Nekromanti [Järn] Typ, klart!

Krille

Super Moderator
Järn är, typ, klart. I alla fall textmässigt. Vad som nu behövs är en massa form och tryck å sånt bjäfs (och pengar för att finansiera sånt bjäfs, förstås).

Men det är inte därför jag är här.

Jag är här för att textmanuset som sagt var är "typ, klart". Men det är skillnad på "typ klart" och "klart". Det behövs ett skitlass korr och kommentarer, förmodligen även mer monster etc. Så här är en länk till dokumentet i Google Docs:

https://drive.google.com/file/d/0B45i9YV8hWOBZ0F2N3RUajdEREE/edit?usp=sharing

Tillhörande formulär finns här nedan:

http://rollspelssmedjan.wordpress.com/jarn/

Go crazy!

PAX

Jordisk Äventyrare
Ögnade igenom lite snabbt och det ser intressant ut. Bra sammanhållet och förklarande regler.

stenhöna

tellstory
Stabil text! Saknar innehållsförteckning.

På sida 5 står det att tekniken är "relativt primitiv". Vilket årtal motsvarar det, ungefär? 800-talet?

Krille

Super Moderator
Innehållsförteckning lär inte komma förrän skiten börjar layoutas.

Med "relativt primitiv" menas "lägre teknisk nivå än de fantasyspel som har tvåhandssvärd och helplåt". Men exakt årtal är vanskligt att säga, så därför gör jag inte det.

Oden

Veteran
Här får du lite feedback av ett första möte med järn. Det ligger inte i någon slags ordning förutom i den jag kommer ihåg dem i. Kanske skriver mer om jag kommer ihåg mer.

Klanbyggandet godtogs med nöje och alla började genast dra ihop ett löjligt komplext nät av intriger. Mindre roligt blev det när de insåg att det fanns väldigt få "positiva" relationer kvar när de själva skulle välja vilket ledde till en nöjd berättare och ett gäng mer eller mindre utstötta rollpersoner. Enda minuset var att klanformuläret saknade några viktiga klanpersoner såsom skeppsherren.

Formuläret ansågs också i enklaste laget, speciellt vad gällde plats för flufftext. Mer regelmässigt saknades plats för diverse utrustning samt riddjur då de ansågs som viktiga i den här världen. Ett valfritt tvåsidigt formulär där ena sidan har färdigheter, siffror, utseende och story etc medan andra sidan har vapen, härskrud, riddjur och diverse (med plats för egenskaper) ligger på önskelistan. En tredje sida önskades av gruppens sejdkona så han kunde minnas andar, kontakter och deras relation.

Själsform var blandat. Hälften gillade idén och såg inga problem. Andra halvan gillade inte alls detta. Frågor som kom upp var när själsformen bryter fullt ut om någon har en iller som form medan personen har högt i styrkeprov. Kan en iller slänga runt stora stenar eller är illerformen enormt stor? Kan fågelformar flyga? "Men ska jag verkligen förlora min rustning varje gång jag antar min björnform?" gnällde huskrigaren medan skalden föreslog att han kanske ska satsa på att lyckas istället för att slå om hela tiden.
Som kompromiss ströks själsformer regelmässigt även om alla ändå valde en för fluff. De fick istället 28 st fria tärningar.

Omslag med Wyrd var det inga större problem med utom från en spelare, naturligtvis eftersom han inte satt ett enda poäng i den och hade bas (15) i Wyrd. resterande ryckte på axlarna men för att få stopp på diskussionen blev överenskommelsen att omslag kan göras mot valfri färdighet utom just den som slås om så länge det görs med en bra beskrivning.

En spelare gillade inte alls att det krävdes fördjupningar för att få fullt färdighetsvärde med sina vapen medan de andra inte hade några problem med detta, speciellt då alla fick gratis fördjupningar pga färdighetssvärden.

Stanser kom också upp för diskussion. Denna gång från spelaren som gjorde en bärsärk. Han ville tvärt använda endast aggressiv stans och blev inte gladare när fienderna började finta honom konstant då han var så förutsägbar. Övertalningsförsök att även bärsärkar kan göra annat än att bara ta i från tårna godtogs inte.

När vi ändå är inne på stanser. Just finta sågs som lite "för bra" då finta resulterar i anfall mot tre av fyra stanser, men de flesta (bärsärkar exkluderade) ansåg att andra stanser hade andra fördelar (höjd skada eller återfå gard). Diskussionen dog när någon upptäckte att taktisk stans också hade anfall mot tre av fyra.

Hjälmar sågs på med lite skepsis och spelarna tyckte att +1T6 Skydd inte var värt -20 på resultatet av försvarsslag. Efter lite dividerande ändrades detta till -20 på Spana och Leta för tillfället men är uppe för diskussion.

Under en strid förlorade en spelare sitt spjut och ville dra sin yxa och sin sköld men blir deprimerad när han insåg att det skulle ta en handling att göra. Gnället fortsatte tills en spelare frågade hur han tänkt få av skölden från ryggen och i handen medan motståndaren vevar vilt mot honom.

Vad gällde bonusvalen tyckte flertalet att det var lite fattigt, troligtvis för att gruppen är van vid förmågor/hjälteförmågor/gåvor etc. Förmodligen stryks just bonusvalen och ersätts av något mer personliga förmågor så fort någon orkar hitta på dem. (Lär ta ca två tre år om jag känner spelarna rätt).

Då gruppen är van vid långa utrustninglistor att (miss)handla i spel såg de med skepsis på det nya sättet. Detta höll sig ända tills startutrustning genomfördes och en av spelarna med 85% Status och 60+% i Gårdsmannaskap plötsligt var ägare av långhus, gård, trälar och både svärd och ringbrynja. Huskrigaren vrålade foul medan den nyrike skrattade. Huskrigaren som ville ha en pålyxa fick köra en förhandling (konflikt) mot den rika spelaren vilket slutade i en rätt rejäl skuld.
Spelarna ville dock ha ett mer traditionellt system och idén är att leta upp gamla västmarks bytestabeller och "hacka" dem lite.

Nu är det lunch så får tänka vidare på feedback.
Oden.

Cybot

Mest spelbar
Inuti mig finns en liten arma-nörd som säger att om man inte spelar all-out Svärd&Sandaler så bör rollpersoner uppmuntras att ha hjälm på sig. Alltid.

Speciellt eftersom en hjälm med en plym av hästtagel är sjukt nödvändigt för varje stäppklanskrigare värt sitt salt.
Krille said:
Tja, det kanske inte är svärd&sandaler, men väl svärd&pälsstövlar. 8)

Krille

Super Moderator
Gulle! Jag kommer att återkomma via PM med en förfrågan på namn på speltestarna, förutsatt att de vill stoltsera med sina bidrag i regelboken.

Oden;n16539 said:
Enda minuset var att klanformuläret saknade några viktiga klanpersoner såsom skeppsherren.
Tack, det ska kollas upp.

Oden;n16539 said:
Formuläret ansågs också i enklaste laget, speciellt vad gällde plats för flufftext. Mer regelmässigt saknades plats för diverse utrustning samt riddjur då de ansågs som viktiga i den här världen. Ett valfritt tvåsidigt formulär där ena sidan har färdigheter, siffror, utseende och story etc medan andra sidan har vapen, härskrud, riddjur och diverse (med plats för egenskaper) ligger på önskelistan. En tredje sida önskades av gruppens sejdkona så han kunde minnas andar, kontakter och deras relation.
Organisationen av rollformuläret är ett problem. Färdigheter, vapen, härskrud, Gard och Hälsa behövs i närheten av varandra för referens i strid. Så de behövs på en sida. Fluff och karaktärsdrag fyller upp resten av sidan ganska bra. Utrustning brukar för mig ändå hamna på ett separat ark, eller på en baksida.

Jag är inte helt främmande för ett häftigare formulär. En tanke skulle kunna vara att göra ett fyrasidigt häfte, dvs en A3 vikt till en folder med en utsida med coolt motiv och plats för spelarens namn, och en insida med fluff, story, karaktärsdrag, utrustning, andar, kontakter, relationer etc på vänstersidan och färdigheter, vapen, härskrud, Gard och Hälsa på den andra. Då skulle man dessutom kunna göra en A3 med klanformulär med mer plats.

Oden;n16539 said:
Själsform var blandat. Hälften gillade idén och såg inga problem. Andra halvan gillade inte alls detta. Frågor som kom upp var när själsformen bryter fullt ut om någon har en iller som form medan personen har högt i styrkeprov. Kan en iller slänga runt stora stenar eller är illerformen enormt stor? Kan fågelformar flyga? "Men ska jag verkligen förlora min rustning varje gång jag antar min björnform?" gnällde huskrigaren medan skalden föreslog att han kanske ska satsa på att lyckas istället för att slå om hela tiden.
Som kompromiss ströks själsformer regelmässigt även om alla ändå valde en för fluff. De fick istället 28 st fria tärningar.
Jag har gärna med åtminstone delvis själsform, bara för att påminna om närheten och påtagligheten hos andevärlden även för vanligt folk. Så ett förslag på kompromiss är att inte använda full själsform, utan bara delvis själsform även vid exceptionella omslag för Wyrd.

Oden;n16539 said:
Omslag med Wyrd var det inga större problem med utom från en spelare, naturligtvis eftersom han inte satt ett enda poäng i den och hade bas (15) i Wyrd.
Det kanske ska förtydligas redan när man gör rollpersonen.

Oden;n16539 said:
Hjälmar sågs på med lite skepsis och spelarna tyckte att +1T6 Skydd inte var värt -20 på resultatet av försvarsslag. Efter lite dividerande ändrades detta till -20 på Spana och Leta för tillfället men är uppe för diskussion.
Jättebra förslag! Det tar jag rätt av!

Oden;n16539 said:
Under en strid förlorade en spelare sitt spjut och ville dra sin yxa och sin sköld men blir deprimerad när han insåg att det skulle ta en handling att göra. Gnället fortsatte tills en spelare frågade hur han tänkt få av skölden från ryggen och i handen medan motståndaren vevar vilt mot honom.
Jag har inte någon direkt regel för att dra vapen, utan det typ bara sker.

Men om man ska ha en regel för det, vad tror du om att lägga till "dra vapen" som valmöjlighet under Överblickshandlingen?

Oden;n16539 said:
Vad gällde bonusvalen tyckte flertalet att det var lite fattigt, troligtvis för att gruppen är van vid förmågor/hjälteförmågor/gåvor etc. Förmodligen stryks just bonusvalen och ersätts av något mer personliga förmågor så fort någon orkar hitta på dem. (Lär ta ca två tre år om jag känner spelarna rätt).
Nånting ska man ju ha i Expertboken också. :cool:

Oden;n16539 said:
Spelarna ville dock ha ett mer traditionellt system och idén är att leta upp gamla västmarks bytestabeller och "hacka" dem lite.
Också en sak till Expertboken, tror jag. :cool:

---

Överlag, jättebra kommentarer och feedback! Stort tack till dig och din spelgrupp!
Cybot said:
Kommer du döpa expertboken till "Stål"?
Krille said:
Det är ju det uppenbara namnet. 8)

Men det får framtiden utvisa.
Måns said:
"Kommer du döpa expertboken till "Stål"?"

Yes!!
Vimes said: