Nekromanti Iron Kingdoms, Kingdoms of Kalamar osv.

Torbjörn

Swordsman
Wilderlands, Kalamar, Iron Kingdoms...

Alla dessa kampanjer till D&D som inte produceras av Wizard of the Coast (Dragonlance undantaget), har de någon chans i konkurrensen mot jätten Wizard?

Är det många därute som lirar i dessa kampanjer? Jag kan ju bara rannsaka mig själv - när jag började spela D&D 3,5 var dessa kampanjer aldrig något riktigt alternativ, det var Wizards Forgotten Realms eller möjligtvis Greyhawk som gällde.

Torbjörn

Arfert

Facit
jag har provkört Kalamar några sessioner när det kom... tyckte det var ganska OK med lite oldschool-känsla.. fast på ett bra sätt...

Hunk

Hero
Avseende Wilderlands är det nog inte så många som lirar i den kampanjvärlden jämfört med Wizards officiella. Wilderlandsboxen trycktes bara i 2 000 ex och SF-bokhandelns exemplar av Player's Guide reas ut nu, så det verkar inte ha varit någon större efterfrågan på den. Däremot tror jag att det finns en hel del som fortfarande spelar med de gamla supplementen från 75-82 till AD&D/OD&D, men de är nog mest äldre spelare som inte har hakat på 3E/D20.

Angående andra kampanjvärldar har nog ingen någon chans jämfört med de officiella. White Wolfs Scarred Lands, som var en tämligen ambitiös satsning med många supplement i 3E:s gryning, lades ju på is för ett knappt år sedan. Blackmoor, en riktigt klassisk kampanjvärld, har nyligen sålt slut, vilket tyder på en viss efterfrågan, men jag misstänker att upplagan inte var överdrivet stor (knappast över 10 000 ex).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kort om upplagor

men jag misstänker att upplagan inte var överdrivet stor (knappast över 10 000 ex).
Jag skulle bli väldigt förvånad om upplagan var över 2500 ex. Så hård är d20-marknaden just nu.

/m

Hunk

Hero
Re: Kort om upplagor

Jag skulle bli väldigt förvånad om upplagan var över 2500 ex. Så hård är d20-marknaden just nu.
Din spekulation om max 2 500 ex låter rimlig. Vissa av Goodmans äventyr trycks i ca 500 ex och med tanke på att Goodmans prylar tycks ha rätt taskig distribution (de finns i alla fall inte i några svenska fysiska butiker och i USA hittar man dem inte i "vanliga" spel- och serietidningsaffärer). Jag misstänkte dock att man valt att slå på stort när det gällde Blackmoor, eftersom det förmodligen bland de starkare D20-varumärkena, men man valde förmodligen en försiktigare strategi med en mindre förstaupplaga som skulle kunna kompletteras med en nyutgåva (en mjukinbunden är nu på väg) om försäljningen var tillräckligt god.

Annars kan jag faktiskt rekommendera just Blackmoor, även om jag ännu inte spelat/spellett i den kampanjvärlden - jag tycker att man framför allt har en intressant touch på arcana magiker.