Krille
Super Moderator
- Prata med spelledaren och de andra spelarna. Ödet blir bara ett bra Öde i samverkan med spelledaren, och det är svårt att få det riktigt episkt om de andra spelarna inte hjälper till. Ge och ta när ni skriver Öden: bolla idéer med de andra spelarna och lyssna på vad de har att säga, och ge minst lika konstruktiva idéer tillbaks på deras Öden.
- Spelledaren ska kunna använda Ödet för att göra äventyr. Inte nog med det, det ska vara inbjudande för spelledaren att skapa äventyr kring Ödet. Om inte spelledaren använder ditt Öde när denne gör äventyr så kommer ditt Öde aldrig i spel, och det är ju tråkigt.
- Det får inte överskugga de andra spelarnas Öden. Öde är inte en häftighetstävling, utan en teknik för att göra den gemensamma upplevelsen bättre och samtidigt få en häftig och unik rollperson.
- Ödet får inte vara en universallösning på alla problem. Tvärtom, risken finns att Ödet oftare kommer att orsaka problem.
- Ödet får inte vara något som får regelmässiga konsekvenser för strider och konflikter. Ödet är story, inte mekanik.
- Var flexibel om Ödet inte fungerar med kampanjen. Diskutera saken, argumentera gärna för varför det önskade Ödet skulle passa, men var ödmjuk om det ändå inte gör det och lägg fram ändringsförslag och alternativ.