Nekromanti Item creation rules

rks

Warrior
Har funderat ett tag nu på vad som står i FAQ:n om Item creation - att ett föremål aldrig har en caster level som prerequisite. Det betyder i praktiken att en lvl 3 cleric kan skapa Belt of Endurance (CON +2), så länge som hon/han har create wondrous items, pengar, xp och tid.

Är detta något som är obalanserat? Jag har inte så mycket erfarenhet av item creation i 3.5 då vår DM har ett högt tempo mellan äventyren med väldigt lite down-time.

Hur mycket ägnar ni/era spelare sig åt item creation? Mycket/lite/aldrig?

(FAQ kan man hitta via denna länk på WOTC.)

Pom

Swashbuckler
Heh! Jag skrev precis ett inlägg på ett annat forum där jag framhöll att jag aldrig haft problem med överproduktion av magiska föremål trots att jag tagit bort xp-kostnaden helt.

Jag har lite liknande erfarenheter som du: snickra föremål är ingen högprioriterad sysselsättning. Visst händer det att en PC någon gång gör ett eget föremål, men normalt har de annat för sig. Jag är noga med tidens gång i mina kampanjer. Låser rollpersonerna in sig i en smedja ett par månader har det hänt en hel del när de tittar ut.

Dessutom vill mina spelare ha drama och äventyr när de väl lyckats stjäla till sig några timmars speltid.

Japp, det är samma här, vi har inte haft tid att skapa någonting ännu, dessutom så har min Gnome Illutionist varit tvungen att välja bort Item Creations Feats till fördel för mycket viktigare saker, såsom Martial Weapon Prof: Two-Handed Sword! :gremgrin:

En av mina första kampanjer i D&D blev så att säga episk innan vi lade ner den. Då hade det gott ungefär sex år i såväl realtid som tid i spelvärlden. Och jag misslyckades nog med att låta det bli "svårt" för spelarna att göra föremål. När det var downtime så passade prästen i gruppen på. Och det hann bli en del prylar i slutet. Jag tyckte det hade blivit krystat att låta saker och ting komma i vägen så fort deras rollpersoner ville slappa/göra föremål/.
Därför låter jag inte spelarna få välja creation feats längre. Det är mycket mer spelvänligt att låta spelarna få hitta föremål i äventyren på diverse intressanta sätt.
Spelarna har inte klagat över min begränsning så det har funkat bra. I kommande Waterdeep-kampanj tillåter jag dock Scribe scrolls och Craft Potion. Känns inte som grejer som lika lätt "förvrider" min kampanj.

Men du har uppenbarligen lyckats bra med din metod Pom. Och det ska du ha respekt för.

Summa summarum för min del: låt NPC/SLP syssla med tillverkning av magiska föremål. Det blir bäst så.

Pom

Swashbuckler
Jag borde nog tillägga att jag är generös med hur ofta PC får levla. Det har lett till att rollpersonerna ibland har utrustning lite i underkant för sin level.
Dessutom har flera av mina spelar kört sedan tidiga AD&D-dagar, och då fick man närmast tvinga spelare om man ville att de skulle producera föremål (för att inte tala om hur knepigt det var att tolka de förvirrade reglerna kring processerna). Minnen av detta sitter säkert kvar någonstans hos oss.

Därför är "hotet" om överutrustade hjältar inte så starkt i mina kampanjer.

Fast egentligen var det här inlägget mest en ursäkt att säga välkommen ut från lurkandet, Lizzie! Hoppas du kommer att trivas med inläggsskrivandet! :gremsmile:

Tack för det Pom! Jag är riktigt glad att kunna diskutera lite D&D på svenska. Har mest "debatterat" på wizards eget forum förut. Men jag har nog lättare att bli mer personlig här. Lättare att hitta mer exakta uttryck och så vidare.