Krille
Super Moderator
...men det har jag inte. Inte längre. Jag satt och ojade mig ett tag över hur jag skulle hantera det där med pengar i Järn. Vilken valuta skulle jag ha? Skulle länderna ha olika valutor? Hur gick det ihop med att det inte finns länder eller att jag inte vill skriva ner en fast värld till att börja med?
Först klippte jag in en prislista, sen klippte jag ut den och funderade på utrustningspaket, sen klippte jag ut dem också och stoppade in byteslistorna från Västmark (som liknar dem som är i Misslor till Eon), och slutligen klippte jag bort alltihop. Nu sitter jag istället med följande tanke: i Järn är pengar inte viktigt!
Pengar kan vara en praktisk sak att handla med på långa handelsresor när man reser över havet med klanens långskepp lastade med pälsar och torkad fisk, guld är säkert nåt som är förbehållet gudarna, och ingendera används i någon slags vardagsekonomi. Istället kom jag på att man ska fanimej använda hantverksfärdigheterna och Gårdsmannaskap och Husmannaskap istället! Så istället för prislistor så tänker man så här i Järn istället:
Vad kan jag byta med? Oftast är det en fråga om tjänster, “jag hjälper dig att laga taket om du hjälper mig med det nya uthuset”, eller samarbete som i att hela byn hjälper till att plöja, harva och skörda byns alla åkrar oavsett ägare. Ibland kan det vara varor, som att jag gör ett nytt plogblad åt dig i utbyte mot utsäde för mina åkrar.
Det finns inga värdshus. Istället bankar man på dörren hemma hos någon och frågar om man kan få sova över där. Huruvida man får beror på hur väl man uppträder och på hur väl omtyckt ens klan är. Gästfrihet är en fråga om heder: en gäst får inte gå frusen eller hungrig, utan får sova varmt och äta sig mätt med vad huset kan erbjuda.
Man gör saker själv. Till stor del så gör man saker på egen hand hemma på gården eller som en del av ens sysselsättning.
Det är status att ge gåvor. Det är ett sätt att visa sig rik och mäktig, och samtidigt köpa sig lojalitet. Till och med förbidrällande äventyrare kan få saker som de behöver som en gåva från klanhövdingen, eftersom även sponsorskap av äventyr ger en gott rykte. Behöver rollpersonerna en häst, ge dem en häst. Har någon av dem blivit av med sitt svärd, ge honom ett nytt, gärna ett svärd med namn och historia.
...och det känns mer som tankar som ligger i linje med det jag vill ha av Järn.
Först klippte jag in en prislista, sen klippte jag ut den och funderade på utrustningspaket, sen klippte jag ut dem också och stoppade in byteslistorna från Västmark (som liknar dem som är i Misslor till Eon), och slutligen klippte jag bort alltihop. Nu sitter jag istället med följande tanke: i Järn är pengar inte viktigt!
Pengar kan vara en praktisk sak att handla med på långa handelsresor när man reser över havet med klanens långskepp lastade med pälsar och torkad fisk, guld är säkert nåt som är förbehållet gudarna, och ingendera används i någon slags vardagsekonomi. Istället kom jag på att man ska fanimej använda hantverksfärdigheterna och Gårdsmannaskap och Husmannaskap istället! Så istället för prislistor så tänker man så här i Järn istället:
Vad kan jag byta med? Oftast är det en fråga om tjänster, “jag hjälper dig att laga taket om du hjälper mig med det nya uthuset”, eller samarbete som i att hela byn hjälper till att plöja, harva och skörda byns alla åkrar oavsett ägare. Ibland kan det vara varor, som att jag gör ett nytt plogblad åt dig i utbyte mot utsäde för mina åkrar.
Det finns inga värdshus. Istället bankar man på dörren hemma hos någon och frågar om man kan få sova över där. Huruvida man får beror på hur väl man uppträder och på hur väl omtyckt ens klan är. Gästfrihet är en fråga om heder: en gäst får inte gå frusen eller hungrig, utan får sova varmt och äta sig mätt med vad huset kan erbjuda.
Man gör saker själv. Till stor del så gör man saker på egen hand hemma på gården eller som en del av ens sysselsättning.
Det är status att ge gåvor. Det är ett sätt att visa sig rik och mäktig, och samtidigt köpa sig lojalitet. Till och med förbidrällande äventyrare kan få saker som de behöver som en gåva från klanhövdingen, eftersom även sponsorskap av äventyr ger en gott rykte. Behöver rollpersonerna en häst, ge dem en häst. Har någon av dem blivit av med sitt svärd, ge honom ett nytt, gärna ett svärd med namn och historia.
...och det känns mer som tankar som ligger i linje med det jag vill ha av Järn.