Okej, jag är tydligen helt dum i huvudet. Tolv spelprojekt, utbildning, heltidsjobb jag knappt fixar och fyra timmar på tåg varje dag är tydligen inte nog. Jag måste dessutom lägga ett till spel på högen.
Invasion är ett taktiskt spel. Militäruppdrag med öppna problem. Fokus på Step On Up; det handlar om spelarnas taktiska förmåga. Inte bara strid; det handlar om att använda terräng, reagera på oväntade saker, planera och hantera situationen.
Men - system (det blir antagligen ett Volt-derivat) och rollpersonerna tänkte jag diskutera i en annan tråd, senare.
Just nu funderar jag på utomjordingar. Invasion är nämligen såklart inte bara milfic, det vore ju astråkigt. Klart vi ska ha fantasterier. Och jag har nyligen sett Battle Los Angeles, som jag tyckte var bra. Och Falling Skies.
Så; jag funderar på det här med invaderande utomjordingar.
- Först och främst; vilka egenskaper behöver de ha för att funka som bra antagonister här? I BLA (lysande förkortning grabbar) är utomjordinarna...
...vilket passar superbt för ett spel som inte ska handla om piloter.
Finns det andra grejer att tänka på? Min tanke är typ:
- Moderskepp. Alla gillar moderskepp.
- Effektiv deployment. Antingen via asteroidliknande nedslag eller genom trupptransportskepp.
- Markbundna, för att undvika fokus på flygande strids-UFOn.
- Sedan; det här med varför de invaderar. Och vad som ligger bakom det. Jag har läst mycket av Ender's Game-serien på sistone (är på sjunde boken), och jag gillar verkligen det här med utomjordiska sinnen vi inte riktigt greppar hur de funkar. Jag vill ha utomjordingar som till en början är obegripliga, skrämmande. Men som man kan hitta mer information om, steg för steg, genom en längre kampanj.
- Ska ovanstående vara fastställt i spelet? Färdiga löklager, trupptyper, motivationer? Eller ska spelet ge en verktygslåda, diskutera hur man bygger sådana lager, och det obegripliga beteendet?
Invasion är ett taktiskt spel. Militäruppdrag med öppna problem. Fokus på Step On Up; det handlar om spelarnas taktiska förmåga. Inte bara strid; det handlar om att använda terräng, reagera på oväntade saker, planera och hantera situationen.
Men - system (det blir antagligen ett Volt-derivat) och rollpersonerna tänkte jag diskutera i en annan tråd, senare.
Just nu funderar jag på utomjordingar. Invasion är nämligen såklart inte bara milfic, det vore ju astråkigt. Klart vi ska ha fantasterier. Och jag har nyligen sett Battle Los Angeles, som jag tyckte var bra. Och Falling Skies.
Så; jag funderar på det här med invaderande utomjordingar.
- Först och främst; vilka egenskaper behöver de ha för att funka som bra antagonister här? I BLA (lysande förkortning grabbar) är utomjordinarna...
...begränsade av svagt luftunderstöd...
...vilket passar superbt för ett spel som inte ska handla om piloter.
Finns det andra grejer att tänka på? Min tanke är typ:
- Moderskepp. Alla gillar moderskepp.
- Effektiv deployment. Antingen via asteroidliknande nedslag eller genom trupptransportskepp.
- Markbundna, för att undvika fokus på flygande strids-UFOn.
- Sedan; det här med varför de invaderar. Och vad som ligger bakom det. Jag har läst mycket av Ender's Game-serien på sistone (är på sjunde boken), och jag gillar verkligen det här med utomjordiska sinnen vi inte riktigt greppar hur de funkar. Jag vill ha utomjordingar som till en början är obegripliga, skrämmande. Men som man kan hitta mer information om, steg för steg, genom en längre kampanj.
- Ska ovanstående vara fastställt i spelet? Färdiga löklager, trupptyper, motivationer? Eller ska spelet ge en verktygslåda, diskutera hur man bygger sådana lager, och det obegripliga beteendet?