Nekromanti Inzombiac(TSOY översättning)

Mogger

Hipsteranka
Jag har konverterat TSOY till min zombiesetting, ochgjort några kosmetiska mekanikförändringar och estetiska formulärförändringar, men främst har jag översatt till svenska.

Funkar det? Kan man kalla Keys för Nycklar. Nyckelscen låter onekligen bra.

Kolla och tyck till.

soda_UBBT

Warrior
Ser ashäftigt ut! Hur tänker du angående fylla-på-pool-scenerna nu när du vänt på dem?

Flashbacks och karaktärsbeskrivande scener som tar spelet tillbaks till 'normaliteten' innan katastrofen kanske skulle passa..

Iaf. hoppas en spelrapport kommer!

JonasM

Veteran
Coolt Måns. Kikar gärna på reglerna om du gör någon sammanställning. Särskilt intresserad av hur du hanterar de omvända poolerna.

Spånar på ett par olika TSOY-hack själv, så alla uppslag är av intresse.

Trots att jag funderat en del har jag ännu inte kommt på någon bättre översättning av Keys än just "Nycklar". Så, tja, det fungerar väl ...

Förresten: Ett tips – som jag stulit från tharks förbättrade TSOY-formulär (hittar inte länken just nu) – är att gruppera Abilities efter Pools istället för kompetensnivå. Känns spontant mer överskådligt.

Mogger

Hipsteranka
Flashbacks är helt klart ett alternativ. Jag tror att du har en poäng där. Att formalisera användadet av flashbacks är en superbra idé! Snodd! Tack!

Mogger

Hipsteranka
Bra förslag. Jag orkar nog inte göra om det nu men det känns mycket riktigt mer logiskt. Får bli till v1.1 om vi fortsätter.

De omvända poolarna är inte helt oproblematiska. Först och främst funkar de ju precis som vanliga pooler, resurser att använda för att förbättra framgång. Men jag vill även att en tömd pool ska ha betydelse. Det har det ju iofs indirekt iom sodas förslag nedad. Men jag tror att poolernas namn mer blir ett tips till spelarna att de är på väg till ett dåligt ställe, kanske även med någon form av effekt a la DRYH som Snap och Crash, alltså, når du 0 i en Pool och inte fyller på den så kommer något dåligt att hända. Känns lite onödigt att ha både Skada och negativa Pooleffekter. Antagligen kommer jag att försöka twista intentioner så att ett Brutet resultat i Panik leder till total zombiepanik.

Jag tror att det löser sig men kommer att skriva en rapport när vi har spelat.

Mogger

Hipsteranka
Tackar. Ja, efter att ha ändrat lite känns det faktiskt bra. Jag var lite skeptisk först eftersom Keys gärna kräver lite settingfluff att interagera med, men vi har förlagt settingen till ett zombieapokalytiskt Chicago där armén har en egen agande, rövarband härjar, presidentpotentater bråkar om makten (över inget :gremsmile: ) m.m. Lite som Jerich (TV-serien) fast med zombies/infekterade.

Förresten verkar The Invasion ligga ganska nära min tanke kring viruset, med sömnlöshet och det där, men jag har inte sett filmen än.

Mogger

Hipsteranka
Infektion

Det är ganska viktigt att kunna bli smittad av viruset, det hör liksom till genren. jag har ett förslag att vid varje konflikt där det finns risk att smittas byter man ut en de vita tärningarna mot en röd infektionstärning. Om den röda visar + (eller 5-6 om man saknar fudgetärningar) kommer karaktären att bli smittad. Den röda tärningen kan bytas bort med bonustärningar, men inte med strafftärningar.

Skulle det funka?