Nekromanti It's only a flesh wound, I'll be up in notime!

DAKRilla

Hero
Jag har spelat Eon en del, som oftast har mycket verklighetstrogna regler, men som ibland tenderar på dra ner flytet i spelet avsevärt. Men en sak som jag alltid stört mej på är den onaturliga läkningshastigheten. Ett exempel:
En normalbyggd person får ett riktigt kraftigt hugg i sej och tar 20 trauma i skada men lyckas överleva. Först ger en kamrat den skadade första hjälpen och tvättar såret, och sedan läggs denne i en sjukstuga, där såret baddas om ordentligt och personen får kontinuerlig vård.
Enligt reglerna läks 1 kryss trauma per 12 timmar vila och vård, alltså borde all trauma vara borta på cirka tio dagar. I verkligheten så skulle en skada av detta slag, dödlig som den var, säkert ta månader att återhämta sej från trots våran sofistikerade sjukvård.
Om man räknar mer Infektion så blir svårigheten för just infektion: Ob3T6 som grund från Traumasektionen, -Ob1T6 eftersom såret är tvättat, alltså Ob2T6, ett inte allt för svårt slag, men det kan ge upphov till 2-3 dagars ytterligare tidsåtgång för återhämtningen. Man ska ha ett jäkligt oflyt om det blir mer. Eller har jag fel? Har infektion större inverkan än vad jag tror eller har jag bortsett från någon viktig regel? Ärligt talat så hoppas jag att jag har fel, så snälla rätta mej i sådana fall.

Re: Läkning

Om inte några av hans inre organ skadades, eller några ben bröts, så är det inte alls konstigt.
Det var ju bara ett köttsår isåfall (om än stort).

"it's just a flesh wound"

Baron Marak

Swordsman

Är det inte så att ett trauma motsvarar ett rejälare knivsnitt? Kanske det var blödning men det borde vara nåt i den stilen.
De flesta har ju skurit sig med kniv antar jag. Iaf de som hör till den mindre ouppmärksamma typen, där även jag ingår.
Innan såret är läkt så tar det ungefär lite mer än ett dygn. Kommer inte riktigt ihåg. Men det går då upp ibland.

Sen så få ett sår som är 20 ggr större. Det borde väl ta mer än 10 dar att läka?

"De flesta har ju skurit sig med kniv antar jag. Iaf de som hör till den mindre ouppmärksamma typen, där även jag ingår.
Innan såret är läkt så tar det ungefär lite mer än ett dygn. "

Innan såret är läkt eller en poäng trauma har läkt?
Sårskorpor o ärrbildningar håller i bra mycket längre än trauma.

Sen är inte jag någon expert i ämnet, utan skulle vara intresserad av att få veta hur Neogames kom fram till sin regel om läkning...kan inte någon (Krille) berätta?

DAKRilla

Hero

När jag var dryga tio år så var jag oförsiktig på träslöjden och skar ett djupt sår i min hand, just nedanför pekfingret. Jag blev tvungen att fara in på sjukhus och sy, och dom la även en kraftig binda på för att minska risken att jag skulle bryta upp såret. Vad jag minns så tog det lite mer än en halv vecka innan såret slutade blöda och ta riktigt ont, och inflammerat var det inte. Med en enkel uträkning så kan jag då få fram att jag fick ungefär 8-10 trauma, alltså skulle jag mycket väl ha kunnat dö av chocken, och det gjorde jag inte precis. Jag tog det inte på minsta allvar trots att blodet sprutade, och chockad var jag inte. Detta antyder på, tycker jag, att något är aningen snett i regelsystemet.

Baron Marak

Swordsman

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Innan såret är läkt eller en poäng trauma har läkt?

<hr></blockquote>

Det slutar göra förbannat ont iaf. Det är på väg att läka. Inte helt läkt dock.
Fast vi vill ju höra av Krille.
/images/icons/cool.gif

DAKRilla

Hero

Ge oss vägledning, Krille! Kapa mej lika hårt som du kapade Ingster angående Gränsvärldars skador!

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Om någon exempelvis blir huggen i foten och envisas med att marschera just dagen efter att trauman har nått noll, så kan du gott ge honom +Ob1T6 eller kanske till och med +Ob2T6. Samt läkarnas rekommendationer att inte röra på sig mer än absolut nödvändigt. Samt ett stort, elakt stygn, som kommer sitta kvar ett bra tag efter det och börja blöda om han kutar runt (förutsatt att det är i benet nu). Kanske till och med sprättar upp och ger honom 1 i blödningstakt. Sedan kan du dessutom beskriva att det värker i kroppsdelen när han använder den, och som sagt ge honom svårighetsökningar tills såret har läkt helt. Även fast ingen trauma/smärta finns kvar.

DAKRilla

Hero
Om jag inte misstar mej så står detta inte i reglerna. Det där hade dessutom kunnat simuleras bättre om regler angående läkning av trauma varit/blir bättre, om jag nu inte misstar mej förstås.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Det står inte nånstans i reglerna, men det som man tycker är dåligt bör man ändra på... och det var ett förslag till ändring. Sen kan man ju skriva ned en trevlig regel för det också, exempel:

Gurkk får 20 poäng trauma. Han läker detta på tio dagar. Dessvärre tar det [trauma]x2 antal dagar för att återhämta sig helt, enligt Alles-Nya-Regel-På-Beta-Stadiet. Alltså tar det totalt tio dagar från grundreglerna, plus 40 dagar inann man kan använda kroppsdelen utan hinder. Inom de första tio dagarna har man +(Trauma / 10)T6 i svårighet att använda kroppsdelen ifråga. När dessa i detta fall tio dagar är över, styckar man sönder antalet T6or så att varje hel 6a blir 4. Detta skulle bli 8 i det här fallet. Efter [trauma]/2 dagar (i detta fall 10), minskar 8 till 6 och blir +Ob1T6+2, 10 dagar senare blir det +Ob1T6, 10 ytterligare dagar ger bara +2 och sedan är man fullt frisk igen.

Observera att denna regel tänkte jag ut eftersom jag skrev den, som ett exempel, så klaga inte om den är dålig - för det vet jag att den är /images/icons/wink.gif. Men kanske något att utgå från, om man är missnöjd med systemet?