Jag fick nyligen in lite idé som jag misstänker ni har ältat, stött och blött under en bra tid. Ni kanske kan komma med kommentarer eller fixa sånadäringa söta länkar till bra poster?
Men vi börjar från början: Ett problem med powergamers är som bekant att de bara utför handlingar som gynnar deras rollpersoner. För att uppmana dem att rollspela mer, samt även till mer erfarna spelares höga nöje, tänkte jag att man kan ge spelarna individuella uppdrag under spelmötet vilka i första anblick inte ter sig särskilt gagnande för rollpersonen. Ofta uppstår de roligaste situationerna i rollspel just när rollpersonerna agerar efter sin personlighet, inte för att "vinna".
Så hur tänkte jag mig detta då? Motivationskort! (Eller uppdragskort, eller något annat beskrivande namn.) När rollspersonen skapas väljer han låt säga 15 kort ur en hög. På dessa finns ett ord eller en kort mening som spelaren skall försöka få med i spelet under spelets gång. Inför varje spelmöte drar spelaren en till tre kort ur högen, dessa är spelarens indiviuella uppdrag. Mellan varje spelmöte kan spelaren fritt byta ut ett kort mot ett annat, vilket symboliserar karaktärsutveckling.
Som exempel på kort kan man ha "baksmälla", "hångla", "styrketräna", "actionfilm", "glömma bort något", eller dylikt. Man kan även ha tomma kort som spelaren själv fyller i. Det blir mer tweakable, och det finns alltid någon som blir sur om man skulle skriva PMS med röda bokstäver.
Det jag inte ännu har bestämt mig för är på vad sätt man gynnas av ett utfört uppdrag. Ska det ge mer "erfarenhet" vid slutet av äventyret? En extra tärning att spendera under spelmötet? Ge spelaren möjlighet att för en kort tid ta över berättandet från spelledaren? Jag vet inte.
Ett exempel på hur det skulle kunna gå till:
<blockquote>
Svarte Karl har blivit utmanad på duell med värja i gryningen av Sebastien efter rykten om att Svarte Karl skulle ha "vanärat" Sebastiens trolovade. Sebastien har korten "styrketräna" och "romantik" på handen och han förbereder sig därför med att löpträna och simma i en kall å, innan han sätter sig på sin kammare och skriver ett tårdrypande kärleksbrev till sin trolovade, utifall han skulle stupa på duelldagen.
Eftersom Svarte Karl har en helt annan personlighet har han en annan uppsättning kort att dra av innan spelmötena. Just denna gång har han "sex" och "utsökt måltid". Han ordnar därför med en festmåltid för sina vänner dagen innan duellen; man vet ju aldrig när man tagit sitt sista glas. Kvällen urartar och Svarte Karl vaknar upp hos en prostituerad och anländer skäggig, rödögd och något försenad till dungen dagen därpå. Dock har båda ungtupparna två extra tärningar att använda i duellen.
</blockquote>
Man kan även tänka sig en mer fin skala där en krystad användning av ett kort ger marginell fördel, medan en handling som för storyn framåt och gör den bättre ger mer regelmässiga fördelar.
[Anekdot] I Svavelvinter blev en rollperson kär i en shagulit vilket orsakade övriga spelare en hel del konfysning, men som helhet blev äventyret mycket bättre av detta sidospår. Det är ett exempel på vad jag vill uppnå med allt mitt svammel.[/Anekdot]
Är det här någonting användbart?
Men vi börjar från början: Ett problem med powergamers är som bekant att de bara utför handlingar som gynnar deras rollpersoner. För att uppmana dem att rollspela mer, samt även till mer erfarna spelares höga nöje, tänkte jag att man kan ge spelarna individuella uppdrag under spelmötet vilka i första anblick inte ter sig särskilt gagnande för rollpersonen. Ofta uppstår de roligaste situationerna i rollspel just när rollpersonerna agerar efter sin personlighet, inte för att "vinna".
Så hur tänkte jag mig detta då? Motivationskort! (Eller uppdragskort, eller något annat beskrivande namn.) När rollspersonen skapas väljer han låt säga 15 kort ur en hög. På dessa finns ett ord eller en kort mening som spelaren skall försöka få med i spelet under spelets gång. Inför varje spelmöte drar spelaren en till tre kort ur högen, dessa är spelarens indiviuella uppdrag. Mellan varje spelmöte kan spelaren fritt byta ut ett kort mot ett annat, vilket symboliserar karaktärsutveckling.
Som exempel på kort kan man ha "baksmälla", "hångla", "styrketräna", "actionfilm", "glömma bort något", eller dylikt. Man kan även ha tomma kort som spelaren själv fyller i. Det blir mer tweakable, och det finns alltid någon som blir sur om man skulle skriva PMS med röda bokstäver.
Det jag inte ännu har bestämt mig för är på vad sätt man gynnas av ett utfört uppdrag. Ska det ge mer "erfarenhet" vid slutet av äventyret? En extra tärning att spendera under spelmötet? Ge spelaren möjlighet att för en kort tid ta över berättandet från spelledaren? Jag vet inte.
Ett exempel på hur det skulle kunna gå till:
<blockquote>
Svarte Karl har blivit utmanad på duell med värja i gryningen av Sebastien efter rykten om att Svarte Karl skulle ha "vanärat" Sebastiens trolovade. Sebastien har korten "styrketräna" och "romantik" på handen och han förbereder sig därför med att löpträna och simma i en kall å, innan han sätter sig på sin kammare och skriver ett tårdrypande kärleksbrev till sin trolovade, utifall han skulle stupa på duelldagen.
Eftersom Svarte Karl har en helt annan personlighet har han en annan uppsättning kort att dra av innan spelmötena. Just denna gång har han "sex" och "utsökt måltid". Han ordnar därför med en festmåltid för sina vänner dagen innan duellen; man vet ju aldrig när man tagit sitt sista glas. Kvällen urartar och Svarte Karl vaknar upp hos en prostituerad och anländer skäggig, rödögd och något försenad till dungen dagen därpå. Dock har båda ungtupparna två extra tärningar att använda i duellen.
</blockquote>
Man kan även tänka sig en mer fin skala där en krystad användning av ett kort ger marginell fördel, medan en handling som för storyn framåt och gör den bättre ger mer regelmässiga fördelar.
[Anekdot] I Svavelvinter blev en rollperson kär i en shagulit vilket orsakade övriga spelare en hel del konfysning, men som helhet blev äventyret mycket bättre av detta sidospår. Det är ett exempel på vad jag vill uppnå med allt mitt svammel.[/Anekdot]
Är det här någonting användbart?