Detta är något som jag har mycket svårt att förstå. Varför ska man "ta hand" om Iran? Det är ett av de mest öppna islamiska samhällen som existerar. De har almäna val (dock inte riktigt fria) och förhållandevis stor frihet. Finns det inget bättre mål för USA och väst att vända sig mot?Caligula said:Iran kommer W Bush ta hand om ganska snart är jag övertygad om.
Den stora faran ska tydligen vara att de håller på att anrika uran. Att fler länder ska få ha kärnvapen är något som ingen av oss vill men samtidgit så kan man fråga sig, varför ska Iran invaderas på grund av det när inte Indien blir det eller Pakistan?
Att det iranska styrelseskicket har brister är sant, men det har alla andra med. I USA så måste du i princip vara riktigt rik för att ens ha en chans att bli president. I Sverige så har princip socialdemokraterna premurerat på makten i 100 år. Trots det så är inga av systemen utnämda som odemokratiska.
Så varför är Iran en skurkstat?
/Marcus väcker debatt.
EDIT: Nu har jag läst på lite mer, vilket jag egentligen skulle gjort innan jag postade detta, och har kommit fram till att Iran är en skurkstat. Det vis som de behandlar jounalister på är inhumant och det jag hade uppfattat som en republik är egentligen en dåligt gömd diktatur. Jag tar tillbaka det jag skrev ovan.