Krille
Super Moderator
Just nu har jag inget personlighetstjofräs alls i Järn. Med "personlighetstjofräs" menar jag något sätt att få in personlighet som något mer än något som rollspelas. Och det finns inte. Det som finns är Öde, färdigheter, Gard och Hälsa samt Själsform, och av dem så är det Öde som är det närmaste något som liknar en personlighet alls.
Hittills så har jag struntat i det, eftersom man minsann inte hade sånt i BRP. Men Järn är ju inte en BRP, utan en rätt hårt hackad BRP (exempelvis genom att grundegenskaper och härledda värden hackats bort), och dessutom finns det BRPs med personlighetstjofräs (exvis Pendragon och dess traits och passions).
Under lunchen funderade jag på att ta karaktärsdrag och karaktärsdragsberättelsen från Blå Himmel. Det funkar som så att man har ett antal karaktärsdrag. Vid spelmötets början berättar man vilka karaktärsdrag man har, så att alla är på det klara med vilka som finns. Sedan väljer man ett karaktärsdrag från en annan spelare (om man inte har ett sånt val från tidigare spelmöten). Det karaktärsdraget ska man sedan skapa en story kring, en story som är i fyra steg.
* Först ska karaktärsdraget introduceras, dvs man tar upp den andra personens karaktärsdrag på något sätt.
* Sedan ska det fördjupas, dvs man leder den andra spelaren att berätta om det.
* Sedan blir man lite spelledare och skapar ett val eller en utmaning om karaktärsdraget.
* Slutligen samlar man ihop storyn om karaktärsdraget med ett avslut.
Och man får lite belöningar för att göra detta.
Jag kan hitta fyra anledningar till att inte ha med något motsvarande:
* Det får inte plats på rollformuläret (men en får la knô).
* Det är inte BRP (se ovan).
* Jag vill helst inte slänga på en klase med sidor till, och det kommer väl ta en fyra-sex sidor till.
* Det är en nivå komplexitet till i spelet, som jag helst vill ha rätt avskalat.
Finns det några skäl för, och finns det fler skäl mot?
Hittills så har jag struntat i det, eftersom man minsann inte hade sånt i BRP. Men Järn är ju inte en BRP, utan en rätt hårt hackad BRP (exempelvis genom att grundegenskaper och härledda värden hackats bort), och dessutom finns det BRPs med personlighetstjofräs (exvis Pendragon och dess traits och passions).
Under lunchen funderade jag på att ta karaktärsdrag och karaktärsdragsberättelsen från Blå Himmel. Det funkar som så att man har ett antal karaktärsdrag. Vid spelmötets början berättar man vilka karaktärsdrag man har, så att alla är på det klara med vilka som finns. Sedan väljer man ett karaktärsdrag från en annan spelare (om man inte har ett sånt val från tidigare spelmöten). Det karaktärsdraget ska man sedan skapa en story kring, en story som är i fyra steg.
* Först ska karaktärsdraget introduceras, dvs man tar upp den andra personens karaktärsdrag på något sätt.
* Sedan ska det fördjupas, dvs man leder den andra spelaren att berätta om det.
* Sedan blir man lite spelledare och skapar ett val eller en utmaning om karaktärsdraget.
* Slutligen samlar man ihop storyn om karaktärsdraget med ett avslut.
Och man får lite belöningar för att göra detta.
Jag kan hitta fyra anledningar till att inte ha med något motsvarande:
* Det får inte plats på rollformuläret (men en får la knô).
* Det är inte BRP (se ovan).
* Jag vill helst inte slänga på en klase med sidor till, och det kommer väl ta en fyra-sex sidor till.
* Det är en nivå komplexitet till i spelet, som jag helst vill ha rätt avskalat.
Finns det några skäl för, och finns det fler skäl mot?