Nekromanti [Järn] One Unique Thing från 13th Age

Krille

Super Moderator
The short: Jag funderar på att sno One Unique Thing från 13th Age till Järn.

The long: I 13th Age har varje rollperson någon kvalitet som är helt unik för den rollpersonen. Det kan vara nästan vad som helst, som "gudarna har förutspått att jag ska ena klanens stammar", "jag är åskgudens dotter" eller "jag är den ende som känner runstålets hemlighet". Kravet är att det får inte inverka på strid, men i övrigt kan det vara nästan precis vad som helst.

Vissa saker är hårigare än andra, som exemplet "jag är den ende alven som kan flyga", och kan kräva lite samtal mellan spelare och spelledare för exakt hur det här kan fungera och framförallt hur det gör det utan att inverka på strid.

I Järn skulle en sådan grej hamna i smältdegeln tillsammans med resten av klan-, relations- och rollpersonsinformation för att hitta äventyr.

Poängen är som vanligt att det här är en stor jävla flagga om vad spelaren vill att äventyren ska handla om. Är man den ende som känner till runstålets hemlighet så är det dels förmodligen något man vill använda för att smida episka grejor, samtidigt som man förmodligen vill att det ska vara fokuspunkten för äventyr. Man kan få uppdrag att smida runsvärd, man kan få en lärling som vill veta hemligheten, andra kan vilja sno den från en, man kanske har snott den från någon som vill ha tillbaks den, et cetera. Man vill förmodligen också bli eller vara känd för det: "waow, där är ju Sigvard Runsmeden!"

Så i kampanjdelen där det finns saker om hur man hittar äventyr i klanen så ska det förstås också finnas saker om hur man hittar äventyr i One Unique Thing.

Det känns som att One Unique Thing, med lite försiktighet och hjälp, skulle passa bra med min vision av rollpersonerna i Järn: alltid kompetenta, alltid indragna i äventyr av helt personliga skäl (och mer sällan på upprag), med det övernaturliga närvarande, och med en slags "jordnära episkhet".

Ni som har spelat 13th Age, hur har det funkat med One Unique Thing rent praktiskt?

Vem som helst, låter det här som en mekanism som skulle hjälpa mot visionen ovan?

Andy

Vila i frid
Ska One Unique Thing har någon regelmässig betydelse?

Typ, satsa ett hjältepoäng som aktiverar One Unique Thing som override:ar alla andra regler och du vinner konflikten.

Krille

Super Moderator
Andy said:
Ska One Unique Thing har någon regelmässig betydelse?

Typ, satsa ett hjältepoäng som aktiverar One Unique Thing som override:ar alla andra regler och du vinner konflikten.
Nu finns det ju inte hjältepoäng, så det blir garanterat inte så det kommer att fungera. :gremgrin:

One Unique Thing är också väldigt fritextigt, så det kan bli knepigt att bygga konkreta regler för det över huvud taget.

Sodivra

Champion
Krille said:
One Unique Thing är också väldigt fritextigt, så det kan bli knepigt att bygga konkreta regler för det över huvud taget.
Gör det inte!

Fiktion -> Fiktion räcker. (I kontrast till Fiktion -> Regelmekanik -> Fiktion)

Fienden

Hero
Jag gillar verkligen den här idén. Jag tycker den passar väldigt bra in på resten av Järns karaktärsskapande och är spännande som fan. Har givetvis inte spelat 13th Age för jag är dålig, men det låter positivt. När äventyr ska skapas har ju skaparen då väldigt mycket att hämta som inspiration från varje spelare, vilket är riktigt bra. Om du någonsin försökt skriva "personliga" äventyr till någons karaktär som inte har någon backstory och inta personliga motiv vet du hur frustrerande det är.

Andy

Vila i frid
Har du kollat in rollspelet The One Ring?

Där finns traits. De kan till exempel vara "Keen-eyed" eller "Bold". Om en handling, till exempel Söka, ska användas och karaktären har "Keen-eyed" så lyckas den automatiskt.

Trait kan också fungera så (med min egna anpassning till Järn) att om karaktären saknar en underdicsiplin men istället har "rätt" One Unique Thing så tillåts han/hon att testa i alla fall.

Den sista funktionen för traits är att de ger erfarenhetspoäng. Om en handling stämmer överens med trait/one unique thing så ges erfarenhet.

Kan något av detta passa?

Krille

Super Moderator
Andy said:
Har du kollat in rollspelet The One Ring?

Där finns traits. De kan till exempel vara "Keen-eyed" eller "Bold". Om en handling, till exempel Söka, ska användas och karaktären har "Keen-eyed" så lyckas den automatiskt.

Trait kan också fungera så (med min egna anpassning till Järn) att om karaktären saknar en underdicsiplin men istället har "rätt" One Unique Thing så tillåts han/hon att testa i alla fall.

Den sista funktionen för traits är att de ger erfarenhetspoäng. Om en handling stämmer överens med trait/one unique thing så ges erfarenhet.

Kan något av detta passa?
Ja och nej.

Det kan knappast vara så hårdkodat som traits i The One Ring är, eftersom One Unique Thing är fritext. Hårdkodat jox och fritext funkar inte så bra ihop, utan måste överlåtas på spelledarens vilda goja, eh, goda vilja.

Och däri ligger lite svagheten med att blanda in handlingsresolution och förbättring i One Unique Thing: mekanismen blir hyfsat pudel, dvs att man mer belönas för att tillfredsställa pudelutställningsdomarens smak än att göra något bra.

Det är lite lättare om det är någon form av hjältepoäng inblandad (om man nu har några (vilket Järn inte har i nuläget)), för då finns det en ekonomi i systemet och spelaren kan själv bestämma om han vill ta kostnaden för att åberopa One Unique Thing.

Ett sätt att lösa det är att sätta en kryssruta vid One Unique Thing: om rutan är tom kan den åberopas mot att man berättar vad som händer. Spelaren tar sig helt enkelt kontroll över scenen. Därefter så kryssar man den och vinner konflikten, men att den grejen är begränsad till kanske en gång per akt eller nåt, och att akten börjar med att man tömmer kryssrutan.

Men jag vet inte - just nu är jag nog inne på Arvidos linje. Låt fiktion vara fiktion, och bygg in det i äventyrsgenerering/kampanjhantering/relationskartan istället. Det låter som att det är där den hör hemma.