Nekromanti [Invasion] - Lite funderingar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ja, egentligen sitter ju jag och jobbar för fullt med More than Human, men ni vet hur det blir när man försöker fokusera på något: Inspiration till annat flyter likförbannat upp som bajskorvar i en toalett som inte spolar ordentligt.

Nå; några spridda tankar:

- Temat "göra om sig till monster för att kunna bekämpa monster". Att använda utomjordingarnas teknologi och metoder för att t.ex bygga cyborgsoldater eller bioroidsoldater... Hur långt är man beredd att gå? ALLRA roligast vore det såklart om man, efter att ha spöat utomjordingarnas rumpa, satt där med genmoddade soldater och en förödd, livsoduglig planet - men överljusteknologi och möjligheten att åka och kolonisera/invadera andra världar... Men jag tror inte jag vill ha såpass stort "scope" på kampanjen.

- Prep is play. Jag funderar på att göra en "off-spel"-mekanik. Alltså, antalet uppdrag man genomför på ett spelmöte (eller antalet objectives man når, whatever) ger ett antal poäng man kan spendera på lite "solospel" mellan spelmötena. Inte bara "levla upp", utan kanske snarare mer övergripande resp. privata saker. Bidra till forskningen på alientek, leta efter sin familj, etc. Vilken sorts prep kan man som spelare göra utan att snacka med andra spelare?

- Jag tror att de första utomjordiska sakerna man möter i strid bara är drones. Mekaniska skapelser, som självförstör.

- Jag tror också att utomjordingarna effektivt förstört våra kommunikationer. Skjutit ner alla kommunikations- och GPS-satelliter. Vad behöver man göra mer för att göra så att vi inte kan kommunicera med varandra? Det är jävligt coolt med splittrad kommunikation; kanske kan man ringa mobilt till andra som befinner sig inom samma mastkluster, men inte längre bort? Kanske har DNS-servrarna dött, och kablarna kapats, så att man måste surfa nätet via IP-nummer och bara har tillgång till hemsidor och servrar som ligger ganska nära?

Jag vill att ad hoc-militärgruppen rollpersonerna tillhör ska vara ganska avskuren. Inte så mycket kommunikation utifrån, mer än skissartade rapporter, brusfyllda radiosändningar och otydliga rykten.

Vimes

Sillkung
Men jag tror inte jag vill ha såpass stort "scope" på kampanjen.
Nä, det är klart.

Men...

Vore det inte ascoolt om Invasion-kampanjen avslutades här. I den scen du målar upp. OCH att en antydan ges att det är ytterligare en länk i en lång kedja där typ de rymdisar som invarderat en råkat ut för typ samma sak någon gång för länge sedan?

Jag tänker Tommyknockers av Stephen King. Hade inte den någon liknande metaplott?

krank

Vimes said:
Vore det inte ascoolt om Invasion-kampanjen avslutades här. I den scen du målar upp. OCH att en antydan ges att det är ytterligare en länk i en lång kedja där typ de rymdisar som invarderat en råkat ut för typ samma sak någon gång för länge sedan?

Det var ganska exakt så jag tänkte. Fast jag skrev det inte lika explicit =)

Cybot

Mest spelbar
krank said:
- Jag tror också att utomjordingarna effektivt förstört våra kommunikationer. Skjutit ner alla kommunikations- och GPS-satelliter. Vad behöver man göra mer för att göra så att vi inte kan kommunicera med varandra? Det är jävligt coolt med splittrad kommunikation; kanske kan man ringa mobilt till andra som befinner sig inom samma mastkluster, men inte längre bort? Kanske har DNS-servrarna dött, och kablarna kapats, så att man måste surfa nätet via IP-nummer och bara har tillgång till hemsidor och servrar som ligger ganska nära?

Jag vill att ad hoc-militärgruppen rollpersonerna tillhör ska vara ganska avskuren. Inte så mycket kommunikation utifrån, mer än skissartade rapporter, brusfyllda radiosändningar och otydliga rykten.
Vilket ger mig uppslag till WarXing missioner

WarXing, förklaring på wikipedia.

RasmusL

Champion
krank said:
- Jag tror också att utomjordingarna effektivt förstört våra kommunikationer. Skjutit ner alla kommunikations- och GPS-satelliter. Vad behöver man göra mer för att göra så att vi inte kan kommunicera med varandra?
De snackade om detta på Boston Tea Party för länge sedan. Satelliterna ligger i ett pärlband kring ekvatorn och roterar i samma riktning, allt du behöver göra är att åka i motsatt riktning och tömma ut ett ton småspik eller liknande så har du på ett väldigt kostnadseffektivt sätt dödat all satellitkommunikation.

Troberg

Sinister eater
Elmrig said:
krank said:
- Jag tror också att utomjordingarna effektivt förstört våra kommunikationer. Skjutit ner alla kommunikations- och GPS-satelliter. Vad behöver man göra mer för att göra så att vi inte kan kommunicera med varandra?
De snackade om detta på Boston Tea Party för länge sedan. Satelliterna ligger i ett pärlband kring ekvatorn och roterar i samma riktning, allt du behöver göra är att åka i motsatt riktning och tömma ut ett ton småspik eller liknande så har du på ett väldigt kostnadseffektivt sätt dödat all satellitkommunikation.
Funkar inte. Spiken måste släppas på annan höjd för att inte ligga i en geostationär bana (som satelliterna kring ekvatorn gör) utan att tappa höjd eller försvinna ut i rymden. De måste dessutom ha en relativt hög fart kontra satelliterna, vilket återigen kräver en helt annan höjd.

Lägg till det att spiken blir ganska utspridd och jorden är stor. Sannolikheten för träff är inte lysande.

Dessutom, det är många satelliter som inte ligger över ekvatorn. GPS, GLONASS, vädersatelliter osv ligger oftast i en bana (nästan) pol till pol. "Nästan för att den är lite sned, så att inte alla ska mötas över polen och för att det inte finns så mycket intressant för satelliterna vid polerna.

Det är dessutom inte speciellt billigt att skicka upp tonvis med spik i rymden...

RasmusL

Champion
Troberg said:
Elmrig said:
krank said:
Funkar inte. Spiken måste släppas på annan höjd för att inte ligga i en geostationär bana (som satelliterna kring ekvatorn gör) utan att tappa höjd eller försvinna ut i rymden. De måste dessutom ha en relativt hög fart kontra satelliterna, vilket återigen kräver en helt annan höjd.
Lätt ordnat; åk ett varv innanför/utanför och släpp kontinuerligt saker som sedan tar sig ut/in till satelliterna.

troberg said:
Lägg till det att spiken blir ganska utspridd och jorden är stor. Sannolikheten för träff är inte lysande.
Skrot finns det gott om, ta sten från månen i värsta fall.

troberg said:
Dessutom, det är många satelliter som inte ligger över ekvatorn. GPS, GLONASS, vädersatelliter osv ligger oftast i en bana (nästan) pol till pol. "Nästan för att den är lite sned, så att inte alla ska mötas över polen och för att det inte finns så mycket intressant för satelliterna vid polerna.
Med andra ord, rinse and repeat för dessa.
troberg said:
Det är dessutom inte speciellt billigt att skicka upp tonvis med spik i rymden...
Vilken tur att det inte behövs då. Utomjordingar, osv.

Troberg

Sinister eater
Elmrig said:
Lätt ordnat; åk ett varv innanför/utanför och släpp kontinuerligt saker som sedan tar sig ut/in till satelliterna.
Du underskattar hur utspridda satelliterna är. Hur lätt skulle det, som jämförelse, vara att effektivt höghöjdsbomba tusentals rörliga mål utspridda länngs ekvatorn, plus ett antal mål som rör sig tvärs din flygbana i över dubbla ljudhastigheten, även de från hög höjd? Det är en jämförbar utmaning.

RasmusL

Champion
Troberg said:
Elmrig said:
Du underskattar hur utspridda satelliterna är. Hur lätt skulle det, som jämförelse, vara att effektivt höghöjdsbomba tusentals rörliga mål utspridda länngs ekvatorn, plus ett antal mål som rör sig tvärs din flygbana i över dubbla ljudhastigheten, även de från hög höjd? Det är en jämförbar utmaning.
Jag har ingen inblick men jag får tro på det du säger.

Ser också att jag hade läst lite slarvigt i startinlägget så ledsen för semi OT.

Cybot

Mest spelbar
Billigast om man redan är uppe i rymden skulle väl vara att konstruera en högenergi laser och helt enkelt skjuta ner allting som är större än en halvmeter. En Killsat alltså.

Matolo

Warrior
Lyckligtvis behöver ingen veta exakt vad som hände, bara att satelliterna inte fungerar nu. Att sabba kommunikationerna skapar många mysiga incitament till att ge sig ut på resor och äventyr.

Rollpersonerna (eller någon stackars SLP) skulle dessutom behöva släpa runt på en oldschool radio som funkar bättre på hög höjd, som man inte vill ta sig till av så många anledningar... Den kan plocka upp mystiska signaler och misstänkta nödrop samt tappa kontakten med basen och annat göttigt.

lijat

Swordsman
Eller EN atombomb på rätt höjd, den EMP som det skulle orsaka grillar nog det mesta.

krank

Matolo said:
Lyckligtvis behöver ingen veta exakt vad som hände, bara att satelliterna inte fungerar nu.
Bah! SL behöver veta. Eller, jag som SL känner behovet. Jag ogillar själv världar där saker saknar ordentlig förklaring, och upplever att den sortens info hjälper mig i mitt kampanjplanerande...

Matolo said:
Rollpersonerna (eller någon stackars SLP) skulle dessutom behöva släpa runt på en oldschool radio som funkar bättre på hög höjd, som man inte vill ta sig till av så många anledningar... Den kan plocka upp mystiska signaler och misstänkta nödrop samt tappa kontakten med basen och annat göttigt.
Absolut!

Troberg

Sinister eater
Cybot said:
Billigast om man redan är uppe i rymden skulle väl vara att konstruera en högenergi laser och helt enkelt skjuta ner allting som är större än en halvmeter. En Killsat alltså.
Exakt vad jag skulle göra. Eller möjligen ett datorvirus från en Mac... :gremsmile:

krank

Funderingar om teknologi:

Jag vill nog ha känslan av förhållandevis hård scifi. Inte stenhård, allt måste inte nödvändigtvis rymmas 100% inom vad vi just nu vet är möjligt/troligt. Framför allt kan jag tänka mig att tänja på vetenskapen vad gäller utomjordingarna, även om jag ändå kommer att vilja ha alternativa förklaringar som låter och känns vetenskapliga. Jag vill inte att det ska kännas som magi, utan som avancerad teknologi.

Det finns såklart en gråskala här. Jag föredrar till exempel EMP's och lasersatelliter framför datorvirus och magisk hackning av försvarsnätverk.

En relaterad grej är det här med utomjordingarnas teknologi. För att det alls ska vara nån idé att slåss "på gatorna" krävs att nanotech och biotech inte är sådär jätteutbredda. Inga stora "gray goo"-vapen, inga instakill-pester. Det går säkert att hitta på någon anledning till varför det är så...

Just nu tänker jag mig att utomjordingarna är på planeten för naturresurserna, men att de ändå nånstans vill bevara floran och faunan for posterity. De är desperata efter nytt genetiskt material att utvecklas med hjälp av, och de behöver omvandla en massa naturresurser till whatever material de nu behöver för att driva sina skepp etc.

De har anledning att spara på resurserna, och även om de måste påbörja resursinsamlandet så jobbar de samtidigt på att katalogisera och ta prover på levande varelser etc. Jag funderar på om de också tillfångatar människor och sparar deras hjärnmönster (uploading).

De har också dåliga erfarenheter av nanomoln och biologiska pester; de teknologierna har visat sig mycket instabila och svårkontrollerade tidigare. Alltså har de istället fokuserat på att hitta nya sätt att sköta traditionell krigföring; drone-teknologi, radiotelepati, nya coola vapen etc.

krank

Fundering om Stora Sanningar som ligger Bakom Alltihop:

Nackdelen med att ge utomjordingarna ordentliga motivationer är att om jag inte hittar jädrigt intressanta motivationer så kommer jag att förmänskliga dem genom det. Och jag vill inte förmänskliga dem, tror jag. De ska fortsätta vara främmande och konstiga.

Just nu funderar jag på om jag ska ge dem några olika "mål" snarare än en sammanhållen ideologi/anledning att invadera. Hur de här målen hänger ihop, tja... Jag tänker mig att de inte nödvändigtvis gör det. Kanske har utomjordingarna ingen sammanhållande ideologisk anledning till att invadera. Kanske har de rentav inte ideologier, bara mål.

Målen skulle då utformas på ett sånt sätt att de gärna kan ge upphov till intressanta encounters; dvs ge enskilda utomjordiska smågrupper anledning att försöka nå vissa mål inne i staden. Den typen av mål det är intressant för rollpersonerna att försöka hindra dem från att nå. Ibland kanske två grupper till synes agerar helt emot varandra, men utan interna stridigheter... Den taktiska motsvarigheten till att gräva en grop och sedan fylla igen den, så att säga. Till synes meningslösa handlingar. För människor.

Det här passar dessutom inte jättedåligt ihop med mina tankar om att utomjordingarna inte är en sammanhållen armé så mycket som ett stort semi-hivemind som helt eller delvis assimilerat olika raser och byggt om dem. Det finns ingen "kommandocentral", den styrande intelligensen är decentraliserad, iaf delvis. Tänker mig att det finns begränsad individualitet, och att hive-delen inte nödvändigtvis är en "enhet" på det sätt vi tänker oss ett sinne, utan mer som ett kalejdoskop... Och då blir det ju helt självklart att delar av det stora hive-mindet inte arbetar enligt riktigt samma premisser som andra. Lite som en människa är kapabel att ha två motsatta åsikter samtidigt...

krank

Lijat said:
Eller EN atombomb på rätt höjd, den EMP som det skulle orsaka grillar nog det mesta.
den här prylen, eller kanske snarare en fräsig scifi/alienvariant av den, skulle kanske kunna göra susen annars =)

krank

Mer om teknologi:

MEDUSA; mikrovågsvapen som skapar ljud i din skalle:
http://gizmodo.com/5022355/crowd+controlling-medusa-ray-gun-puts-voices-inside-your-head

Bofors HPM Blackout; mikrovågsvapen som slår ut elektronik men inte människor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bofors_HPM_Blackout

Sen har vi ju klassiker som plasmavapen, railguns etc. På försvarssidan forskar vi väl redan nu på t.ex. aktiv kammo (kameleonteffekt), och att man kan tänka sig fetare kompositmaterial som ger lätta men tåliga rustningar har jag inga problem med. Kraftfält är coola såklart, men de känns inte alls lika praktiskt genomförbara som de andra grejerna här. Eventuellt om jag introducerar någon form av "magic tech" för att förklara rymdisarnas rymdresor, och sedan låter den effekten kunna appliceras på annat håll... Gravitationsvapen? Jag vet inte.

Bosse_UBBT

Swordsman
Angående nano- och biotech:
Jag tyckte det sistnämnda du nämnde verkade det rimligaste och kanske mest intressanta. Utomjordingarna kan använda sig av det, men det har gått åt helvete vid tidigare försök. Att de ändå har möjlighet att skicka fram massförstörelse i form av nano- eller biologiska vapen, är ju något som kan framkomma under kampanjens gång och öka pressen på rollpersonerna att stoppa det. Alternativt, ställa frågan om det kanske inte bör gå för bra för människorna i försvaret mot invasionen då det kan leda till att utomjordingarna släpper lös en burk djävulskap.

När det gäller biologiska vapen har ju Metro 2033 annars ett rätt kul mega-monster:
En gyttje-sak som ligger under Kreml och som telepatiskt lockar folk till sig.
Sånt kan ju vara intressant i spel också.