(Spelet i korthet: Utomjordingarna invaderar en massa stora städer. Spelarna är Special Forces-snubbar som hastigt kastas ihop och sätts på att vid sidan av andra trupper göra uppdrag i staden för att slå tillbaks uromjordingarna. Klassiskt "militärrunk". Fokus på taktik, problemlösning och strid.)
Jag har börjat fundera lite på kampanjperspektivet.
Hur underlättar man kampanjspelande för SL? Jag har funderat på:
- Någon form av antingen regler eller guide för hur striderna går i övrigt i samma stad. Tänker mig att hur det går i landet/världen kan vara mindre dynamiskt eftersom det antagligen påverkas mindre. Tidslinjer är bra här.
- Inspirerad av nya (och gamla) X-com, så började jag idag fundera på forskningsträd. Nån väldigt enkel mekanik som innebär att man på vissa uppdrag kan få med sig hem nån bit alientech eller biologi eller så - vilket då "låser upp" olika delar av ett teknologiträd. Det får sen ta lite tid att forska (ett par uppdrag iaf) men sen kan gruppen t.ex få fälttesta prototypvapen, eller få mer korrekt info om nån typ av utomjording ("de har en känslig punkt straxt under mitten av bålen"). Detta ger då spelarna incitament att försöka släpa med sig grejer (och SL ytterligare en grej att hota under uppdraget, eller tvinga spelarna att välja mellan); dessutom kanske de ges nåtslags känsla av att påverka. Eventuellt kombinera med ovanstående; även andra squads bör ju kunna få med sig rymdskrot hem. Fyndtabeller? =)
- Utomjordingarnas planer på en tidslinje. "Det här är deras strategi". Utifrån det kan man sedan bygga specifika uppdrag. Framför allt om man bygger det här som ett träd av nåt slag - om de har flera olika taktiker som de skiftar mellan beroende på hur tidigare mål gått att uppnå och så.
Vad tror ni? Är det här nåt att lägga energi på? Skulle ni gilla nåt sånt här?
Jag har börjat fundera lite på kampanjperspektivet.
Hur underlättar man kampanjspelande för SL? Jag har funderat på:
- Någon form av antingen regler eller guide för hur striderna går i övrigt i samma stad. Tänker mig att hur det går i landet/världen kan vara mindre dynamiskt eftersom det antagligen påverkas mindre. Tidslinjer är bra här.
- Inspirerad av nya (och gamla) X-com, så började jag idag fundera på forskningsträd. Nån väldigt enkel mekanik som innebär att man på vissa uppdrag kan få med sig hem nån bit alientech eller biologi eller så - vilket då "låser upp" olika delar av ett teknologiträd. Det får sen ta lite tid att forska (ett par uppdrag iaf) men sen kan gruppen t.ex få fälttesta prototypvapen, eller få mer korrekt info om nån typ av utomjording ("de har en känslig punkt straxt under mitten av bålen"). Detta ger då spelarna incitament att försöka släpa med sig grejer (och SL ytterligare en grej att hota under uppdraget, eller tvinga spelarna att välja mellan); dessutom kanske de ges nåtslags känsla av att påverka. Eventuellt kombinera med ovanstående; även andra squads bör ju kunna få med sig rymdskrot hem. Fyndtabeller? =)
- Utomjordingarnas planer på en tidslinje. "Det här är deras strategi". Utifrån det kan man sedan bygga specifika uppdrag. Framför allt om man bygger det här som ett träd av nåt slag - om de har flera olika taktiker som de skiftar mellan beroende på hur tidigare mål gått att uppnå och så.
Vad tror ni? Är det här nåt att lägga energi på? Skulle ni gilla nåt sånt här?