Nekromanti Istid råder, tyst i alla husen

Erufailon

Swordsman
har en undran om istid, tu jag kanske ska använda det som underlag till scenario eller möjligtvis mitt eget rollspel.
och nu snackar vi istid som kan komma i framtiden och inte när vi var neandertalare...
hur långt skulle isen sträcka sig och hur djup skulle istäcket bli, hur mycket kallare, hur lång tid tar det att bilda ett sådant massivt istäcke?
som ni ser är jag ingen expert på istider :gremtongue:
föresten, vet ni om det finns några rollspel som använder sig av temat: istid i framtiden?

hoppas det finns någon pajsare som vet mera än mig när det gäller istider... :gremwink:

Sodivra

Champion
Jo!

Max " Morgoth " Bolotin har faktiskt ett sådant spel på gång, Snöväktare, (Den riktiga hemsidan finns här) i den mening att det utspelar sig i (HÄR blev Morgoth klar med sitt inlägg, och hann före mig.. Grrr!) en "framtidsaktig" (sci-fi-inslag) "istid" (isvärld) På gång och på gång, SÅ aktivt kanske det inte är. Och här ser vi Moggadisken söka efter en partner inför den kommande illustrationsperioden.. Crikey!

Annat som är värt att nämna i Snöväktarsagan är att glittersnus funderade på att använda namnet ett tag, efter att han faktiskt fått spelet nämnt av mig en annan gång vi möttes.. (Jag försöker vara så häftigt epict tillbakablickande det går.. Funkar det? :gremwink:)

Och nu finns det även en datorspelsversion av snöväktare.. Värt att kolla upp, och för den som hänger på forumet så väntar några intressanta överraskningar.. He he he..

Ymir

Liten kantbaron
Re: Efter Istiden

Fint att du kom ihåg mig, men arbetsnamnet är 'Efter Istiden', faktiskt. Det är förhållandevis jordnära fantasy med fornnordiska, keltiska och germanska mytologiska inslag, och teknologisk och kulturell nivå motsvarande ungefär folkvandringstid. Den huvudsakliga ambitionen i början var att visa hur DoD6 borde ha varit, men konceptet har utvecklats långt bortom den sedan dess.

Eventuellt gör jag en version av det hela under själva istiden också, emellertid, och då blir'e stenåldersfantasy av. Det arbetsnamnet kan mycket väl bli 'Istid'. Logiskt och bra :gremwink:

- Ymir, som som vanligt har massor av idéer, men lite konkret material

Ymir

Liten kantbaron
Re: stenåldersfantasy, yup

Jo...lite nyskapande, inte sant? Det är just därför jag är så sugen på att faktiskt göra det, också.

- Ymir, helt klart tänd på idén

King Kromm

Hero

Kan ju inte säga att jag inte gillar idén... helt klart kan det kanske bli någe riktigt kul av det hela, men vilka fantasy inslagg har du funderat på?

Erufailon

Swordsman
värt att slå sig in på banan?

sci-fi istid, där städer inte växer på träd utan e ganska sällsynta.
tänkte mig att städerna var urgröpningar i isen med lock på, kanske lite mer komplicerat, men det är grundidén.
men hadde oxå tänkt ta med lite andra planeter som mars och europa, venus samt kanske titan som beboliga planeter.
Jorden ska fortfarande vara centrum för den så kallade "världen".
man har teraformat mars, ovanligt...nehe!

tillbaka till jorden då:
meteoriter slår ofta ner, det och kylan gör att det är väldigt ogästvänligt utomhus.
vissa kärnkraftverk som inte hann läggas ner eller inte var kända för folket läcker nu mycke radioaktivitet.

i dessa fristäder under isen så går husen från botten till tak, samt många upphöjda vägar.

tänker inte gå in på de andra planeterna...

någon som har något liknande?

Ymir

Liten kantbaron

De flesta standard-fantasygrejer. Magi, ljusalver, svartalver, jättar, troll, om än i ganska nya tappningar. Fortfarande fornnordisk stämning...tänkte låta alverna vara på bronsåldersnivå, ungefär, med soldyrkan och sådant, och alltså ha en högre utvecklad kultur och teknik än människorna, som skulle få kämpa för sin överlevnad som istidsjägare i en värld där de faktiskt är en hotad art, omgiven av kulturer som är äldre än de själva, även om ingen uppfunnit skriften än.

Nej...jag är verkligen sugen på den settingen...ska nog ta och jobba på den redan nu i jul...

- Ymir, forntidsfetischist