Nekromanti [Järn] Referensdokument

Krille

Super Moderator
Nu finns det en helt egen sida med resurser till Järn.

Där finns referensdokument, rollformulär, klanformulär, kort för handlingsval och stansval, loggan "Smitt av Järn" och speltestpaket. Där finns också en lång lista med egenskaper hos Järn för den som undrar vad som skiljer det här hacket från alla andra.

Och jag vill fortfarande se om det går att spela Snösaga med Järn. :gremgrin:

Axelsson

Warrior
Krille said:
Ärligt talat skulle jag vilja spela Snösaga med Järn, jag tror att jag ska föreslå det på vårt nästa spelmöte.

Lite sugen är jag på att göra ett eget hack också: Rost - bland klanerna efter apokalypsen. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Wheeler said:
Lite sugen är jag på att göra ett eget hack också: Rost - bland klanerna efter apokalypsen. :gremsmile:
Jag har fortfarande inte slängt bort mina funderingar på Undersidans Arvtagare, en högoktanig efterkatastrofen-grunka Down Under.

Jag menar:

...liksom.

Men kör hårt, för helvete! Jag vill se spel!

Axelsson

Warrior
Häftigt! Men jag lutar nog mer åt vikinga-mutant som Mekanurg beskrev i nån gammal Sverox.

Vi får väl se vad det blir av det.

Osbjer

Warrior
Krille said:
Inte bästa tajmingen, men Emma och jag ska precis börja spela Snösaga, fast med DoD8. =/

Ett alternativ är att jag leder in vår DoD-kampanj på ett annat spår, ifall du vill testa spela äventyret med Järn.

/j

Krille

Super Moderator
Krille said:
Nu finns det en helt egen sida med resurser till Järn.

Där finns referensdokument, rollformulär, klanformulär, kort för handlingsval och stansval, loggan "Smitt av Järn" och speltestpaket.
Och nu är resurserna uppdaterade till 0.06, med mer om hur man gör äventyr av klaner och öde, hur man kan hacka klaner, hur man skapar monster och spelledarpersoner, plus småfixar. Och det tvåspaltiga rollformuläret är också inbyggt.

• Bågskytte: ”Jag skjuter ett rep över besten, till min kompis på andra sidan.”
  • Gårdsmannaskap: ”Jag väljer ut gårdens snabbaste gris som lockbete för besten.”
  • Gömma sig: ”Jag lägger mig här med ett rep som jag slår om bestens fot när den springer förbi.”
  • Handel: ”På vägen till Tingsköping finns ett smalt pass där man kan gillra en fälla för besten.”
  • Husmannaskap: ”Jag kryddar en köttbit med kryddor som orsakar nysningar, sedan lurar vi besten att äta den.”
  • Härkonst: ”Vi marscherar mot besten i tät formering.”
  • Jakt: ”Jag gillrar en fälla för besten.”
  • Lagmannaskap: ”Jag redogör för besten vilka lagöverträdelser den gjort genom att äta våra djur och barn, tills den börjar jaga mig.”
  • Ledarskap: ”På han, grabbar och flicker!”
  • Leta: ”Jag försöker hitta monstret” (alternativt ”…hitta ett ställe att gillra en fälla på.”)
  • Läkekonst: ”Jag blandar ihop ett sömnmedel.”
  • Lärdom: ”Jag föreläser för besten tills den somnar” (alternativt ”Jag drar mig till minnes allt jag hört om dessa bestar.”)
  • Manövrer: ”Jag springer runt bestens ben med ett rep.”
  • Rida: ”Jag rider runt/över besten med ett rep” eller ”Jag och hästen drar åt repet.”
  • Sejd: ”Jag ber en ande säga åt besten att veta hut.”
  • Sjömannaskap: ”Med mina sjöben kan jag hålla balansen på bestens rygg.”
  • Skaldekonst: ”Jag lockar med mig besten med hjälp av en nidvisa.”
  • Smide
  • Spana: ”Jag försöker upptäcka när besten närmar sig fällan och säga till de andra i rätt ögonblick.”
  • Spel: ”Att fängsla besten är ungefär som ett parti monsterbräde. Så här gör vi:”
  • Spelemanskap: ”Jag får besten att slappna av med hjälp av en vaggvisa.”
  • Språk: ”Jag drar till mig bestens uppmärksamhet genom att tala dess modersmål.”
  • Status: ”Jag lockar fram besten genom att utmana den i kraft av min hövdingatitel. När den visar sig springer jag.”
  • Stenverk: ”Flera av väggarna i den gamla ruinen är nära att rasa. Om vi lockar dit besten kan vi fånga den under ett stenras.
  • Stigvana: ”Jag känner till ett träsk där besten förmodligen skulle gå ner sig.”
  • Styrkeprov: ”Jag håller fast han!”
  • Träverk: ”Jag hugger ett träd så det återstår ett enda hugg för det att falla. Sedan lockar vi in besten under trädet.”
  • Uthållighet: ”Jag distraherar besten genom att låta den tugga på mig.”
  • Väderkunskap: ”Om vi får upp besten till toppen av Uggleberget i eftermiddag så är det stor chans att den får en blixt i huvudet.”

Krille

Super Moderator
Det är precis så som receptet är tänkt att fungera.

Du kan få lite visuella exempel om du exempelvis tittar på slutfajten i Aliens vs Predator, eller fajten mot Smaug i The Hobbit: The Desolation of Smaug. De båda är nästan perfekta exempel.

Striden mot Smaug använder ju dessutom färdigheten smide, en som jag inte kom på något på.
(Samt färdigheten bob-åkning. :gremcool: Smältpunkten för guld är för övrigt 1064,18°C)