Nekromanti Irrationellt beteende, motivation & kort

Grog

Swordsman
Jag fick nyligen in lite idé som jag misstänker ni har ältat, stött och blött under en bra tid. Ni kanske kan komma med kommentarer eller fixa sånadäringa söta länkar till bra poster?

Men vi börjar från början: Ett problem med powergamers är som bekant att de bara utför handlingar som gynnar deras rollpersoner. För att uppmana dem att rollspela mer, samt även till mer erfarna spelares höga nöje, tänkte jag att man kan ge spelarna individuella uppdrag under spelmötet vilka i första anblick inte ter sig särskilt gagnande för rollpersonen. Ofta uppstår de roligaste situationerna i rollspel just när rollpersonerna agerar efter sin personlighet, inte för att "vinna".

Så hur tänkte jag mig detta då? Motivationskort! (Eller uppdragskort, eller något annat beskrivande namn.) När rollspersonen skapas väljer han låt säga 15 kort ur en hög. På dessa finns ett ord eller en kort mening som spelaren skall försöka få med i spelet under spelets gång. Inför varje spelmöte drar spelaren en till tre kort ur högen, dessa är spelarens indiviuella uppdrag. Mellan varje spelmöte kan spelaren fritt byta ut ett kort mot ett annat, vilket symboliserar karaktärsutveckling.

Som exempel på kort kan man ha "baksmälla", "hångla", "styrketräna", "actionfilm", "glömma bort något", eller dylikt. Man kan även ha tomma kort som spelaren själv fyller i. Det blir mer tweakable, och det finns alltid någon som blir sur om man skulle skriva PMS med röda bokstäver.

Det jag inte ännu har bestämt mig för är på vad sätt man gynnas av ett utfört uppdrag. Ska det ge mer "erfarenhet" vid slutet av äventyret? En extra tärning att spendera under spelmötet? Ge spelaren möjlighet att för en kort tid ta över berättandet från spelledaren? :gremconfused: Jag vet inte.

Ett exempel på hur det skulle kunna gå till:

<blockquote>
Svarte Karl har blivit utmanad på duell med värja i gryningen av Sebastien efter rykten om att Svarte Karl skulle ha "vanärat" Sebastiens trolovade. Sebastien har korten "styrketräna" och "romantik" på handen och han förbereder sig därför med att löpträna och simma i en kall å, innan han sätter sig på sin kammare och skriver ett tårdrypande kärleksbrev till sin trolovade, utifall han skulle stupa på duelldagen.

Eftersom Svarte Karl har en helt annan personlighet har han en annan uppsättning kort att dra av innan spelmötena. Just denna gång har han "sex" och "utsökt måltid". Han ordnar därför med en festmåltid för sina vänner dagen innan duellen; man vet ju aldrig när man tagit sitt sista glas. Kvällen urartar och Svarte Karl vaknar upp hos en prostituerad och anländer skäggig, rödögd och något försenad till dungen dagen därpå. Dock har båda ungtupparna två extra tärningar att använda i duellen.
</blockquote>

Man kan även tänka sig en mer fin skala där en krystad användning av ett kort ger marginell fördel, medan en handling som för storyn framåt och gör den bättre ger mer regelmässiga fördelar.

[Anekdot] I Svavelvinter blev en rollperson kär i en shagulit vilket orsakade övriga spelare en hel del konfysning, men som helhet blev äventyret mycket bättre av detta sidospår. Det är ett exempel på vad jag vill uppnå med allt mitt svammel.[/Anekdot]

Är det här någonting användbart?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Hmm, jag tror inte att powergamers skulle lockas av att ta över spelledandet (de PG som jag brukar spela med ogillar Ödespoängen i Höstdimma tex), förmodar att det är att "fuska", man har inte tweakat till sig fördelen. Ge dem Erf/XP för avklarade kort istället.

ripperdoc

Myrmidon
Mycket bra idé! Jag ser det inte som ett problem enkom för powergamers utan generellt vore det bra om spelarna är omotiverade, trötta eller har kört fast i sitt gestaltande. Ett par miniuppdragskort är lysande och kan dessutom kombineras med lämpligt belöningssystem om man så vill (vilket jag vill ).

En tanke är att flera kort kan kombineras till lite mer komplicerade uppdrag, men det kanske också gör det för komplicerat.

I vilket fall, jag diggar idén och hjälper gärna till att sätta ihop en kortlek.

/RipperDoc

w176

Förlorad dotter
Kort som sköld

Jag tror att det kan vara bra av en annan anledning. Man kan gömma sig bakom korten och de kan bli en trygghet, och det kan vara mycket bättre för att främja rollgestaltandet än att dela ut poäng i sig själv. Rätt många som inte vågar gestalta är för att de är rädd att skämma ut sig och missuppfattas, att göra fel. Att folk kommer att tycka de är sjuka i huvudet om de börjar recitera kass poesi, hittar på sjuka svordomar, börjar skryta om fiktiva sexuella erövringar, har en karaktär som gör något korkat eller rent allmänt behöver något som sticker ut.

Har man en kort som det står "Recitera kass poesi" eller "Skryt om dina sexuella erövringar" så kan det vara mycket enklare att gömmasig bakom det, man kan helt enkelt peta på kortet och säga att SL ville att man skulle göra det. Man behöver blotta sig mycket mindre, man skapar en distans till karaktären så att personen inte behöver vara orolig att den karaktären gör ska misstolkas eller ses som något som har med han egen personlighet att göra.

Att som nybörjare, eller som någon som undviker att rollspela, få något enkelt och konkret att spela på som man kan skulle på någon annan kan få det lättare att våga göra det, och finns det belöning med i bilden så finns det till och med en anledning att göra det, så jag tror det kan vara bra i vissa sammanhang. För vissa spelare kommer det inte funka alls, själv skulle jag bara tycka det var begränsade att få en order nerkörd i halsen, men ändå rätt genomfört i rätt sammanhang så är det nog bra.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag gillar idén i princip. Precis som w176 säger kan de medföra att det känns enklare för spelarna att göra de där små grejerna.

However, jag tycker att du ska överväga vad som ska stå på de specifika korten. Ett kort i stil med "styrketräna" behöver inte påverka mötet mer än att spelaren ifråga säger "sedan ägnar jag eftermiddagen åt styrketräning. Nästa dag...", och hur kul är det? Försök hitta på kort som aktiverar spelaren lite mer och driver in honom i sociala situationer. Typ "ragga upp en brud". Det bästa är kort som inte bara aktiverar spelaren med kortet, utan även de andra spelarna. Typ "bli ovän med annan rollperson". kort av typen "glömma bort något", som potentiellt sett kan påverka hela äventyret om det som glöms bort är viktigt, är också bra.

Nightowl

Champion
Been there, done that...

...vilket naturligtvis inte ska stoppa dig att fortsätta, eftersom det är en utmärkt idé.

Grejen är alltså att det finns i ett par spel redan, och det har visat sig fungera, så du är inne på en bra linje. Vad som är bra och nytt med ditt förslag är att det kan användas till så många olika saker, medan andra "lappar för poäng"-ofta antar att lapparna handlar om en sak - i Dying Earth är det skumma one-liners, t.ex., medan Men IN Black ger ganska specifika handlingar ("Hoppa ut genom ett fönster"; "Protestera mot andras språkbruk"; "Referera till din tid i Vietnam" etc)

Erik

rks

Warrior
Något man kan göra är att man som SL efter varje spelsession gör en insamling av små lappar där alla spelare skrivit motiveringar till varför ALLA ANDRA spelare spelat bra denna session. Därefter delar SL ut ett antal (eller ett) ödespoäng, heropint eller vad man nu använder i just ert system. Med detta kommer snart powergamers inse att hjältemod (eller vad som faller gruppen på läppen) lönar sig och spelar med gruppen istället för bara för sig själv.

Grog

Swordsman
Tack! Tanken är precis som du säger att hjälpa trötta, oerfarna eller osäkra spelare till bättre rollgestaltning. För vissa mer erfarna spelare kan korten bli en utmaning i sig, där belöningen inte är så viktig, men för de mer gamistiska spelarna behövs nog en liten morot för att få igång dem. Därför belönar jag gärna en spelare som lyckats spela ut ett kort på ett bra sätt, men belöningen får inte bli alltför fördelaktig då jag inte vill att motivationskorten ska ta över hela spelomgången. Fokus ska fortfarande ligga på gruppens gemensamma handlingar och storyn i helhet.

Det där med att kombinera kort till en större handling är något som låter attraktivt. Precis som jag just skrev dock, är jag lite rädd för att ju fler kort man har på handen desto mer sitter spelaren och grubblar på hur han kan kombinera dem på bästa sätt istället för att verkligen rollspela. Det är en avvägningsfråga, och kanske är det så att antal kort ska bero på hur många spelare som är närvarande. I en grupp på ungefär sex spelare blir ett kort var alldeles tillräckligt.

I vilket fall, jag diggar idén och hjälper gärna till att sätta ihop en kortlek.
Du är mycket välkommen att hjälpa till! Jag är som sagt på spåningsstadiet ännu, men det fina med detta är att man kan börja med ett fåtal kort och låta kortleken växa med tiden, samtidigt som den är brukbar i spel. Layout bör vara individuellt för de olika spel den tillämpas på, men texten på korten kan vara generell nog att användas till så gott som varje system.

Snow

Swashbuckler
Det bästa är kort som inte bara aktiverar spelaren med kortet, utan även de andra spelarna. Typ "bli ovän med annan rollperson". kort av typen "glömma bort något", som potentiellt sett kan påverka hela äventyret om det som glöms bort är viktigt, är också bra.
bra ideer... jag har problem i min grupp med att spelarna mest spelar med mig, spelledaren alltså. De är ibland fruktansvärt slöa med att spela mot varandra.

Det andra jag kommer att tänka på är tråden om droger undertill. Att ta en öl ger sällan speciellt mycket bonus förutom att det är gott, trevligt och får en att känna sig harmonisk. En del spelare som får kortet "Ta ett par öl" kommer aldrig att släppa det. Med rätt rollperson skulle jag aldrig byta bort det.

Grog

Swordsman
Re: Kort som sköld

Att som nybörjare, eller som någon som undviker att rollspela, få något enkelt och konkret att spela på som man kan skulle på någon annan kan få det lättare att våga göra det, och finns det belöning med i bilden så finns det till och med en anledning att göra det, så jag tror det kan vara bra i vissa sammanhang. För vissa spelare kommer det inte funka alls, själv skulle jag bara tycka det var begränsade att få en order nerkörd i halsen, men ändå rätt genomfört i rätt sammanhang så är det nog bra.
Ja, rollpersonens karaktär blir lite mer påtaglig för spelaren, vilket jag tror är bra, i synnerhet då det gäller en nyskapad rollperson.

Jag tänkte mig inte korten i form av order, utan mer som en frivillig grej som gör att man kan få en liten bonus i någon form. Att inte spela sina kort ska alltså aldrig bestraffas, sådant ger bara sura miner i spelstugan.

*attention, flum ahead*

Kanske kan man se det lite såhär: I början av en film, bok, äventyr eller vad det nu är vet man ingenting om huvudpersonerna. Om de träffar på storskurken i första kapitlet är det bara för att få spö. Men efter att ha sprungit land och rike runt känner tittaren/läsaren huvudpersonerna genom hur deras handlingar avspeglar deras personligheter, och när de slutligen ställs inför sin slutuppgift (eller skurk) lyckas de faktiskt med vad de skulle åstadkomma. I rollspel kanske man kan översätta det med att istället för att (som traditionen bjuder) bumpa upp färdighetsnivåer och levlar, kanske man kan ge lite extra tärningar eller rerolls under spelets gång som belöning för gott rollspelande, vilket tippar oddsen till deras fördel?

Grog

Swordsman
En del spelare som får kortet "Ta ett par öl" kommer aldrig att släppa det. Med rätt rollperson skulle jag aldrig byta bort det.
Jag vet inte om jag missförstått dig men tanken var att när du spelat ditt kort läggs det tillbaka i din hög. Därefter drar spelaren ett nytt kort (utan att titta) i början på nästa spelmöte. Det blir alltså bara några procents chans att samma kort dyker upp spelmötet efter. Vilka kort som finns i rollpersonens hög är något som spelaren bestämmer när rollpersonen skapas, men dubletter är inte tillåtna.

Grog

Swordsman
Försök hitta på kort som aktiverar spelaren lite mer och driver in honom i sociala situationer. Typ "ragga upp en brud". Det bästa är kort som inte bara aktiverar spelaren med kortet, utan även de andra spelarna.
Bra poäng. Har du fler riktlinjer för vad som gör ett kort till bra eller dåligt? En sådan här kortlek kan bli hur stor som helst och det är surt om man inser att 1000 kort är oanvändbara när man väl är färdig...

Grog

Swordsman
Re: Been there, done that...

+ Dying Earth
+ Men IN Black

Har du fler exempel på där detta används?
Ciao

Grog

Swordsman
Något man kan göra är att man som SL efter varje spelsession gör en insamling av små lappar där alla spelare skrivit motiveringar till varför ALLA ANDRA spelare spelat bra denna session.
Det är inte helt dumt heller. Vad jag ville komma åt dock är de spelare som lider av lite fantasibrist. Jag vet spelare som verkligen rollspelar bra, men gärna fastnar i samma spår hela tiden. Å andra sidan vet jag spelare som inte alls spelar särskilt trovärdigt men vars fantasirikedom skapar många roliga situationer för de andra. Det är två olika sätt att vara "en bra spelare", och dessa två olika belöningssätt komplimenterar varandra.

Därefter delar SL ut ett antal (eller ett) ödespoäng, heropint...[snip]
Heropint... mmm, now we are talking...

Man Mountainman

Storsvagåret
Har du fler riktlinjer för vad som gör ett kort till bra eller dåligt?

Well, nä... det är väl de jag kan komma på såhär på rak arm. Baserat på mina åsikter, alltså. Bara för att ett kort inte uppfyller mina krav på vad ett bra kort är så är det ju inte oanvändbart. :gremsmirk: Ska du ha 1000 kort blir du nog dessutom tvungen att räkna med en viss kvalitetsskillnad mellan korten, men det kanske går att få ned antalet genom att göra handlingarna på korten "bredare" och mer öppna för tolkning?

Snow

Swashbuckler
ahh.. nä då var det jag som missförstod
trodde att man hade en hand som man var fast men
Exempelvis är ens rollperson synnerligen förtjust i öl.
Men att man efte varje spelmöte fick en chans att saka ett kort och dra ett nytt.

hraufnir

Swordsman
Problemet som dyker upp här är att om man inte får några kort som stämmer in på ens karaktärs beteendemönster, eller saker som en karaktär inte skulle ha gjort alls... någonsin... Visst är det skitbra att få folk att spela på det hela, men inte bra att tvinga folk att spela på saker som inte funkar. Alltså får man välja att antingen göra något KOMPLETT irrationellt (som för munken att supa, eller nunnan att hamna på horhuset) eller så ser man motståndaren spela på något, få sin bonus och inte få ngt själv...

Det blir underligt. Och JA, jag vet, att det skulle vara skitkul att få spela den där nunnan på horhuset, eller munken som är stupfull... För mig skulle det vara kul. Men inte för personer som försöker följa sin karaktär till punkt och pricka...

Så då får vi alltså ställe frågan här, handlar detta om att få folk som är dåliga på att rollspela att spela ut händelser runt deras karaktär, eller handlar det om att få folk att spela irrationella saker som får fart på rollspelandet i hela gruppen?

För i alternativ nr 1 bör det vara kort som är anknutna till karaktärens grunder, i tvåan så bör det vara irrationellt...

Nightowl

Champion
Re: Been there, done that...

Det kom ut två uppsättningar kort som ursprunligen hette Whimsy Cards, men sedan kallades Path of Intrigue och Path of Horror. Dessa kort spelades dock s.a.s. mot hela gruppen, och bestämmer att något yttre element förändras - typ, "Det blir plötsligt mulet och alledels mörkt!" under Path of Horror, eller "En SLP blir misstänksam mot en rollperson!" under Path of Intrigue.

Adventure! har en sorts bakvänt och iofs roligt system: om rollpersonen har hög Wit kan han i förväg kräva att SL ska lägga in spelledarpersoner som gör eller säger saker så att han kan göra sig lustig över dem. (Typ: "Jag vill att en gubbe ilsket ska påpeka att jag är full" - för då kan man svara med "Visst, och du är en idiot, men jag är nykter i morron") Ett ganska mysko sätt att få en chans att vitsa inför de andra spelarna, mao.

Erik

ripperdoc

Myrmidon
Jag har nu satt upp en simpel wiki för ändamålet. Jag vet inte om det finns ett intresse av att använda den, men ska en kortlek göras skulle det inte skada om många får vara med att ge förslag på korttexter och formulera texterna på bästa sätt. Ta en titt på http://nogo.se/wiki/index.php?page=Act. Namnet "Act" är bara ett arbetsnamn jag slängde ur mig.

Så gå till sidan och kom på en rasande massa irrationella saker rollpersoner borde göra (skulle ha gjort i en film) men sällan gör i rollspel.

/RipperDoc

Grog

Swordsman
Jag är rädd du missuppfattade litegrand. Först väljer spelaren ut ett antal kort vilka avspeglar rollpersonens karaktär. Detta är rollpersonens kortlek sà att säga. Därefter drar spelaren ett (eller flera) kort ur denna lek vilka kan användas under nästa spelmöte endast, varefter de läggs tillbaka i spelarens hög. Mao, du fàr inga kort som inte passar din rollperson eftersom du själv har valt vilka kort du kan fà pà handen.