Krille
Super Moderator
Järn är magiskt.
Inte idag, dock. Idag är järn så vanligt att vi inte lägger märke till det.
Men om du följer med på en resa till mytisk forntid så är saken helt annorlunda. Ta en titt runt omkring dig. Allting du ser skulle vara gjort av trä, sten, rep, lera, flätverk, halm, torv, ylle, linne och till och med dynga. Så ser världen ut: matt och naturfärgad.
I den här världen togs järnet ur marken och myrarna som matt grå och rostbrun sten. Det formades med eld och vatten och idogt hamrande till blänkande metall. Det är överjordiskt klart och skinande, som en blixt från himlen.
Det är den här världen som återkallas i rollspelet Järn. Det är en mytisk forntid där runor håller hemligheter och andar ger järtecken. Det är en vild forntid där vargar och alver jagar i skogarna och troll och jättar hemsöker bergen.
Det är också en mörk forntid, där rovdjur och bestar rör sig i skuggorna bortom facklans sken och där skogen är vild och otämjd och farlig. Det är en forntid där blodsband är din enda trygghet men också den största faran av dem alla.
I Järn kommer du att få uppleva allt detta. Du kommer att vandra på mörka stigar långt ut i vildmarken, långt från långhusets värme och ljus. Du kommer att festa i salar och skåla för din klan, och andra kommer att stöta dolken i din rygg för det. Du kommer att se saker som inte var ämnade för dödligas ögon. Du kommer att vandra med gudarna, och de kommer att lära dig järnets hemligheter.
För järn är magiskt.
---
Jag vet inte om det här är en för lång baksidesblurb eller om det är en introduktion. Men den ville bli nerskriven.
Inte idag, dock. Idag är järn så vanligt att vi inte lägger märke till det.
Men om du följer med på en resa till mytisk forntid så är saken helt annorlunda. Ta en titt runt omkring dig. Allting du ser skulle vara gjort av trä, sten, rep, lera, flätverk, halm, torv, ylle, linne och till och med dynga. Så ser världen ut: matt och naturfärgad.
I den här världen togs järnet ur marken och myrarna som matt grå och rostbrun sten. Det formades med eld och vatten och idogt hamrande till blänkande metall. Det är överjordiskt klart och skinande, som en blixt från himlen.
Det är den här världen som återkallas i rollspelet Järn. Det är en mytisk forntid där runor håller hemligheter och andar ger järtecken. Det är en vild forntid där vargar och alver jagar i skogarna och troll och jättar hemsöker bergen.
Det är också en mörk forntid, där rovdjur och bestar rör sig i skuggorna bortom facklans sken och där skogen är vild och otämjd och farlig. Det är en forntid där blodsband är din enda trygghet men också den största faran av dem alla.
I Järn kommer du att få uppleva allt detta. Du kommer att vandra på mörka stigar långt ut i vildmarken, långt från långhusets värme och ljus. Du kommer att festa i salar och skåla för din klan, och andra kommer att stöta dolken i din rygg för det. Du kommer att se saker som inte var ämnade för dödligas ögon. Du kommer att vandra med gudarna, och de kommer att lära dig järnets hemligheter.
För järn är magiskt.
---
Jag vet inte om det här är en för lång baksidesblurb eller om det är en introduktion. Men den ville bli nerskriven.