av andra trupper göra uppdrag i staden för att slå tillbaks uromjordingarna. Klassiskt "militärrunk". Fokus på taktik, problemlösning och strid.)

Jag har börjat fundera lite på kampanjperspektivet.

Hur underlättar man kampanjspelande för SL? Jag har funderat på:

- Någon form av antingen regler eller guide för hur striderna går i övrigt i samma stad. Tänker mig att hur det går i landet/världen kan vara mindre dynamiskt eftersom det antagligen påverkas mindre. Tidslinjer är bra här.

- Inspirerad av nya (och gamla) X-com, så började jag idag fundera på forskningsträd. Nån väldigt enkel mekanik som innebär att man på vissa uppdrag kan få med sig hem nån bit alientech eller biologi eller så - vilket då "låser upp" olika delar av ett teknologiträd. Det får sen ta lite tid att forska (ett par uppdrag iaf) men sen kan gruppen t.ex få fälttesta prototypvapen, eller få mer korrekt info om nån typ av utomjording ("de har en känslig punkt straxt under mitten av bålen"). Detta ger då spelarna incitament att försöka släpa med sig grejer (och SL ytterligare en grej att hota under uppdraget, eller tvinga spelarna att välja mellan); dessutom kanske de ges nåtslags känsla av att påverka. Eventuellt kombinera med ovanstående; även andra squads bör ju kunna få med sig rymdskrot hem. Fyndtabeller? =)

- Utomjordingarnas planer på en tidslinje. "Det här är deras strategi". Utifrån det kan man sedan bygga specifika uppdrag. Framför allt om man bygger det här som ett träd av nåt slag - om de har flera olika taktiker som de skiftar mellan beroende på hur tidigare mål gått att uppnå och så.


Vad tror ni? Är det här nåt att lägga energi på? Skulle ni gilla nåt sånt här?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,821
Location
Göteborg
Har du läst/spelat Burning Empires? Om inte, skaffa det. Det har ett helt utvecklat regelsystem för exakt det du efterfrågar. Tror jag (har inte läst det själv).
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,440
Location
Rissne
Genesis said:
Har du läst/spelat Burning Empires? Om inte, skaffa det. Det har ett helt utvecklat regelsystem för exakt det du efterfrågar. Tror jag (har inte läst det själv).
Jag ägde spelet ett tag, men orkade aldrig läsa det... Kanske orkar jag nångång i framtiden. Jag har dock hört mycket, mycket lite om BW/BE's regelsystem som fått mig att tro att jag skulle tycka om det. Alldeles för komplext för min smak...

Så min motivation är tyvärr ganska låg. Kanske om jag hittar som PDF och lyckas hitta bara det kapitlet som handlar om just de reglerna?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,821
Location
Göteborg
Jag tror att du kan hitta en intervju eller två med Luke Crane där han snackar om hur det fungerar på podcasten Master Plan.
 

PatrikL

Veteran
Joined
3 Oct 2010
Messages
55
Location
Stockholm
I princip har du rätt, BE är lite plottrigt. Men kampanjreglerna/invasionsmekaniken är ett undantag, den är inte alls lika komplicerad som resten. Se om du inte kan låna boken och kolla.

Vänligen,

/Patrik
 
Top