Istället för WordPad?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,966
Location
Rissne
Jag skriver nästan allting i Google Docs numera, och har undvikit att installera någon form av office-svit de senaste åren. Docs räcker väldigt bra för typ allt jag vill göra.

Utom en ganska specifik grej: One-offs. Ibland vill jag bara göra en text som inte ska leva så länge. Typexemplet är på jobbet där jag bara vill göra en A4-stor lapp med någon form av instruktion till vaktmästare/städ, eller om jag vill skriva ut en namnlapp att ställa på bord framför mig. Då känns det lite overkill att använda Docs, och dessutom tycker jag det är lite drygt att behöva ta bort filen manuellt efteråt.

Hittills har jag oftast använt Wordpad till detta. Microsoft supersimpla rich text-redigerare. Den är begränsad, men väldigt snabb och perfekt för ändamålet. Jag behöver inte spara några filer, det är i princip noll laddningstider, noll frustration. Egentligen är såklart även Wordpad overkill i de flesta fall; allt jag behöver är ju typ typsnitt, fetstil/kursiv, kanske välja ifall dokumentet ska stå eller ligga.

(På samma sätt använder jag Paint väldigt ofta i klassrummet när jag bara vill rita något snabbt – det är inte ett bra program, men det är bra nog och det tar noll tid att starta)

Nu ska dock Microsoft pensionera Wordpad, och även om det finns kvar i min windowsinstallation så har det börjat bråka med mig – jag kan inte ändra till liggande papper längre. Så det är dags att se sig om efter alternativ.

Problemet är mest att allt jag hittar antingen saknar rich text (notepad++ etc) eller är för bloatat (LibreOffice, AbiWord). Närmaste jag hittat det jag vill ha är RectifyPad, men de har inte implementerat liggande papper ännu =)

Så… Nån som har några bra alternativ? För just det här användningsområdet? Snabba, one-off-dokument som ofta ska skrivas ut?
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
448
Location
Malmö
FreeText jobbar med rtf (tror jag) och verkar vara aktivt underhållet
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
448
Location
Malmö
Det var… lite svårgooglat. Eller så är jag bara dålig. Har du en länk?

Notera att det är bara nått jag hittade som verkade passa use caset. Jag använder inte själv. GUIt har en skön Win 3.11 retro look :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,966
Location
Rissne
OK, här är en önskelista – det här är vad jag skulle försöka få till om jag själv skulle göra en ersättare:
  • Pappersmetafor likt Docs/Word/etc. Pappret kan ges olika storlekar och rotationer.
  • Mycket enkel formatering
    • Rubriker
    • Fetstil/kursiv stil/understruket
    • Centrering och vänster/högerjustering
    • Möjligen super- och subscript
    • Text- och överstrykningsfärg?
    • Typsnitt
  • …Bilder? Kanske? Frivilligt.
  • Undo/redo, men det hoppas jag att det inte längre görs program utan
  • Gärna markdownstöd, men det gör inget om det saknas
  • Någorlunda snyggt gränssnitt, helst integrerat i Windows
  • Sub-1s laddningstid
  • Utskrift
  • Sparar i något slags format som andra kan läsa. Rtf eller docx funkar. Markdown är ju lite tveksamt pga inget inbyggt stöd för egen formatering (typsnitt, storlekar)
Jag funderar på om det finns någon anledning till att det inte skulle kunna vara en webapp, men jag tror att det blir svårt att jämka med sub-1s laddningstid…
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
330
Ett knep för att slippa ta bort filen manuellt: Ha en arbetsfil som du använder åt alla dina tillfälliga projekt.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,911
Location
Örebro
En snabbgoogling indikerar att det går att skriva ut markdown-filer om man använder rätt sida/verktyg. Du får lära dig syntaxen bara men den är både simpel och lättgooglad.

Annars så är min rekomendation att skapa ett dokument i Google Docs som du döper till Temp eller nåt och som du skriver över varje gång du vill göra någon meningslös engångsgrej. Dvs ungefär vad soda precis föreslog.

Übereil
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,522
Typora är ett fint program tycker jag, det brukade finnas en gratis version men nu har det börjat kosta pengar, ganska liten slant iofs.

Edit: 100% markdown men man kan exportera till rich text.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,966
Location
Rissne
Jag funderade på något Markdownbaserat, men MD är helt enkelt alldeles för begränsat – t.ex. inget alls inbyggt stöd för olika typsnitt eller manuellt valda textensnittstorlekar. Eller färger. Då måste man in och koda HTML, och ska jag göra det så kan jag ju lika gärna koda HTML från början (och det är alldeles för drygt för det här syftet).

Jag har använt Markdown en hel del, men för det här syftet är det fel verktyg.
 
Last edited:

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,635
Två rekommendationer jag fått, men inte testat än:

Zoho Writer
FreeOffice TextMaker

Båda ska vara lättviktiga, gratis och snabba.

Annars finns ju alltid alternativet att helt enkelt kopiera över wordpad.exe från en tidigare Windows. Tror det ska funka.
 
Top