Nekromanti [Järn] Järn har fått Själ!

Krille

Super Moderator
På grund av speltesten av Femi-Nazis from Outer Space så hände något med Järn: det blev en tredje skademätare. De två tidigare är Gard, som mäter gard, försvar, fotfäste, vigör, bedövning, utmattning med mera; och Hälsa som handlar om skador, trauma, blodförlust etc. Blir man träffad så förlorar man Gard först och när den tar slut så fortsätter man in på Hälsa, såvida det inte är ett exceptionellt lyckat anfall, då skadan går på Hälsa direkt. Gard återfås direkt när striden är över, Hälsa läks på mer konventionellt sätt med vila, vård och besvärjelser.

Men nu tillkom en tredje hälsomätare, Själ, som mäter hur man mår själsligt, hur psykiskt pressad man är eller hur anfrätt av fördärv man är.

Man förlorar Själ när man misslyckas med utmaningar eller förlorar konflikter, och precis som med Gard så rinner överbliven Själ-förlust över på Hälsa.

Själ får man tillbaka genom att utföra vissa handlingar. Man får tillbaka en liten mängd genom att vila en stund eller hämta andan, och man får tillbaka en större mängd genom gästabud och fest. Sedan kan man bestämma ett unikt sätt för ens rollperson att lugna själen, exempelvis bön, träning, prata med mamma, tälja trägubbar i snickarboa, etc.

Det finns flera orsaker till att Själ har lagts till.
  • Utmaningar (mer komplexa handlingar som utförs med flera färdighetsslag för flera olika färdigheter) blir mer flexibla, eftersom man får möjligheten att förbättra resultatet mot att man förlorar Själ, och bokstavligen lägga ner sin själ i ett projekt.
  • Konflikter (sociala uppgörelser mellan två parter) blev så mycket snyggare i FNOS tack vare dess motsvarigheter. På så sätt slipper jag den skevaste delen av Järns regelverk, nämligen Konsekvenser som man får iom förlorade konflikter och som ligger som en blöt filt tills man lyckas handpålägga bort dem.
  • Eftersom utmaningar och konflikter är en vital del av sejdandet så pluggar Själ in i sejd rent naturligt.
  • Det sista skälet är att det passar fantastiskt fint in i metafysiken i den officiella spelvärlden Vinter. Ja, jag har börjat arbeta på den också. Det innebär att alla delarna av själskonceptet i världens metafysik finns representerade som spelvärden.
Det sura är att layouten i stort sett var spikad fram tills igår, och bara väntade på de sista illustrationerna. Nu får jag sätta in lite nya textstycken och tweaka formen en smula så att Själ också får plats. De delar som försvann (exvis konsekvenser) sitter inte på de ställen där det kom till text. Dessutom måste jag bygga om rollformuläret.

Men det ska nog ordna sig, ska ni se. Det är inga jättetextmassor som ska in.

Nässe

Myrmidon
Finns det någon möjlighet att få höra lite om spelpassen? Nyfiken på hur de blir. Alltså actual play/ krönika.

Krille

Super Moderator
Nässe;n52852 said:
Finns det någon möjlighet att få höra lite om spelpassen? Nyfiken på hur de blir. Alltså actual play/ krönika.
Jag skrev en krönika innan förra kraschen. Den orsakade en del rabalder på grund av spelets uppfattade idéinnehåll.

Sen försvann den i kraschen, och jag vågade inte skriva en ny om följande spelmöte pga kontroversen om det första.

Så sorry.

Cissi

Up to no good.
Kan du inte skriva en i PM och skicka till Nässe? :)
Jag tyckte att den förra rapporten var intressant men förstår rabaldret.