Fler chattar
Nja, nu är väl tråden lite piratad och så, och då kan jag lika gärna passa på att göra reklam, för ännu mer nätspel under förevändningen att jag inte skulle beskriva irc som ett ”överlägset” protokoll i alla aspekter. Irc gillar inte långa medellanden om man vill skriva sådana och upplevs som krångligt och svårttillgängligt för det stora flertalet. Jag föredrar lättillgängliga webb-baserade chattar.
---
Och vill man nu spela online så har jag två tips på bra svenska chattar på Syskonskapet.
Vampiri, som är en Old World of Darkness chatt (Vampyrer, varulvar och stackars vanliga dödliga i mörk nutid.) och Langtrue som är en fantasychatt. Bägge är igång dygnet runt, alla dagar i veckan så länge det finns någon spelare online. Det spelas i alla fall varje kväll och för det mesta mer än så, om man vill droppa in. (Spelandet ligger lite lågt under sommaren, men spel kan man som sagt få varje kväll så gott som garanterat).
Vampiri
Vampiri är det som är mitt huvudsakliga chattspels knark just nu, med många bra spelare och mycket intriger. Dessutom vaknade min inre 12åringa WoD fangirl till liv och tycker vampyrer är SÅÅ coola. Spelmässigt påminner det mer om lajv i sin struktur. Det finns en planeringsgrupp och off-gameledare som klanerna som samarbetar om att skapa mer övergripande intriger för chatten, men i grunden får varje spelare vara självgående för att skapa intriger kring mellan karaktärer.
Det finns alltså ingen spelledare som driver en samlad story utan tjugotalet spelare som håller i gång ett myller av intriger. Mänskliga karaktärer och unga vampyrer kan man logga in och spela på med direkten utan vare sig spelvärden eller bakgrund som måste godkännas, men mäktiga roller måste man sätta världen på och bakgrunden godkännas innan man får spela. Wod reglerna finns "osynligt", du har de dicipliner du har men inga tärningar slås och spelet bedrivs till 95 % friformigt.
Langtrue
Sedan finns fantsychatten langtrue (Extremt spretig standarfantsy, allt från alvninjor till sagoinspirerade älvor till lowfantasy horkarlar spelas) också. Och Langtrue är ännu friare, utan någon planeringsgrupp som hjälps åt att ordna större intriger utan bedrivs helt på de intriger spelarna skapar, och ingen kontroll finns på rollerna man spelar, eller vad som sker så länge man inte bryter reglerna i öppet spel. Friform och reglerna handlar mest om att respektera andra spelare.
Man måste köpa genren för att gilla chattarna, mörkt övernaturlig nutid (även om man inte måste spela emovampyr) respektive spretig standardfantasy men det är värt att prova på.
Så vill man spela online rekommenderar jag dom, chattarna har varit i gång i över tio år, och vissa av spelarna har hängt där RIKTIGT länge. Jag har själv bara varit fast i skiten så där… 6 år nu…
En stor dell av spelarna är mallan 20-30 (på vampiri majoriten) så det är rollspelare som spelar ganska "vuxet".